حوزه دریایی هم به دنبال تأسیس بانک است
 
ناامنی بندر گوادر فرصتی برای بندر چابهار
 

 

شهروند| روز گذشته بیست‌وسومین دوره همایش ارگان‌های دریایی آغاز به کار کرد و در این مراسم برنامه توسعه‌ای این حوزه برای‌ سال بعد به تصویر کشیده شد. در مراسم افتتاحیه این رویداد، دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به فرصت تازه بندری ایران گفت: ترانزیت کالا از بندر گوادر پاکستان تا آسیای میانه مسیری ناامن است که ما باید از این فرصت استفاده کنیم و به سرعت توسعه بندر چابهار و ایجاد خط‌آهن چابهار سرخس را در دستور کار قرار دهیم. او با بیان این‌که یک‌سوم مرزهای ایران دریایی است، گفت:
عدم تمرکز جمعیت در سواحل از مشکلات کشور ما است درحالی‌که باید به منافع دریا توجه شود. وی افزود: بهره‌برداری مناسب اقتصادی از دریا، توسعه مدنیت در نوار ساحلی، اشتغالزایی، گردشگری، منابع غذایی و انرژی‌های دریایی از منافع دریاست که باید قابل توجه باشد. وی اضافه کرد: با این‌حال جمعیت در مناطقی نظیر چابهار، کنارک، جاسک تا سیریک حدود 450‌هزار نفر است و این مناسب نیست.
نفتکش در تحریم از پا در نیامد
در شرایط تحریم اجازه ندادیم صادرات نفت ایران حتی با یک‌ساعت وقفه مواجه شود. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان این مطلب در افتتاحیه همایش ارگان‌های دریایی گفت: کل تناژ بار دریایی دنیا، ‌سال 2014 رقم 10.5‌میلیارد تن بوده که با احتساب جمعیت جهان سهم هر نفر 1.5 تن محموله در ‌سال است و این نشان از حجم عظیم تجارت در حوزه دریا دارد. او افزود: در دوران تحریم، کشتیرانی‌ها با فعالیت خود مانع فلج شدن اقتصاد کشور شدند ضمن آن‌که در جنگ تحمیلی نیز نقش کشتیرانی‌ها بی‌نظیر بود. صفایی ادامه داد: شرکت ملی نفتکش هم با وجود تحریم‌ها و با اینکه از اواخر‌ سال
 2008 میلادی نرخ‌های حمل دریایی نزول یافت، خدمات مناسبی ارایه داد، در شرایط ناجوانمردانه تحریم  از پا درنیامدیم و اجازه ندادیم در صادرات نفت ایران یک ساعت وقفه رخ دهد. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفت: امروز ظرفیت شرکت ملی نفتکش 15.5‌میلیون تن است و این بزرگترین ناوگان تجاری نفتکش دنیا است. وی گفت: کشتیرانی‌ها مصداق اقتصاد مقاومتی‌اند زیرا جهادی، برون‌گرا و مولد هستند و کارنامه خوبی برجای گذاشته‌اند.
توجه خاص به بحث دریایی در برنامه ششم
هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هم در این مراسم گفت: تلاش می‌کنیم در تدوین برنامه ششم موضوع اشاعه فرهنگ دریایی، توسعه گردشگری دریایی، اعطای تخفیفات گمرکی به ناوگان ملی و بورسیه کردن دانشجویان ناوبری مدنظر قرار گیرد. او افزود: سهم بخش دریا در 5 برنامه توسعه در این همایش بررسی می‌شود ضمن آن‌که ششمین برنامه 5ساله توسعه نیز درحال تدوین است که تلاش می‌کنیم خواسته‌های این صنعت در آن توجه شود.
حق‌شناس افزود: همچنین موضوع راه‌اندازی بانک تخصصی دریایی، وضع نظام وظیفه دریانوردان و معافیت مالیاتی مناطق آزاد به ناوگان تجاری از مواردی است که امسال پیگیری می‌شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/32608/ناامنی-بندر-گوادر -فرصتی-برای-بندر-چابهار