حملات ارتش عراق و سوریه برای سرکوب داعش در رمادی و پالمیرا
 
نیرو‌های عراقی در روز گذشته وارد حومه رمادی شدند و همزمان نیرو‌ی هوایی سوریه مواضع داعش در پالمیرا را بمباران کرد
 

گروه جهان| فرصت‌طلبی داعش در هفته گذشته موجب آن شد که افراطیون در میدان‌های نبرد عراق و سوریه به ‌دستاورد‌های قابل‌توجهی برسند. نیرو‌های داعش با تصرف شهر تاریخی و استراتژیک پالمیرا در سوریه و سقوط رمادی، مرکز استان الانبار عراق که از هفته‌ها پیش مورد تهاجم تروریست‌ها قرار گرفته‌ بود از فاز دفاعی خارج شدند و ابتکار عمل را در میدان جنگ به دست آوردند.
اما تلاش‌های تازه نیرو‌های امنیتی عراق و مبارزان داوطلب شیعه برای باز پس‌گیری شهر رمادی در غرب عراق در روز‌های گذشته داعش را بر آن داشت که به شمار نیرو‌هایش در این شهر بیفزاید.
در سوریه اما شرایط به شکل دیگری بود و نیرو‌ی هوایی ارتش سوریه با تدارک دیدن حملاتی مواضع و ساختمان‌های تحت تصرف داعش در پالمیرا را بمباران کردند. تصرف پالمیرا در هفته گذشته نگرانی‌هایی را درخصوص تخریب آثار تاریخی و هنری این شهر به دست نیرو‌های داعش ایجاد کرد، هرچند که اهمیت استراتژیک این شهر که در قلب سوریه و در میانه‌ شاهراه‌های ارتباطی این کشور واقع شده‌است در سایه قرار گرفت. به گفته «رامی عبدالرحمان»، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه که به جمع‌آوری اطلاعات از شبکه‌ای از منابع خبری محلی می‌پردازد، جنگنده‌های نیرو‌ی هوایی سوریه در عملیات اخیر خود اهدافی ازجمله ساختمان اطلاعات نظامی و بیمارستان این شهر را هدف قرار دادند. بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در بریتانیا واقع شده ‌است، نیرو‌های داعش از 11 روز پیش که به پالمیرا وارد شدند دست‌کم 217 تن را اعدام کرده‌اند که در بین این قربانیان کودکانی خردسال نیز به چشم می‌خوردند. طبق این گزارش 300سرباز سوری نیز در درگیری‌های پیش از اشغال پالمیرا جان باخته‌اند. به گزارش رویترز، داعش در روز گذشته به تجدید قوای خود در رمادی پرداخت و در تدارک نبرد با نیرو‌های امنیتی و مبارزان داوطلب شیعه عراقی که درحال پیشروی به سوی مرکز الانبار هستند، شبه‌نظامیانی را در این منطقه مستقر کرد. نیرو‌های عراقی از زمان آغاز عملیات بازپس‌گیری رمادی در روز شنبه موفق شدند بخش‌هایی از شرق این استان را از کنترل نیرو‌های داعش خارج کنند. پیشروی‌های ارتش عراق و نیرو‌های حامی‌اش در فاصله یک هفته پس از اشغال رمادی امیدوار‌کننده به نظر می‌رسد و در روز گذشته مناطق روستایی جنوب این شهر نیز آزاد شد. به گفته منابع پلیس عراق، نیرو‌های امنیتی عراق با حمایت مبارزان شیعه و عشایر و جنگ‌جویان اهل سنت در روز گذشته موفق به باز‌پس‌گیری بخش‌هایی از منطقه «التاش»، واقع در 20کیلومتری جنوب رمادی شده‌اند.
به گفته ساکنان رمادی نیرو‌های داعش در عصر روز یکشنبه، سوار بر کامیون‌هایی وارد این شهر شدند و پس از آن در مناطق مختلف رمادی پخش شدند.
یکی از ساکنان محلی که در جنوب شرقی رمادی ساکن است در این خصوص می‌گوید: «من 2کامیون را دیدم که در بیرون از محله افسران متوقف و ده‌ها سرباز به همراه سلاح‌هایشان به سرعت از آن خارج شدند و در ساختمان‌های اطراف سنگر گرفتند».
یکی دیگر از شهروندان رمادی نیز از مشاهده پیاده شدن 40سرباز دیگر در محله «التمیم» در حوالی ساعت 8 بعد‌ازظهر روز یکشنبه خبر داد و گفت: «آن‌ها لباس‌های خاکی‌ رنگی بر تن و کمربندی از مهمات بر کمر داشتند. آنها با لهجه غلیظ عربی صحبت می‌کردند و مشخص بود که عراقی نیستند». سقوط رمادی بزرگترین شکست نیرو‌های عراقی در یک‌سال اخیر محسوب می‌شود و ابهاماتی را درخصوص استراتژی آمریکا برای نبرد با داعش پدید آورده ‌است.  اشغال رمادی و پالمیرا همچنین بزرگترین دستاورد‌ افراطیون از زمان آغاز حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش است که یک‌سال از آغاز آن می‌گذرد.
پیروزی‌های همزمان داعش در عراق و سوریه مقامات واشنگتن را ناچار کرد استراتژی خود را که به بمباران هوایی مواضع داعش توسط جنگنده‌های ائتلاف و حمایت از نیرو‌های زمینی بومی محدود می‌شود مورد بررسی قرار دهند. مقامات آمریکایی در همین حال توپ را به زمین متحد خود انداختند و «اشتون کارتر»، وزیر دفاع این کشور ارتش عراق را به رها کردن رمادی در دستان نیرو‌های دشمن که شمارشان بسیار کمتر بود، متهم کرد. کارتر در انتقاداتی بی‌سابقه در این خصوص گفت: «نیرو‌های عراقی نشان دادند که عزم مبارزه ندارند».
اظهارات تند وزیر دفاع آمریکا تعجب حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق را نیز برانگیخت. وی با بیان این‌که کارتر از حامیان همیشگی عراق است، گفت: سخنان اخیر وزیر آمریکایی در پی اطلاعات اشتباهی است که به او درخصوص توانایی‌های ارتش عراق در مقابله با داعش ارایه شده ‌است. اما به دنبال پیشروی‌های اخیر داعش دولت ترکیه از توافق کلی خود با آمریکا درخصوص حمایت هوایی از شورشیان مخالف دولت سوریه خبر داد، اقدامی که ممکن است به گسترش مشارکت آمریکا در درگیری‌های منطقه منجر شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/32605/حملات-ارتش-عراق-و-سوریه-برای-سرکوب-داعش-در-رمادی-و-پالمیرا