با وجود پافشاری فعالان حقوق بشر صورت گرفت:
 
امتناع سازمان ملل از درج نام اسراییل در فهرست ناقضین حقوق کودکان
 

 

گروه جهان | «بان‌ کی‌مون»، دبیرکل سازمان ملل با درخواست فعالان حقوق بشر برای افزودن نام اسراییل به فهرست ننگین ناقضین حقوق کودکان مخالفت کرد. این اقدام سازمان ملل درخصوص ممانعت از ورود اسراییل به فهرست گروه‌های مسلح و دولت‌های ناقض حقوق کودکان در جریان درگیری‌ها درحالی رخ داد که حملات‌ سال گذشته این رژیم به نوار غزه که در جریان آن بیش از 500 کودک فلسطینی جان باختند اعتراضات بسیاری را برانگیخته است.
فعالان حقوق‌ بشر در روز دوشنبه از دبیرکل سازمان ملل درخواست کردند تا نام اسراییل را به این فهرست بیفزاید. این درخواست پیش از اعلام تصمیم نهایی از سوی بان کی‌مون بحث‌های بسیاری را در میان آژانس‌های مختلف سازمان ملل برانگیخت. در نهایت دبیرکل سازمان ملل تصمیم گرفت در فهرستی که ‌سال گذشته منتشر شده ‌بود تغییری ایجاد نکند، اما با این حال مدعی شد از آن‌چه که«نقض شدید حقوق کودکان و رنج آنان در نتیجه عملیات نظامی اسراییل در‌سال 2014» می‌خواند «به شدت نگران» است. وی همچنین در این‌خصوص گفت: «مقیاس بی‌سابقه و غیرقابل قبول خشونت علیه کودکان در‌سال 2014 به نگرانی‌ها درخصوص انطباق اسراییل با قوانین حقوق بشر بین‌المللی می‌افزاید که از آن جمله می‌توان به اصل تشخیص اهداف حملات، رعایت تناسب و احتیاط در حملات، احترام به قوانین حقوق بشر به‌ویژه در ارتباط با استفاده بی‌رویه از زور اشاره کرد». دبیرکل سازمان ملل همچنین از «افزایش چشمگیر» شمار کودکانی که در‌سال 2014 در سرزمین‌های اشغالی کشته شده‌‌اند انتقاد کرد. بنابر آمار اعلام شده در‌ سال گذشته دست‌کم 557 کودک فلسطینی به دست نیرو‌های رژیم اسراییل جان باخته‌اند و بیش از 4‌هزار و 249 تن دیگر نیز زخمی شده‌‌اند. تصمیم بان ‌کی‌مون موجب خشنودی «ران پروسور»، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل شد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه از این‌که نام اسراییل در فهرست ننگ و در کنار داعش، القاعده و طالبان قرار نگرفت ابراز رضایت کرد. در فهرست کنونی سازمان ملل 51 گروه ازجمله بوکوحرام و داعش در کنار نیرو‌های مسلح 8 کشور نظیر جمهوری کنگو و سودان جنوبی قرار گرفته‌اند. «لیلا زروقی»، نماینده ویژه سازمان ملل درخصوص کودکان و درگیری‌های مسلحانه پیش از تصمیم بان ‌کی‌مون، در گزارشی اقدامات اسراییل علیه کودکان را درج کرد و در اختیار دبیرکل سازمان ملل قرار داد. «فیلیپ بولوپیون»، یکی از نمایندگان سازمان دیده‌بان حقوق بشر درخصوص تصمیم سازمان ملل گفت: «تصمیم ناامید‌کننده بان‌ کی‌مون در نادیده گرفتن نظر مشاور ویژه خود و حذف اسراییل از این فهرست ضربه‌ای به تلاش‌های سازمان ملل در افزایش حمایت از کودکان در جریان درگیری‌های مسلحانه است». بولوپیون در ادامه افزود: «آمار و ارقام حاکی از آن است که اسراییل باید در این فهرست جای بگیرد، اما به نظر می‌رسد فشار سیاسی مانع چنین امری شده‌ است».
فهرست سیاه ناقضین حقوق کودکان تنها 2 ماه پس از آن منتشر شد که بازرسی سازمان ملل از حمله اسراییل به 7 مدرسه متعلق به سازمان ملل در جریان حملات‌سال 2014 به غزه پرده ‌برداشت.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/33972/امتناع-سازمان-ملل-از-درج-نام-اسراییل-در-فهرست-ناقضین-حقوق-کودکان