روي‌خط‌خبر
 

 

عضو ستاد استهلال دفتر رهبری اعلام کرد: در صورت رویت هلال ماه، فردا اول ماه رمضان است
ایسنا| یک عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: پیش‌بینی کارشناسان این است که غروب چهارشنبه رویت هلال ماه رمضان امکان‌پذیر است؛ بنابراین پنجشنبه اول ماه مبارک رمضان است.  حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا موحدنژاد با تشریح آخرین وضع رویت هلال ماه رمضان اظهار کرد: روز چهارشنبه بیش از 150گروه در استان‌های مختلف کشور برای رویت هلال ماه مبارک رمضان اقدام می‌کنند که اگر هلال ماه در روز چهارشنبه دیده شود ماه شعبان 29 روزه تمام می‌شود و پنجشنبه روز اول ماه مبارک رمضان است.  موحدنژاد گفت: در صورتی که این گروه‌ها موفق نشوند که هلال ماه رمضان را در روز چهارشنبه رویت کنند روز جمعه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود. در صورتی که خلاف آنچه در تقویم‌آمده ثابت شود نتیجه رویت‌ها به اطلاع ملت شریف ایران خواهد رسید.  
این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تأکید کرد: ولی پیش‌بینی کارشناسان این است که رویت هلال ماه در غروب چهارشنبه 27‌خرداد مطابق با 29 شعبان امکان‌پذیر است، بنابراین روز پنجشنبه اول ماه رمضان است.  او گفت: بنابراین پیش‌بینی می‌شود ماه مبارک رمضان 30روزه باشد و احتمال 29 روزه بودن آن ضعیف است.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا: برخورد با مشمولان غایب تشدید می‌شود
رئیس سازمان وظیفه‌عمومی ناجا از تشدید برخورد با مشمولان غایب خبرداد و جزییات از آخرین وضع رسیدگی به متقاضیان طرح جریمه ریالی سربازی را تشریح کرد.
سردار سیدحمید صدرالسادات در حاشیه همایش معاونین وظیفه‌عمومی استان‌های سراسر کشور که دیروز در سازمان وظیفه عمومی ناجا برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضع رسیدگی به درخواست متقاضیان جریمه ریالی سربازی، گفت: تاکنون از بین 288‌هزار نفری که جهت بهره‌مندی از این طرح ثبت‌نام کرده بودند، برای بیش از 50‌هزار نفر پیامک تعیین تکلیف صادر شده است و البته روند رسیدگی به بررسی درخواست‌ها همچنان با همکاری دستگاه‌های مختلف ادامه دارد.  او در بخش دیگری از سخنانش از سختگیری و تشدید برخورد با مشمولان غایب خبر داد و گفت:  در این طرح در صورت لزوم آن دسته از متقاضیانی‌که برای جریمه ریالی سربازی اقدام کرده اما واجد شرایط نبودند نیز احضاریه صادر خواهد شد.
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که آیا طرح جریمه ریالی موجب دلزدگی مشمولان از رفتن به سربازی نشده است، گفت: در گذشته یک قوانینی وجود داشت و آن این‌که مشمولان پس از مدتی که از غیبت‌شان می‌گذشت بخشوده شده یا عفو به آنان تعلق می‌گرفت. حالا ما آمدیم برای برقرار شدن هرچه بهتر عدالت، اعلام کردیم آن دسته از مشمولانی که هشت‌سال یا بیشتر از آن غیبت سربازی داشته‌اند می‌توانند با پرداخت مبلغی که برحسب سنوات غیبت، مدرک تحصیلی، تعداد فرزند و وضع تأهل تعیین می‌شود، این دسته از افراد را جریمه کردیم.
او ادامه داد: البته در قانون نیز مجازات‌هایی برای مشمولان غایب پیش‌بینی شده که ازجمله آن می‌توان به محرومیت از دریافت گذرنامه، محرومیت از ادامه‌تحصیل، ممنوعیت استخدام و بکارگیری مشمولان غایب در ادارات دولتی و ...  اشاره کرد.

غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به 146 رسید
هوای پایتخت ناسالم شد
شهروند| هوای پایتخت بار دیگر ناسالم شد. دیروز شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و کمتر از 10 میکرون در تهران مرز سالم بودن را پشت سر گذاشت و تنفس را برای گروه‌های حساس ناسالم کرد. کیفیت هوای تهران از سه روز پیش روند کاهشی در پیش گرفت و شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دیروز به 146 رسید تا دیروز، یکی از 18 روزی باشد که غلظت ذرات معلق آن فراتر از حد مجاز است. این درحالی است که در آلوده‌ترین روز هوای پایتخت در‌ سال گذشته، شاخص ذرات معلق روی عدد 162 قرارداشت و برای تمام گروه‌ها ناسالم بود.  مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در این‌باره با اشاره با این‌که هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون روی عدد ۱۴۶ در وضع نا سالم قرار گرفت، گفت: براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، غلظت تمام آلاینده‌ها به جز منو اکسید کربن، اوزون و دی اکسید نیتروژن نسبت به روز گذشته افزایش داشته است. به گفته وحید حسینی، درحال حاضر میانگین غلظت به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در بیشتر ایستگاه‌ها فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا درحال حاضر در شرایط ناسالم است. او ادامه داد: درحال حاضر ایستگاه دانشگاه علم و صنعت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون روی عدد ۱۷۵ آلوده‌ترین منطقه پایتخت است. حسینی با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی درباره وضع هوای امروز پایتخت گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از آسمانی صاف در پاره‌ای نقاط همراه با غبار محلی گاهی وزش باد و گرد و خاک و در بعدازظهر افزایش ابر است. به این ترتیب انتظار می‌رود هوای پایتخت در شرایط ناسالم باقی بماند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/34679/روي‌خط‌خبر