شهروند| منچستریونایتد با پس گرفتن عنوان ثروتمندترین باشگاه فوتبال جهان از رئالمادرید، عنوان گرانترین برند دنیای فوتبال را از آن خود کرد و به اولین باشگاه یک میلیاردی تاریخ این رشته تبدیل شد. این باشگاه از دوران اوج سرآلکس فرگوسن تقریبا هرسال در صدر جدول باارزشترین و ثروتمندترین باشگاههای فوتبال قرار داشت اما پس از پایان دوران فرگی، همزمان با افت کیفی، دچار تنزل ارزش مالی شد تا اینکه به لطف حضور دوباره در لیگقهرمانان اروپا در فصل آینده، جایگاه قبلی را بهدست آورد.
برند با ارزش اقتصادی
هر چند شیاطین سرخ برای اولین بار از فصل 2004-2005، 2 فصل متوالی از قهرمانی در لیگ برتر بازماندند اما طبق تحقیقات یک پژوهشکده، ارزش 1.2میلیارد دلاری (معادل 787.5میلیون یورو) آنها باعث شده با اختلاف 300میلیون پوند نسبت به بایرنمونیخ در رده اول 50 برند ارزشمند فوتبالی دنیا قرار بگیرند؛ بالاتر از رئالمادرید، منچسترسیتی و چلسی.
زیان بارسا
سود 28میلیون دلاری بارسلونا پس از برتری بر یوونتوس در فینال فصل گذشته لیگقهرمانان هم نتوانست آنها را به رتبهای بالاتر از منچسترسیتی و چلسی برساند. اگر بارسای رده ششمی، ادو ودوارد، مدیر اجرایی منچستریونایتد(ملقب به کریس رونالدوی بازاریابها) را داشت، احتمالا رتبه بهتری بهدست میآورد! پس از فرگوسن، گلیرزها(مالکان باشگاه) و شخص «ودوارد» با بازاریابی مناسب و یافتن هواداران بیشتر برای منچستریونایتد در تمام نقاط دنیا، نقش مهمی در تداوم پیشرفت اقتصادی پرافتخارترین تیم انگلیس داشتهاند. هر چقدر شیاطین سرخ از شکسته شدن رکورد قرارداد حق پخش تلویزیونی فصل آینده لیگ برتر(قرارداد با اسکای به ارزش 7.8میلیارد دلار) بهره بردند، ساوتهمپتون هم به لطف رهبری مناسب پوچتینو و سپس کومان به همان اندازه سود برد و با رقمزدن سریعترین رشد اقتصادی و ارتقای 89درصدی برند خود، باشگاهی به ارزش 183میلیون دلار نامیده شد. وستهام 209میلیون دلاری، رشدی 86درصدی داشت و برای نخستینبار به جمع 20 باشگاه باارزش اقتصادی دنیا پیوست. به سرانجام رسیدن پروژه ساخت استادیوم المپیک درسال 2016، آنها را ثروتمندتر و به لحاظ اقتصادی بزرگتر هم
خواهد کرد. یوونتوس با وجود قهرمانی در لیگ و جامحذفی ایتالیا و نایبقهرمانی در لیگقهرمانان راهی به جمع 10 تیم برتر نیافت و بهعنوان باارزشترین باشگاه فوتبال ایتالیا در رده یازدهم قرار گرفت.