مؤسسه سرطان پستان تهران
 
دستاورد کشورهای پیشرفته در خدمت ‌ زنان‌ایرانی
 

 

مؤسسه سرطان پستان تهران، یک موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی است که در‌ سال 1384 در راستای حقوق بیماران سرطان‌پستان و با هدف ارتقای کیفیت تشخیص و درمان سرطان‌پستان مطابق استانداردهای بین‌المللی مبتنی‌بر شواهد ملی تأسیس شد.  ارزیابی مشکلات موجود در رابطه با تشخیص و درمان سرطان‌پستان در ایران و پیدا کردن راهکار بومی مطابق و متناسب با باورهای فرهنگی- مذهبی ایران با هدف دستیابی به‌استانداردهای بین‌المللی، دامنه اصلی فعالیت موسسه است. این موسسه خود را ملزم به استفاده از بهترین تکنولوژی و خدمات تشخیص و درمان سرطان‌پستان مطابق آخرین دستاوردهای کشورهای پیشرفته، به‌منظور خدمت‌رسانی به زنان ایرانی می‌داند.
اقدامات موسسه
- برگزاری اولین کنگره بین‌المللی سرطان‌پستان تهران تحت‌عنوان «بیوپسی غدد لنفاوی سانتینل، استاندارد جدید در مرحله‌بندی سرطان‌پستان» در دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام‌پزشکی ایران و واحد امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری در بهمن‌ماه 1384
هدف کنگره، معرفی روش‌های جدید تشخیص و درمان سرطان‌پستان به همکاران ایرانی و جایگزینی نمونه‌برداری غده‌سانتینل به‌جای تخلیه بی‌مورد زیربغل به‌عنوان روش استاندارد در مرحله‌بندی سرطان‌پستان به‌عنوان جزیی از حقوق بیماران سرطان‌پستان در ایران بود که با 1200 شرکت‌کننده با موفقیت کامل انجام شد.
- طراحی و راه‌اندازی واحد تخصصی پستان در بیمارستان فوق‌تخصصی زنان مهدیه در دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی تهران- ایران
این واحد نمونه بهره‌وری از حداقل امکانات جهت ارتقای حداکثر کیفیت خدمات در تشخیص و درمان بیماری‌های پستان است.
خصوصیت این مرکز، بهره‌مندی از نیروی تخصصی و فوق‌تخصصی زن برای برداشت کلیه موانع موجود در راه تشخیص و درمان سرطان‌پستان است. این واحد، اولین واحد در محیط بیمارستانی در ایران است که مطابق استانداردهای شبکه جهانی پستان راه‌اندازی شده و انجام جراحی را با هدف تشخیص ضایعات پستان حذف می‌کند. کلیه موارد سرطان قبل از انجام جراحی با استفاده از نمونه‌برداری با سوزن کلفت (Trucut Bx ) اثبات می‌شوند.
در صورت وجود غده لنفاوی مشکوک در معاینه یا تصویربرداری همزمان با نمونه‌برداری ضایعه اولیه، از لنف نود زیربغل هم نمونه‌برداری انجام می‌شود. درصورتی‌که هیچ شواهدی از درگیری غدد لنفاوی موجود نباشد، بیماران تحت نمونه‌برداری غده‌سانتینل قرار می‌گیرند تا از تخلیه کامل زیربغل و لنف ادم ناشی از آن اجتناب شود.
خصوصیت واحد این مرکز، درمان سرطان‌پستان همراه با حاملگی است. حضور نیروهای فوق‌تخصصی پریناتولوژی و نئوناتولوژی در تیم تخصصی این مرکز، حداکثر امنیت را برای مادر مبتلا و جنین درجهت حفظ سلامت هر دو فراهم  می‌آورد.
این مرکز ازجمله مراکزی است که از سال‌ها قبل از روش شی‌درمانی «نئوآدجوانت» قبل از اقدام به جراحی استفاده می‌کند تا امکان حفظ پستان را برای ‌درصد بیشتری از بیماران فراهم کند.
حفظ پستان و اجتناب از تخلیه بی‌مورد زیر بغل راهکار اصلی مرکز است که گهگاه با انجام جراحی کوچک‌کردن پستان در مبتلایان با پستان‌های بزرگ انجام می‌گیرد.
با توجه به این‌که در یک‌سری از بیماران که در مراحل پیشرفته مراجعه کنند و در سرطان‌های چند کانونی انجام «ماستکتو» اجتناب‌ناپذیر است، بازسازی پستان و در صورت لزوم قرینه‌سازی پستان‌مقابل به‌صورت همزمان یا تأخیری در این مرکز انجام می‌گیرد.
بیمارستان مهدیه اولین مرکز دانشگاهی است که از سلول‌های بنیادی چربی برای بازسازی پستان استفاده می‌کند.  
- راه‌اندازی اولین مرکز تخصصی تصویربرداری پستان خصوصی که با تعرفه بیمه تمام خدمات تصویربرداری و نمونه‌برداری ضایعات پستان و غدد لنفاوی زیربغل را انجام می‌دهد.
خصوصیات بارز این مرکز
- ماموگرافی کاملا دیجیتال«Hologic» با «Work station» جهت افزایش دقت تشخیص به‌ویژه در بیماران جوان
- پذیرش تمام بیمه‌های دولتی
- نمونه‌برداری از ضایعات مشکوک به فاصله 24ساعت از ارجاع
- آماده‌کردن جواب پاتولوژی بعد از حداکثر
 48-24 ساعت از نمونه‌برداری
با این روش بیمار سرطانی فرصت کافی خواهد داشت تا در رابطه با بیماری خود و روش‌های درمان اطلاعات کسب کرده و جراح و تیم درمان خود را متناسب با بودجه و پوشش بیمه انتخاب کند.
ضرورت تأسیس این مرکز، شواهد موجود در رابطه با سرطان‌پستان در ایران بوده است. مطالعه جمعیت‌شناسی ایران و مرور مقالات در رابطه با سرطان‌پستان در ایران حاکی از دو نکته بسیار مهم بود:
- متاسفانه بیشتر موارد سرطان‌پستان در زنان ایرانی (دوسوم موارد)، در زنان زیر 50‌سال دیده می‌شود.
- مطالعه جمعیت‌شناسی ایران نشان می‌دهد که بیشترین ‌درصد در نمودار سنی را افراد حدود 30‌سال در هر دو جنس تشکیل می‌دهند. این نکته مهم‌ترین علت مشاهده موارد زیاد سرطان در زنان جوان جامعه ما است.
در همه‌جای دنیا سن جوان از عوامل مهم خطا در تشخیص سرطان است. درست به همین علت است که این موسسه با هدف ارتقای کیفیت تشخیص اقدام به تأسیس اولین مرکز تصویربرداری تخصصی پستان با بکارگیری تکنولوژی استاندارد دیجیتال کرده است.
علاوه‌بر تمام مزایای ماموگرافی دیجیتال، ارزش اصلی آن در افزایش دقت در تشخیص سرطان در پستان‌های متراکم زنان جوان است. بکارگیری این روش توانسته است با وجود کاهش دوز دریافتی اشعه توسط بیمار، زمان کشف سرطان را در این گروه تا 40درصد افزایش دهد. متاسفانه مرکز تصویربرداری پستان
(Breast Imaging Center) که مفهوم شناخته‌شده‌ای در کشورهای پیشرفته است، در ایران شناخته‌شده نیست. بنابراین با راهکار بومی موسسه موفق شده تا اولین موسسه تصویربرداری تخصصی پستان را درقالب یک موسسه رادیولوژی معمولی راه‌اندازی کند.
تاکید موسسه سرطان‌پستان بر بهره‌مندی همه اقشار جامعه تحت‌پوشش بیمه‌های دولتی از خدمات این مرکز تصویربرداری بود. لذا با وجود آن‌که تا این لحظه هیچ‌کدام از بیمه‌های دولتی هیچ‌گونه قراردادی را با موسسه تصویربرداری منعقد نساخته‌اند، موسسه سرطان‌پستان این موسسه رادیولوژی را متعهد کرده است که مطابق موسسات طرف قرارداد با بیمه‌های دولتی از مراجعان هزینه دریافت کند که این امر هرماه بار مالی سنگینی را به‌دوش مرکز قرار داده است.
در صورت تأمین اعتبار مالی، موسسه سرطان‌پستان در نظر دارد با همکاری با ارگان‌های علمی داخل و خارج از کشور اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی در تمام زمینه‌های تشخیص و درمان سرطان‌پستان کند.
این مجموعه حاصل 17 ‌سال تجربه کاری مسئول موسسه سرطان‌پستان، دکتر آزاده جولایی، دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی در زمینه سرطان‌پستان در ایران با نگاه به استانداردهای بین‌المللی و تلاش برای بومی‌سازی آن مطابق باور‌های فرهنگی، مذهبی و محدودیت‌های مالی بودجه بهداشتی در کشور ایران به‌عنوان یک کشور درحال رشد است.
سرطان‌پستان به‌عنوان جدی‌ترین خطر سلامت زنان فقط مشکل زنان نبوده بلکه معضل کل خانواده است. همسر، فرزند، پدر، برادر و کل خانواده قربانی و درگیر این بیماری و عوارض آن خواهند بود. شعار محوری ما «همه با هم در کنترل سرطان‌پستان» است.
به علت گستردگی جغرافیایی کشور و جمعیت، کنترل این بیماری نیازمند همکاری همه پزشکان، ارگان‌های دولتی و خصوصی و مشارکت همه جمعیت به‌ویژه زنان است.
آدرس سایت:  ir. tcbc. www


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/34594/دستاورد--کشورهای-----پیشرفته-در-خدمت-‌-زنان‌ایرانی