رئیس سازمان جنگل‌ها خبر داد:
 
460ميليارد تومان اعتبار براي مقابله با بيابان‌زايي و ريزگردها
 

 

شهروند| رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اختصاص 460‌میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی و ریزگردها در هفته گذشته در هیأت دولت خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، خداکرم جلالی در همایش روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی با اشاره به این‌که بودجه اعتبارات اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در کشور 10 برابر در مقایسه با‌ سال گذشته افزایش یافت، افزود: در هفته گذشته 300‌میلیارد تومان اعتبار از محل هدفمندی یارانه‌ها برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و مبارزه با ریزگردها اختصاص یافت.
او گفت: همچنین برای کنترل کانون‌های بحرانی که عامل تولید ریزگردها در استان خوزستان و سراسر کشور است، هم صد‌میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری همچنین اجرای طرح‌های مقابله با طوفان‌های نمکی در اطراف دریاچه ارومیه را از دیگر اقدامات فوری این سازمان دانست و افزود: هم‌اکنون برای اجرای این طرح‌ها حدود 60‌میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است. جلالی گفت: در اطراف دریاچه ارومیه برای جلوگیری از حرکت نمک و ایجاد طوفان‌های نمکی طرح کاشت نهال و ایجاد پوشش گیاهی درحال اجراست. رئیس سازمان جنگل‌ها همچنین خاطرنشان کرد: بیش از 90‌درصد ریزگردها از ناحیه کشورهای عراق، عربستان، شمال آفریقا و لیبی وارد کشور می‌شود و شرایط اقلیمی کشور و تهدیداتی که وجود دارد اقتضا می‌کند که در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد. به گفته خداکرم جلالی نرخ رشد بیابان‌زایی در کشور تخمینی است و با توجه به پدیده تغییر اقلیم رشد بیابان‌زایی در کشور در دهه اخیر از اقدامات احیایی فراتر رفته و نیاز است شدت فعالیت‌ها در حوزه بیابان بیشتر شود. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: در گذشته برای تثبیت شن‌های روان از مالچ‌های رایگان استفاده می‌شد اما هم‌اکنون هزینه هر لیتر مالچ 2000 تومان است و در این زمینه سازمان جنگل‌ها در صدد است به‌رغم محدودیت‌های موجود و بدون استفاده از مالچ بیشترین بهره‌وری را در بیابان‌زدایی داشته باشد.  در حاشیه این همایش، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به ایرنا گفت: برای احیای دریاچه ارومیه، عملیات بیابان‌زدایی و جنگل‌کاری در حدود 300‌هزار هکتار از اراضی حاشیه این دریاچه در دستورکار قرار گرفت.
خداکرم جلالی با بیان آن‌که در حاشیه این دریاچه بحث مدیریت چرای دام در سطح یکصد‌هزار هکتار از این اراضی انجام شده، ادامه داد: ‌سال گذشته برای نخستین‌بار سازمان جنگل‌ها در طرح احیای دریاچه ارومیه مشارکت کرد و در همین راستا 30‌میلیارد تومان اعتبار به این بخش
اختصاص یافت. امسال نیز مبلغ 60‌میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح اختصاص یافته است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/34611/460ميليارد-تومان -اعتبار-براي-مقابله-با-بيابان‌زايي-و-ريزگردها