اخبار جهان
 

 

پیشنهاد تازه یونان به کمیسیون اروپا درخصوص اصلاحات اقتصادی
منابع اتحادیه اروپا اعلام کردند کمیسیون اروپا پیشنهاد جدید یونان را در زمینه اصلاحات اقتصادی دریافت کرده است. به گزارش ایرنا، منابع اروپایی که نامشان فاش نشده دیروز اعلام کردند، کمیسیون اروپا پیشنهادهای جدید یونان را درباره اصلاحات دریافت کرده است که می‌تواند به کمک مالی جدید به این کشور منجر شود. این پیشنهادها می‌تواند به اختلافات باقی‌مانده بین دولت آتن و وام دهندگان بین‌المللی بر سر موضوع دستمزدها یا اصلاح مالیات بر ارزش افزوده کمک کند. براساس این گزارش، بسته پیشنهادی آتن یک روز قبل از گفت و گوهای «الکسیس سیپراس» نخست‌وزیر یونان با رهبران فرانسه و آلمان درباره چگونگی پایان دادن به بحران بدهی‌های کشورش ارایه شد. یکی از منابع مذکور در این خصوص گفت: «وام دهندگان درحال بررسی و ارزیابی پیشنهاد جدید یونان هستند». این پیشنهادها پس از آن ارایه شد که «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا از دولت یونان به خاطرعمل نکردن به تعهداتش در زمینه ارسال بسته جدید پیشنهادی‌اش به بروکسل انتقاد کرد. یکی از منابع مذکور گفت: یکی از این پیشنهادها همان چیزی است که نخست توسط «یانیس واروفاکیس» وزیر دارایی یونان ارایه شد و شامل انتقال بدهی یونان به بانک مرکزی اروپا و به صندوق مقابله با بحران‌های منطقه یورو است. سیپراس صبح روز گذشته هشدار داده ‌بود که شکست در دستیابی به توافقی درباره موضوع کمک مالی به یونان که مهلت آن در پایان ماه ژوئن به اتمام می‌رسد، آغازی برای پایان منطقه یورو خواهد بود.

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از کارنامه سیسی در‌ سال اول ریاست‌جمهوری مصر
دیده‌بان حقوق بشر عملکرد نیروهای امنیتی و پلیس مصر در یک‌سال اول ریاست‌جمهوری سیسی را به‌شدت محکوم کرده، این درحالی بود که قاهره از گزارش رسمی آمریکا درباره اوضاع حقوق بشر مصر انتقاد کرد و آن را «نامعتبر» خواند. به گزارش ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به فرار نیروهای پلیس از مجازات‌، نقض آشکار حقوق بشر در‌ سال اول ریاست‌جمهوری عبدالفتاح سیسی و نیز صدور قوانینی به شدت محدود‌کننده برای حقوق مدنی و سیاسی مردم را محکوم و تأکید کرد: هیچ یک از نیروهای امنیتی که در کشتار دسته‌جمعی تظاهرکنندگان دست داشتند محاکمه و مجازات نشده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر به نقل از هیاتی که از سوی مسئولان این سازمان تعیین شده اعلام کرد:  2600 تن در جریان تظاهراتی که به برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری پیشین مصر انجامید، ازجمله 1250 تن از طرفداران مرسی و 700 نیروی امنیتی کشته شدند. در همین حال سخنگوی جماعت اخوان‌المسلمین مصر در روز گذشته خواستار برگزاری تظاهراتی گسترده در روز جمعه، همزمان با نخستین سالروز تحلیف عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر شد.

درخواست سوریه برای انتقال سوخت رآکتور‌های اتمی دمشق به چین
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که سوریه از این آژانس خواسته تا در انتقال مقادیری از اورانیوم غنی شده به چین، و تبدیل سوخت رآکتورهای نزدیک دمشق از اورانیوم با غنای بالا به اورانیوم کمتر غنی شده به این کشور کمک کند. به گزارش ایسنا، «یوکیو آمانو»، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی در وین اعلام کرد: «ما درخواستی را از سوی مقامات سوریه درخصوص این مسأله دریافت کرده و درحال بررسی آن هستیم». وی افزود: «سوریه از ما خواسته تا به این کشور در تبدیل اورانیوم با غنای‌ بالا به اورانیوم کمتر غنی شده و انتقال مقادیری از اورانیوم با غلظت فراوان به چین که مقدار آن به حدود یک کیلوگرم می‌رسد، کمک کنیم». رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره علل درخواست مقامات سوریه برای انتقال این مقادیر اورانیوم به چین توضیحی نداد.

اولاند: اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه روسیه را تا پایان امسال تمدید می‌کند
رئیس‌جمهوری فرانسه تأکید کرد که اتحادیه اروپا احتمالا تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به خاطر درگیری‌های شرق اوکراین را تا پایان امسال تمدید خواهد کرد. به گزارش رویترز، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری پس از نشست رهبران گروه 7 در آلمان تصریح کرد که این احتمال وجود دارد که پیشنهاد مربوط به تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به مقام‌های اروپایی ارایه شود. نشست رهبران اروپایی قرار است طی ماه جاری برگزار شود. بررسی تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه یکی از مهم‌ترین موضوعات این نشست خواهد بود. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز در کنفرانس خبری جداگانه‌ای تأکید کرده بود که گروه 7 آماده تشدید تحریم‌ها علیه روسیه است. مرکل گفت:  رهبران گروه 7 خواستار آن هستند که روسیه و اوکراین از مفاد توافقنامه آتش‌بس که 12 فوریه در مینسک به امضا رسیده است، تبعیت کنند. از آغاز بحران اوکراین تاکنون بیش از 6400 نفر کشته و هزاران نفر دیگر آواره شده‌اند. بحران اوکراین موجب شده تا روابط آمریکا و روسیه به پایین‌ترین سطح پس از پایان جنگ سرد برسد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/33969/اخبار--جهان