طولانی‌ترین دوره عرضه مازاد بر تقاضای نفت در ۳۰‌سال گذشته
 

 

جهان در مرز طولانی‌‌مدت‌ترین بازه زمانی، فزونی عرضه بر تقاضای نفت، در حداقل ۳ دهه گذشته قرار دارد و تلاش اوپک برای حفظ سهم خود از بازار تقریبا این وضع را اجتناب‌ناپذیر کرده است.
براساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، عرضه نفت در ۵سه‌ماهه گذشته از تقاضای جهانی پیشی گرفته و ادامه‌دارترین فزونی عرضه از ‌سال ۱۹۹۷، زمان وقوع بحران اقتصادی آسیا را ثبت‌کرده‌است. براساس این آمار، اگر سازمان کشورهای صادرکننده نفت به تولید خود به میزان فعلی ادامه دهد، به طولانی‌ترین مازاد عرضه از سه‌ماهه سوم‌ سال ۱۹۸۵ تبدیل خواهد شد. بانک گلدمن سچز با توضیح این‌که نشانه‌های اندکی مبنی بر کاهش تولید اوپک وجود دارد، پیش‌بینی کرد: عربستان‌سعودی، بزرگترین تولیدکننده این سازمان، احتمالا به افزایش تولید برای فشار بر نفت شیل آمریکا ادامه خواهد داد. کامرزبانک نیز اعلام کرد: درصورت برداشته شدن تحریم‌های ایران، عرضه اوپک احتمالا امسال افزایش
خواهد یافت. ایگن وینبرگ رئیس بخش تحقیقات کالاهای اساسی کامرزبانک دراین‌باره گفت: به نظر می‌رسد، حتی بدون بازگشت ایران، زمان زیادی خواهد برد تا مازاد نفت پایان یابد؛ آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی نشان داد که این فزونی برای باقی ‌سال ادامه می‌یابد. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: اوپک در ماه‌می ‌۳۱.۳‌میلیون بشکه نفت تولید کرده است و این میزان تولید احتمالا در ماه‌های آتی ادامه خواهد یافت. براساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی از تقاضای جهانی و تولید کشورهای غیراوپک، تولید به این میزان می‌تواند فزونی جهانی روزانه یک‌میلیون بشکه‌ای در سه‌ماهه سوم و ۶۰۰‌هزار بشکه‌ای در یهک‌ماه بعدی را به دنبال داشته باشد؛ این به معنای هشتمین سه‌ماه متوالی فزونی عرضه خواهد بود که از رکورد کنونی ۶سه‌ماهه از ‌سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۸ پیشی می‌گیرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/34645/طولانی‌ترین-دوره-عرضه-مازاد-بر-تقاضای-نفت-در-۳۰‌سال-گذشته