انتقاد اعضای شورا از بی‌توجهی 7 ساله شهرداری تهران به اجرای یک مصوبه
 
تنها ۶ شرکت از ۵۲ شرکت در شهرداری تهران ادغام شده است
 

 

شهروند| هفت‌سال از زمانی که شورای وقت شهر تهران شهرداری را ملزم به ادغام شرکت‌ها و سازمان‌ها برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری کرد، می‌گذرد اما با گذشت این سال‌ها تنها 6 شرکت از مجموع این 52 شرکت در شهرداری تهران ادغام شده‌اند، نتیجه‌ای که نشان می‌دهد مصوبات شورای شهر برای اجرایی شدن در شهرداری محلی از
 اعراب ندارند.
ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران موضوع چالش‌برانگیز و مهمی در شهر تهران است. از این‌رو که شهرداری سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته زیادی دارد که اعتبارات زیادی در اختیار دارند و همین‌طور تعدادی از آنها سالانه درآمدهای
قابل توجهی هم کسب می‌کنند. درعین‌حال شماری از آنها هم بنا به آنچه که شهرداری اعلام می‌کند، جزو شرکت‌های زیان‌ده هستند که همچنان با دریافت اعتبارات از شهرداری تهران به کارشان ادامه می‌دهند. پنج‌سال پیش از این روزها شورای سوم شهر تهران به‌رغم مخالفت شهرداری در مصوبه‌ای شهرداری تهران را موظف کرد 52 شرکت و سازمان و زیرمجموعه‌اش را در دستگاه شهرداری ادغام و این شرکت را منحل کند.
دیروز اما آن‌طور که اعضای شورای شهر تهران گفتند در طول این پنج‌سال فقط 6 شرکت ادغام شده‌اند و عملا این مصوبه توسط شهرداری تهران اجرا نشده است.
پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران دیروز زمان بررسی لایحه اصلاح بند 10 مصوبه اصلاحی و تنقیحی مرتبط با ساماندهی وضع سازمان‌ها و شرکت‌ها گفت: «یکی از بهترین مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در دوره سوم انحلال و ادغام شرکت‌های مختلف بوده است. براساس گزارشی که از سوی شهرداری تهران به شورای شهر ارایه شده است 52 شرکت قرار بوده که ادغام شوند که از این تعداد فقط 17 گزارش برای ادغام آمده است که از این تعداد نیز تنها 6 شرکت مستندات آن برای ادغام وجود دارد و قابل قبول است.» او افزود: «مسئولان شهرداری تهران مدعی‌اند که 90‌درصد شرکت‌هایی که باید ادغام می‌شدند، انجام شده است اما گزارشات و مستندات ما نشان می‌دهد که این اتفاق نیفتاده است.»
 خانه شهریاران جوان زیر ذره‌بین شورا
خانه شهریاران جوان، یکی از مراکز زیرمجموعه شهرداری تهران که در همان نخستین سال‌های فعالیت محمدباقر قالیباف در تهران راه‌اندازی شد. طبق مصوبه شورا در‌ سال 87 چند شرکت باید در سازمان فرهنگی و هنری شهر تهران ادغام می‌شدند که یکی از آنها خانه شهریاران جوان بوده اما تاکنون این اقدام صورت نگرفته است. مقاومت شهرداری برای انحلال خانه شهریاران جوان دیروز در کانون توجه و انتقاد اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. این مرکز که عملا ردیف بودجه‌ای ندارد، سال‌هاست که فعالیت‌های تبلیغاتی و فرهنگی و بعضا سیاسی گسترده‌ای در تهران دارد و یکی از همان مجموعه‌ها و درواقع سازمان‌هایی است که شورای شهر تهران خواستار ادغام آن در معاونت اجتماعی شهرداری تهران بوده است. محمد سالاری، از نحوه عملکرد شهرداری در این زمینه و اجرای مصوبه ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌ها در شهرداری انتقاد کرد و در واکنش به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی درخصوص خانه شهریاران جوان گفت: مصوبه‌ای از‌ سال 87 داریم که براساس این مصوبه شهرداری موظف به ساماندهی وضع سازمان‌ها و شرکت‌ها با اولویت تسویه حساب و بعضا ادغام بوده اما به این مصوبه عمل نشده است.
او ادامه داد: من فکر می‌کنم این موضوع جزو مهم‌ترین موضوعاتی است که حتی در حد تحقیق و تفحص لازم است که شورا ورود پیدا کند. منظورم این نیست که تالی فاسد صورت گرفته باشد اما واقعا در حوزه نظارت مشکل داریم و مصوبات ما بدون نظارت مانده است. از ‌سال 87 چنین مصوبه مهمی که در مورد تسویه و ادغام سازمان‌ها و شرکت‌هاست، معطل مانده است، امروز هم با گزارش ارایه شده، شرایط بدتر شد. نماینده شهرداری می‌گوید: «من حضور ذهن ندارم و خانه شهریاران جوان در سازمان فرهنگی و هنری ادغام شده است»، اما سال‌هاست جشنواره‌ها توسط معاونت اجتماعی برگزار می‌شود، چطور سازمان فرهنگی هنری ادغام شده اما جلسات را معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار کند و 30‌هزار جوان عضو خانه شهریاران هستند و بعد در این مصوبه عملیات مالی برای خانه شهریاران صفر است، پس با این اوصاف هزینه‌هایی که در این زمینه صورت گرفته همه غیرقانونی است.
سالاری افزود: من درخواست دارم تا دوستان شورا برای صیانت از مصوبات شورا ورود پیدا کنند، اگر قرار است خانه شهریاران جوان بماند و اثرگذار باشد باید به معاونت اجتماعی برود ولی برای احترام به مصوبات شورا امروز به این موضوع وارد نشویم و گزارش عملکرد خانه شهریاران و مصوبه شورا را از شهرداری بخواهیم و یک جلسه با حضور قالیباف و مسئولان تشکیل شود و توضیحاتی در مورد آن ارایه دهند تا این مصوبه ساماندهی وضع سازمان‌ها و شرکت‌ها تعیین تکلیف شود و بعدا ما ورود پیدا کنیم.
در پایان جلسه دیروز شورای شهر تهران به پیشنهاد چمران مقرر شد شهرداری تهران در مهلت دو هفته‌ای گزارشی از عملکرد خانه شهریاران جوان و نیز گزارشی از شرکت‌های ادغام‌شده اعلام کند و این گزارش در کمیته‌ای با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، نظارت حقوقی و فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن لایحه پیشنهادی درخصوص تعیین تکلیف خانه شهریاران جوان هم به صحن شورا ارایه شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/34612/تنها-۶-شرکت-از-۵۲-شرکت- در-شهرداری-تهران-ادغام-شده-است