تاثیرات انتخاب مجدد بلاتر روی فوتبال جهان
 
قاره‌کهن، برنده بزرگ
 

 

شهروند| برخلاف تصور، اتفاقات قبل و حین انتخاب رئیس فیفا بیش از حوادث بعد از حضور مجدد بلاتر روی تصمیم‌سازترین صندلی دنیا بود. ساعت‌ساز سابق سوییسی درحالی برای چهارمین بار انتخاب شد که در دور اول مبارزه با بن‌حسین اردنی، 133 رأی را به خود اختصاص داد اما بدون احتساب 2 رأی باطله به خاطر 73 رأی رقیب اردنی، حدنصاب لازم برای برتری در دور اول را به‌دست نیاورد. به نظر می‌رسید رقابت در دور دوم جدی‌تر دنبال شود اما ناگهان بن‌حسین استعفا کرد و بلاتر، بی‌رقیب برای یک دوره دیگر رئیس فیفا شد.
آینده فوتبال با بلاتر
بلاتر پس از انتخاب مجدد از احتمال نماندن در این سمت حرف زد و در سوی مقابل افرادی مانند رئیس فدراسیون فوتبال آلمان، پیر بودن پیرمرد 79 ساله را دلیلی برای تغییر نکردن او و سازمان تحت هدایتش می‌دانند. از سوی دیگر، مدیر اجرایی فوتبال هلند رأی کشورهای کوچک به نفع بلاتر را عامل انتخاب دوباره او قلمداد کرد. فیگو در مصاحبه‌ای انتخابات فیفا را زیر رگبار انتقاد قرار داد. پلاتینی هم احیای فیفا را در گرو حذف نام بلاتر و از بین رفتن ساختار فعلی دانست. از سوی دیگر، علاوه بر کفاشیان، روسا و افراد صاحب نفوذ بیشتر کشورهای آسیایی پس از برنده شدن فرد منتخب خودشان، پیام تبریک‌هایی به مقصد ساختمان شیشه‌ای فیفا فرستادند تا لطف به بلاتر را تمام کرده باشند! حالا احتمالش کم نیست به پاس این همه صداقت آسیا(تنها قاره‌ای که در حضور یک آسیایی تا پایان پای بلاتر ایستاد!) در جام‌جهانی آینده صاحب یک نماینده اضافه خواهد شد و احتمالا این افزایش با کسر یک تیم از اروپا (محل تجمع بزرگترین مخالفان بلاتر) جبران خواهد شد. هنوز چند ساعتی از برتری بلاتر نگذشته، قاره سبز مواضع بسیار تندی علیه نفر برنده اتخاذ کرده و انتظار می‌رود در آینده یوفای همیشه درگیر با فیفا، بیشتر از قبل وارد یک جنگ خودخواسته شود. پلاتینی، بارها علیه بلاتر مصاحبه کرده و این بار مثل اکثر اوقات 2 دهه اخیر، نوبت جواب دندان‌شکن بلاتر است!
بی‌تکنولوژی
علاوه بر احتمال افزایش سهمیه آسیا و درگیری با اروپا، واژه‌ای به نام فرار از تکنولوژی هم یکی دیگر از برنامه‌های بلاتر تا زمان ریاست بر فیفاست. او بارها مخالفت خود با ورود تکنولوژی را اعلام کرد و به نظر نمی‌رسد در این چند صباح باقی‌مانده از سال‌های زندگی‌اش، تغییری در ایده‌های او به‌وجود بیاید. بلاتر شیفته سیستم میزبانی چرخشی در جام‌جهانی است و در این شرایط و با توجه به این‌که امکان رشوه‌گرفتن و انتخاب میزبان به شکل دلخواه (مانند انتخاب روسیه و مخصوصا قطر به‌عنوان میزبانان جام‌های‌جهانی 2018 و 2022) وجود دارد، قطعا خیلی از کشورهایی که حداقل علاقه ندارند به شخص بلاتر باج بدهند، در صورت دیدن پشت‌گوششان، میزبانی بزرگترین رویداد فوتبالی را به چشم خواهند دید!
جام‌های جعلی
 بلاتر به ادامه برگزاری رقابت‌های کم‌هیجانی مانند جام‌جهانی باشگاه‌ها علاقه خاصی دارد و به خاطر گردش مالی ایجاد شده توسط این تورنمنت‌ها، برخلاف نظر عموم مایل نیست قهرمان جهان مانند گذشته از طریق یک بازی بین قهرمانان رقابت‌های باشگاهی قاره برتر(آسیا و آمریکای جنوبی) انتخاب شود. از آنجایی که شخص بلاتر، وعده اصلاحات و نه انقلاب را داده است، می‌توان انتظار داشت علاوه بر جام‌جهانی باشگاه‌ها، تورنمنت‌های بی‌اهمیت اما پولساز دیگری هم سر برآورند. البته ادامه حضور او روی میز ریاست فیفا، یک نفع بزرگ دارد و آن، باقی‌ماندن فوتبال در شرایط فعلی و نیفتادن در دام افکار سوسیالیستی امثال پلاتینی(موافق بزرگ تخصیص سهمیه مساوی برای لوکزامبورگ و انگلیس) است؛ هر چند ماندن در شرایط فعلی برای فوتبالدوستان جای چندان امیدی باقی نمی‌گذارد و باید دید مطابق آنچه بلاتر وعده داده، کشتی فوتبال از طوفان فعلی به ساحل امن آرامش می‌رسد یا در به روی همان پاشنه می‌چرخد؟


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/33131/قاره‌کهن،-برنده-بزرگ