گزارش «شهروند» از دلایل لغو اعلام برنده مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس:
 
سرخابی‌ها، اسیر تصمیم‌های غلط غیرورزشی‌ها
 
دادگان: حرف نمی‌زنم تا به کسی برنخورد! هاشمی‌طبا: وزیر اقتصاد به ماجرا ورود کند سجادی: برای دو باشگاه ردیف بودجه تعریف کنند
 

شهروند| بار دیگر وقتی همه در انتظار رونمایی از مالک جدید سرخابی‌ها بودند،‌ بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس منتفی شد تا این 2 تیم بعد از حدود یک‌سال که از کمک‌های دولتی محروم هستند، همچنان بلاتکلیف بمانند تا جایی که دیگر مدیران آنها نیز صدایشان درآمده و از این وضع خسته هستند. البته کارشناسان همچنان معتقدند این راهی که سازمان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش در پیش گرفتند،‌ درست نیست و مجلس نیز درحال ایجاد یک راه جدید برای واگذاری این 2 باشگاه است.
همه دست خالی ماندند
در حالی که اهالی رسانه با شور و شوق زیادی به سازمان خصوصی‌سازی رفته بودند تا نام برنده مزایده سرخابی‌ها را بشنوند،‌ یک ساعت قبل از برگزاری این نشست،‌ خبر رسید به دلایل نامعلوم نام برنده مزایده اعلام نخواهد شد. بدین ترتیب متقاضیان استقلال و پرسپولیس که پیش‌پرداخت 8‌میلیارد و 700 میلیونی واریز کرده‌اند و همچنین اهالی فوتبال دست خالی ماندند و حالا باید دید برنامه جدید دراین‌باره چه زمانی صادر می‌شود.
دلیل عجیب سازمان خصوصی‌سازی
با این‌که دلیل لغو نشست اعلام نتیجه مزایده برای همه مبهم بود، سبحانی مشاور سازمان خصوصی‌سازی دلیل عجیبی را برای این اتفاق بیان کرد: «قبل از اعلام نتیجه باید صورت جلسه امضای 3وزیر ورزش، اقتصاد و دادگستری به دست ما می‌رسید که این صورتجلسه به دست ما نرسیده است. به محض این‌که این صورتجلسه به دست ما برسد نتیجه مزایده را اعلام می‌کنیم. در مزایده سوم یک متقاضی داشتیم که باید اهلیتش بررسی می‌شد اما در مزایده چهارم 4 متقاضی داشتیم که شرایطشان باید بررسی شود. این دیرکرد برای گرفتن استعلام از نهادهادی مربوطه است.»
پای مجلس هم در میان بود؟
با این‌که 135 نماینده مجلس با امضای خود پای طرح دوفوریتی برای لغو مزایده چهارم به نتیجه نرسیده بودند، مقداد نجف‌نژاد، رئیس فراکسیون ورزش، نقش مجلس را در لغو نشست اعلام نتیجه کمرنگ ندانست: «اعتقاد من و بسیاری از نمایندگان مجلس این بود که مزایده چهارم پرسپولیس و استقلال طبق قانون نباید برگزار می‌شد. به‌هرحال اگر این مزایده برنده‌ای هم می‌داشت امروز در صحن مجلس لغوش می‌کردیم. عزم مجلس برای جلوگیری از برگزاری مزایده چهارم و ملغی کردن برنده مزایده در این تصمیم بی‌تاثیر نبوده است.»
بلاتکلیفی تا کی؟
در حالی برخی از تیم‌های با ثبات نظیر سپاهان و تراکتورسازی کار بستن تیمشان برای فصل آینده لیگ برتر را از هم اکنون آغاز کرده‌اند، این نگرانی وجود دارد که بار دیگر استقلال و پرسپولیس به دلیل بلاتکلیفی به سرنوشتی که در لیگ چهاردهم برای آنها رقم خورد،‌ دچار شوند. جالب است که از سوی مسئولان وزارت ورزش نیز به مدیران سرخابی گفته شده تا مشخص نشدن تکلیف واگذاری دست به اقدامی برای فصل آینده نزنند و همین صدای افشارزاده را هم درآورده است: «مردم که بازیچه نیستند که مدام مزایده را به تعویق بیندازیم. به ما می‌گویند با هیچ مربی‌ای صحبت نکنید تا تکلیف باشگاه در مزایده مشخص شود اما می‌بینیم که هیچ خبری نیست. بهتر است با این شرایط باشگاه را منحل کنند تا تکلیف همه مشخص شود.»
پیشنهاد قدیمی سجادی
حمید سجادی،‌ معاون سابق وزارت ورزش درباره بلاتکلیفی سرخابی‌ها به «شهروند» می‌گوید: «نکته مبهم اول اینجاست که مجلس تا‌ سال گذشته اصرار داشت که این مزایده برگزار شود اما حالا به‌شدت پیگیر جلوگیری از برگزاری آن است. واگذاری سرخابی‌ها سال‌هاست که به نتیجه‌ای نمی‌رسد و حتی در دورانی که ما حضور داشتیم،‌ تفکر دیگری وجود داشت اما آن هم عملی نشد. فکر می‌کنم پشت این لغو مزایده‌ها قضایای مهم مدیریتی مطرح است.» او حرف‌هایش را اینگونه ادامه می‌دهد: «از قبل چند دیدگاه مطرح بوده که شاید عاقلانه هم باشد. این‌که این 2 تیم چون از نظر حاکمیتی اثرگذار هستند باید برای هدایتشان بخش‌هایی جلو بیایند که صلاحیت داشته و کمترین تهدید را داشته باشند. در این طرح مثل گذشته که دوران ما بود باید ردیف بودجه‌ای برای این 2 باشگاه در نظر گرفته شود که 15 تا 20‌میلیارد تومان باشد و در کنار آن با درآمدزایی صورت گرفته،‌ هزینه 30 میلیاردی یک فصل تأمین شود. حالا عده‌ای هم خوش‌بین هستند و به این اصرار دارند که از طریق واگذاری این کار صورت بگیرد که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.»
هاشمی‌طبا: ورود خودروسازان غیرقانونی بود
مصطفی‌هاشمی‌طبا،‌ رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی درباره چرایی به نتیجه نرسیدن مزایده سرخابی‌ها به «شهروند» می‌گوید:  «در مزایده‌های قبلی که خبری از متقاضی نبود و در این مزایده نیز خودروسازان جلو آمدند که حضورشان غیرقانونی است. آنها چون در اساسنامه‌شان ثبت نشده که می‌توانند فعالیت ورزش اقتصادی انجام دهند، نمی‌توانند در مزایده شرکت کنند. البته من از قبل اعتقاد داشتم که برگزاری مزایده به این شکل غیرقانونی است و حالا که کار به این‌جا رسیده وزیر اقتصاد باید مانع تداوم این ماجرا شود.» وی همچنین می‌افزاید: «می‌گویند می‌خواهیم پول برند 2 باشگاه ورشکسته را بگیریم اما نمی‌دانم خریدار با این برندها چه کار می‌خواهد بکند. ما در دورافتاده‌ترین نقطه ایران هم استقلال داریم و در شمال کشور تیم‌هایی به نام پرسپولیس هستند. پس این برندها هم ارزشی ندارند و باید شرایط طوری باشد که باشگاه‌ها واگذار شوند.»
واکنش دادگان
محمد دادگان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال وقتی با پرسش خبرنگار «شهروند» درباره لغو اعلام برنده مزایده روبه‌رو شد اینطور واکنش نشان داد: «یک بار در این مورد صحبت کردم که به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد و دیگر نمی‌خواهم اظهارنظری کنم تا به کسی برنخورد.»
اجاره دادن،‌ آخرین راهکار؟
با این‌که مسئولان سازمان خصوصی‌سازی همچنان از عزم بالای خود برای فروش این 2 باشگاه سخن می‌گویند اما به نظر می‌رسد وزارت ورزش بار دیگر خودش را آماده کرده تا سرخابی‌ها را به افرادی که نزدیک به خودش است،‌ اجاره دهد تا در آستانه لیگ پانزدهم، مبالغی به آنها تزریق شده و بدون صاحب نمانند. البته این معادله فعلا در میان مجلس، وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی 3 مجهولی شده و باید دید درنهایت کدام افراد غیرورزشی برای این 2 باشگاه پرطرفدار که حال و روز خوشی ندارند، تصمیم‌گیری می‌کنند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/32629/سرخابی‌ها،-اسیر-تصمیم‌های-غلط-غیرورزشی‌ها