دبیر جشنواره موسیقی نواحی و مقامی آیینهدار اعلام کرد: «ما کفگیر را ته دیگ زدهایم و درواقع شما میبینید افرادی که در این جشنواره روی صحنه میروند چقدر سنشان بالاست. ما تنها کاری که میتوانیم بکنیم ثبت و ضبط این فرهنگ نجیب است.» به گزارش ایسنا، محمدرضا درویشی در سخنانی گفت: «غربزدگی شناخت غرب نیست، بلکه نشناختن غرب و حذف شدن بر مختصاتی است که جهات آن بر فرد و جامعه پوشیده است.» او در ادامه بیان کرد: «از دست رفتن آدمهایی که سالها و شاید قرنها حقیقتی را از نسلی به نسل دیگر منتقل میکردند یکی از دلایل از بین رفتن این موسیقی است. این وجودها دارند از بین میروند و با هیچ سرمایهای نمیتوان جلوی آن را گرفت. این یک تقدیر تاریخی است که فقط هم به ایران بازنمیگردد.» او معتقد است: «اگر از 20سال پیش با حمایت دولتها تمهیداتی انجام میشد این شکستگی چند سال به عقب میافتاد که با تشکیل مکتبخانهها و برگزاری فستیوال البته با حضور استادان بزرگ میسر میشد. این اتفاق باید زمانی میافتاد که هنوز نفسها گرم بود.» درویشی با اشاره به آیینزار توضیح داد: «فقط حدود سه مامازار و بابازار واقعی باقی مانده است. در ازایش سه جین آیین زار تقلبی در بندرعباس پیدا میشود که از ماهیت و ذات خود دور شدهاند. یک عده زرنگ پیدا شدهاند که آیین زار را به شو تبدیل کردهاند و مردم هم خوششان میآید.» البته او میداند هضم موسیقی جدی سخت است: «موسیقی جدی به درد جامعه جدی میخورد و موسیقی مناطق ایران هم جدی است.»