وزیر بهداشت:
 
به مردم در بیمارستان‌ها احترام گذاشته نمی‌شود
 

 

گروه جامعه| وزیر بهداشت می‌گوید: «به مردم و بیماران در بیمارستان‌ها احترام گذاشته نمی‌شود.» اشاره او به کمبود 80‌هزار تخت بیمارستانی و ناکافی بودن نیروی انسانی در مراکز درمانی است. حسن‌ هاشمی معتقد است که در شرع، قانون و عرف کشور، برای مردم حقوق خاصی در نظر گرفته می‌شود که باید در مراکز درمانی رعایت شود، اما این حقوق در کشورهایی که احکام شرعی ندارند، رعایت می‌شود اما در ایران نمی‌شود! او حرف‌های دیگری هم می‌زند: «مشکل مردم ما حقوق شهروندی است، موضوعی که همه درباره‌اش صحبت می‌کنند اما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.» وزیر بهداشت اینها را در اجلاس شورای هماهنگی حقوقی دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌کند: «در حوزه سلامت شرمنده مردم هستیم، چراکه در بسیاری از موارد حقوق مردم مغفول مانده است.»‌ هاشمی، به تأثیر اقتصاد بر ابتلا به بیماری‌ها اشاره می‌کند: «اگر اقتصاد کشور پررونق بود، طبیعی است اشتغال نیز رونق داشت و به دنبال آن بیماری‌های اعصاب و روان و مسائلی مانند طلاق کمتر رخ می‌داد، به هرحال به نظر می‌رسد در بخش سلامت توجه به حقوق شهروندی بسیار مهم است. این درحالی است که
 بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، 80‌درصد موارد مربوط به سلامت در گرو عملکرد سایر دستگاه‌هاست.»
وزیر بهداشت ادامه می‌دهد: «متاسفانه در مراجعه به مراکز بیمارستانی عقب‌ماندگی‌ها زیاد است و به مردم آن‌طور که باید، احترام گذاشته نمی‌شود. همه اینها در شرایطی است که دولت دغدغه سلامت مردم را دارد، اما هنوز با آنچه که باید باشد، فاصله زیادی داریم.» به گفته وزیر بهداشت، متاسفانه در مراکز بهداشتی–درمانی با قوانینی که برای مردم در نظر گرفته شده، فاصله بسیاری وجود دارد. عمدتا در دستگاه‌های اجرایی دو نوع آیین‌نامه وجود دارد، یکی انجام کار مردم و دیگری انجام ندادن کار مردم. به همین دلیل است که مردم در انجام امورشان به‌دنبال پارتی هستند.
هاشمی به صدور حکم زندان برای پزشکان اشاره می‌کند: «هر نوع مرگی که در بیمارستان‌ها رخ دهد، قاضی که سواد و تخصص رسیدگی به مباحث پزشکی را ندارد، حکم زندان صادر می‌کند. البته این موضوع با مدیریت ریاست قوه قضائیه به نوعی تدبیر شد، اما قانون این امر نیازمند اصلاح است. همچنین اگر پرستاری در روند رسیدگی به بیمار، مبتلا به بیماری‌ای مانند ایدز شود، هیچ حقی برایش دیده نشده است. در مورد معلولان نیز بارها صحبت کرده‌ایم اما هیچ کاری برای آنها انجام نشده است.»
در حاشیه این مراسم، وزیر بهداشت به خرید یک‌هزار‌میلیارد تومان تجهیزات پزشکی خارجی اشاره می‌کند: «مذاکرات جدیدی با کمپانی‌های خارجی درحال انجام است تا بخشی از تجهیزات گرانقیمت و پیچیده مثل پت‌اسکن، ام‌‌آرآی، سی‌تی‌اسکن، آنژیوگرافی‌، اکوگرافی یا سونوگرافی به مجموعه بیمارستان‌های دولتی کشور اضافه شود.» به گزارش فارس، ‌هاشمی می‌گوید: «بخشی از تجهیزاتی که گرانقیمت و پیچیده هستند مثل پت‌اسکن، ام‌‌آرآی، سی‌تی‌اسکن، آنژیوگرافی‌، اکوگرافی یا سونوگرافی باید وارد شود.‌ اما بخشی از تجهیزات که تولید داخل است و مرغوب نیز بوده از داخل خریداری می‌شوند به‌طوری که سالی که گذشت حدود 30‌هزار تخت بیمارستانی خریداری کردیم و 1800 مانیتور و تخت جراحی تهیه شد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/34658/به-مردم-در-بیمارستان‌ها-احترام-گذاشته---نمی‌شود