سرقت عتیقه‌جات خانه پدری برای بازگشت به آمریکا
 

 

شهروند| پسر خلافکاری که با همدستی مرد سابقه‌داری اقدام به سرقت عتیقه‌جات خانه پدری‌اش کرده بود، دستگیر شد. این پسر برای خرید خانه در آمریکا نیاز به پول داشت.
8 اردیبهشت‌ماه زن میانسالی به همراه وکیل خود به دادسرای ناحیه 30 تهران مراجعه کرد و گفت: «پسرم به تحریک یکی از دوستانش، اسباب و اثاثیه خانه‌ام را سرقت کرده است».   با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «سرقت به شیوه متقلبانه» و به دستور شعبه اول دادیاری دادسرای ناحیه 30 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.  
این زن پس از حضور در اداره چهاردهم پلیس آگاهی، در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: «پسرم به نام «محمدرضا» از حدود یک‌سال پیش با فردی به نام «افشین» به‌عنوان تعمیرکار تلویزیون و گوشی تلفن همراه آشنا شد و این شخص پس از مدتی به خانه ما راه پیدا کرد. افشین در این مدت، از سادگی پسرم که مدت 40‌سال در خارج از کشور زندگی کرده و متاسفانه از نظر روحی – روانی بیمار بوده و تعادل روحی درستی نداشته و به بیماری صرع دچار است، سوءاستفاده کرد و او را به شیوه‌های مختلف فریب داد. او شبانه تمام اجناس گرانبها و عتیقه داخل خانه ام از قبیل تعداد زیادی ظروف نفیس متعلق به دوران قاجار، کتاب‌های نفیس خطی، قرآن‌های دست‌نویس قدیمی، نقره‌جات، چندین تخته قالیچه، سکه‌های طلا و بیش از نیم کیلو طلا و جواهرات را از خانه خارج کرده است. بخشی از این اجناس متعلق به برادرم است که در زمان سرقت در مسافرت خارج از کشور بود. سرقت ظاهرا در چندین نوبت و در نیمه‌های شب انجام شده که به صورت کاملا تصادفی یکی از اقوام من در یکی از شب‌ها «افشین» را می‌بیند. او را تعقیب می‌کند و متوجه می‌شود که اجناس سرقت شده را به خانه‌ای در خیابان کریم خان منتقل کرده است؛ همان شبِ سرقت با برادرم که در مسافرت بود، تماس گرفتم و موضوع را اطلاع دادم. او در پیگیری‌های تلفنی به «افشین» تذکر داد که اجناس را بازپس بفرستد اما با این وجود این شخص هیچ توجهی به تذکرات برادرم نکرد؛ به همین خاطر از افشین به‌عنوان کلاهبردار شکایت دارم».  
وکیل این زن نیز به کارآگاهان گفت: «پسر این خانم و شریک جرم وی به نام «افشین» از نبود برادر شاکی استفاده کردند. آنها شاکی را که به جهت کهولت سن از سطح هوشیاری پایینی برخوردار است به دفترخانه اسناد رسمی برده و از او جهت نقل و انتقال اموال، وکالت گرفته‌اند».  
با آغاز اقدامات پلیسی و شناسایی محل نگهداری اموال سرقت شده از خانه شاکی، کارآگاهان به این محل مراجعه و در تحقیقات بعدی اطلاع پیدا کردند که خانه متعلق به خواهر افشین در طبقه ششم یک مجتمع مسکونی است.  
خواهر افشین پس از اطلاع از موضوع سرقتی بودن اموال ادعا کرد که این اموال در چندین نوبت توسط افشین، به‌عنوان امانت به خانه‌اش منتقل شده و پس از چند روز برادرش تمامی آنها را از خانه خارج کرده است.  
افشین به‌عنوان یکی از مجرمان سابقه‌دار دستگیر شد. او نیز در اعترافات خود به سرقت اموال شاکی و فروش آنها به مبلغ 100‌میلیون تومان در خیابان منوچهری اعتراف کرد. بلافاصله محل فروش اموال سرقتی در خیابان منوچهری شناسایی، تعداد زیادی از اموال متعلق به شاکی کشف و به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.  
در ادامه و بنا بر اعترافات افشین مبنی بر اقامت پسر شاکی در شهرستان ورامین – منطقه قرچک، «محمدرضا» نیز سوم خردادماه دستگیر و به اداره چهاردهم پلیس آگاهی منتقل شد.  
«محمدرضا» پس از دستگیری، درخصوص انگیزه خود به کارآگاهان گفت: قصد داشتم تا برای ادامه زندگی مجددا به آمریکا بازگردم و به همین علت قصد داشتم تا با فروش اموال عتیقه منزل پدری‌ام، هزینه تهیه خانه در آمریکا را تامین کنم».  

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/32625/سرقت-عتیقه‌جات-خانه-پدری -برای-بازگشت-به-آمریکا