انجمن حمايت از حقوق توانخواهان ديرآموز خورشيد
 
کلاس‌های مهارت‌آموزی برای دیرآموزان
 

 

انجمن حمايت از حقوق توانخواهان ديرآموز خورشيد، انجمني است خيريه و غيرانتفاعي كه موسسان و هيات‌امنای آن را اوليای جمعي از توانخواهان ذهني تشكيل مي‌دهند. شروع آشنايي خانواده‌هاي توانخواهان با يكديگر به ‌سال 1382 برمي‌گردد، يعني زماني كه خانواده‌ها به‌دليل احساس وظيفه و مسئوليت نسبت به فرزندان خود و با هدف كمك به ايجاد استقلال و خودكفايي آنها دورهم جمع شدند و عهد بستند كه با توكل به لطف و رحمت بي‌پايان پروردگار متعال و تكيه بر همت و تلاش و خردجمعي، هرآنچه در بضاعت فكري، فيزيكي و مالي خود دارند درجهت دستيابي به هدف مذكور هزينه کنند.
پس از سه‌سال كه از تعامل و همكاري خانواده‌ها با يكديگر گذشت، بالاخره در تاريخ 18/9/1385 انجمن خورشيدبه ثبت رسید درحال‌حاضر مراحل اخذ موافقت اصولي از سازمان بهزيستي كشور را مي‌گذراند.
فعالیت‌های حرفه‌آموزی
هدف از ارایه كلاس‌هاي آموزشي حرفه حضور توانخواهان در اجتماع و اعاده هويت و شخصيت و عادت به انجام کارها به‌صورت انفرادي و گروهي است. کارگاه‌های حرفه‌آموزي كه درجهت تقويت ذهن و خلاقيت، تقويت ديداري و نتيجتا هماهنگ‌کردن آنها با حركات دست صورت گرفته، در پيشبرد اهداف آموزشي نتيجه‌اي فوق‌العاده دربر داشته است، اين كارگاه‌ها شامل تولید وسایل چرمی، توليدات هنري زينتي، معرق چوب و کاشی، کلاس‌های مهارت زندگی و ریاضی کاربردی در قالب انجام كار و در محيط حرفه است.
هدف از ارایه كلاس‌هاي آموزشي حضور توانخواهان در اجتماع و اعاده هويت و شخصيت و عادت به انجام كارها به صورت انفرادي و گروهي است. کلاس‌ها در گروه‌های زیر تشکیل می‌شود:  
1- کارگاه توليد وسايل چرمی                 
2- کارگاه توليدات هنري زينتي                     
3- کارگاه معرق چوب و معرق کاشی             
4- كارگاه نقاشي سفال                     
5- کلاس‌های موسیقی‌درمانی، تئاتردرمانی و داستان‌نویسی  (جهت تقويت ذهن، تخيل و نوشتن)
6- كلاس آموزش كامپيوتر و زبان انگليسي با هدف كاربردي ایجاد تمرکز و آشنایي با ابزار جديد زندگي و ايجاد توجه در دیرآموزان و پیشرفت قوای ذهنی آنها برنامه‌ریزی
 شده است.
7- كلاس‌هاي ورزشي 2 جلسه در هفته شامل ورزش‌هاي عمومي، فوتبال و بدمينتون.
در کنار کارگاه‌های حرفه‌آموزی برای جایگزینی کلاس‌های مهارت‌آموزی و زبان فارسی که به تدریج شرکت در آن کلاس‌ها برای دیرآموزان خسته‌کننده شده بود، آموزش غيرمستقيم به‌صورت گزارش‌نویسی در پایان هر روز کاری برای یادآوری و فراموش‌نکردن خواندن و نوشتن زبان‌فارسی.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/33879/کلاس‌های-مهارت‌آموزی-برای-دیرآموزان