اخبار ‌دیپلماسی
 

 

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:  آمریکا اسناد برنامه هسته‌ای ایران را جعل کرده است
نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا اسناد مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را جعل کرده‌اند. به گزارش ایسنا، رضا نجفی، نماینده دایم ایران در آژانس که آمریکا را به جعل اطلاعات درباره‌ برنامه هسته‌ای تهران متهم کرده است، گفت: این ادعا که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است، بی‌اساس است و اطلاعاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نگران می‌کند همان اطلاعاتی است که توسط سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا جعل شده‌اند. نجفی در جمع خبرنگاران در وین بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را رد می‌کند چون براساس اطلاعاتی نادرست مطرح شده‌اند. ما بارها اعلام کرده‌ایم که این اسناد جعلی هستند، زیرا سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا آنها را جعل کرده‌اند. وی همچنین اتهامات درباره‌ وجود تأسیسات هسته‌ای در مریوان واقع در غرب ایران را رد کرد.

جان کری: اگر تا 30 ژوئن توافق نشود، افراد دردسرساز وارد ماجرا می‌شوند
جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با نشریه بوستون گلوب با اشاره به احتمال تمدید مذاکرات گفت: من هرگز نگفته‌ام که به مذاکرات با ایران خوشبینم، من همیشه گفته‌ام که امیدوارم. به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه بوستون گلوب؛ کری گفت: برخی مسائل به سختی پیش می‌روند و برخی مسائل در حال پیشرفت هستند. وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات متوقف شده است، گفت: این خیلی دشوار است. این مذاکرات دشواری است. ما برای سی‌وپنج‌سال با هم گفت‌وگو نکرده‌ایم. سوءظن زیادی وجود دارد. کری در پاسخ به این سوال که آیا به مذاکرات خوش‌بین است، گفت: من هرگز نگفته‌ام که خوش‌بینم، من همیشه گفته‌ام که امیدوارم. من امیدوارم. این‌که آیا به توافق برسیم؟ مطمئنا می‌توانیم برسیم و این‌که آیا شکست بخورد؟ این امکان وجود دارد. این مذاکرات دشواری است و ما برای سی‌وپنج‌سال با همدیگر گفت‌وگو نکرده‌ایم. وزیر خارجه آمریکا در ادامه درباره احتمال تمدید ضرب‌الاجل سی‌ام ژوئن گفت: اگر پیشرفت حاصل شود ما تمایل داریم که ضرب‌الاجل برای چند روز و نه چند هفته تمدید شود. اگر این کار براساس برنامه به نتیجه نرسد، آنگاه افراد دردسرساز زیادی وارد موضوع می‌شوند. وی گفت: افراد زیادی در ایران هستند که دوست دارند که توافقی را مشاهده نکنند. ما در آمریکا هم افرادی را داریم که خواهان توافق نیستند. من می‌دانم که گاهی اوقات افراد مسائلی را پیشنهاد می‌کنند که راهبرد نیست.

گفت‌وگوی کری و لاوروف درباره ایران
وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه در تماس تلفنی با یکدیگر درباره ایران رایزنی کردند. به گزارش ایسنا،  سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که جان کری وزیر امور خارجه این کشور در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره مسائل مختلفی گفت‌وگو کرده است. این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بیان کرد: ایران، مسأله اوکراین، یمن و سوریه و همکاری‌های دو‌جانبه از موضاعات مورد بحث در این تماس تلفنی بوده است. کری از لاوروف خواسته است تا برای تسریع روند اجرای توافق مینسک در اوکراین همکاری کند.

اظهارنظر یک مقام کاخ‌سفید درباره توافق هسته‌ای
اگر مواضع ایران با مطالبات‌مان سازگار نباشد، توافق نمی‌کنیم
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید گفت: اگر مواضع مقامات ایران در یک توافق نهایی با مطالبات ما سازگار نباشد توافقی انجام نخواهد شد. به گزارش ایسنا، ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست با تکرار مواضع پیشین دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت: ما عدم دستیابی به توافق را به یک توافق بد ترجیح می‌دهیم. پرایس ادامه داد: این دلیلی است که کارشناسان ما علاوه بر کارشناسان گروه1+5 و اتحادیه اروپا به کار سخت خود در وین ادامه می‌دهند و برای نهایی کردن جزییات فنی و ضمایم چارچوب تفاهمی که در اوایل ماه آوریل در لوزان به دست آمد تلاش می‌کنند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید تأکید کرد: رئیس‌جمهوری اوباما با صراحت مشخص کرده است که اگر موضع و خواسته مقامات ایرانی در یک توافق نهایی با مطالبات ما که شامل بازرسی‌های شدید که اطمینان دهد ایران به تعهداتش پایبند است و لزوم سازوکاری برای بازگشت فوری تحریم‌ها در صورت نقض توافق است، سازگار نباشد ما توافقی انجام نخواهیم داد. به نوشته این روزنامه صهیونیستی، ند پرایس این اظهارات را در پاسخ به سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا بیان کرده است که در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما درباره توافق هسته‌ای درحال شکل‌گیری با ایران ابراز نگرانی کرده بود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/34654/اخبار-‌دیپلماسی