در نشست سخنگوی قوه قضائیه
 
اسامی و احکام قطعی برخی متهمان پرونده فساد ۳‌هزار میلیاردی منتشر شد
 

 

روز گذشته در نشست خبری، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی، اسامی برخی از افرادی را که در پرونده فساد ۳‌هزار میلیاردی متهم بودند و حکم‌شان قطعی شده است، اعلام کرد. اعلام این اسامی حداقل بخشی از ماجرای این پرونده را شفاف کرد. به نوشته ایسنا، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با اعلام این‌که به دلیل قطعی شدن احکام، اسامی محکومان اعلام می‌شود، گفت: غلامحسین نوایی، عضو هیأت‌مدیره و نایب‌رئیس شرکت فولاد ایران و عباسعلی احمدی هر یک به دو ‌سال حبس، جعفر دارابی، مسئول واحد خرید گروه صنعتی فولاد به دو ‌سال حبس، یارمحمد محمدی مدیرعامل سابق شرکت اسپادانا به 5‌سال حبس، کاوه نجات دهقان به 3‌سال حبس، امیر رمضانی طارمی به یک‌سال حبس، محمدحسن اوغلی به دو ‌سال حبس، شیدا مردعلی به یک‌سال حبس، داریوش میشانی‌فر معاون رئیس بانک صادرات شعبه اهواز به 7‌سال حبس و 10‌سال انفصال و همچنین بهنام بهزادی مدیرعامل شرکت تجارت‌گستر به 3‌سال حبس و دو ‌سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شدند. محسنی‌اژه‌ای همچنین از صدور کیفرخواست پرونده متهم نفتی خبر داد و گفت: کیفرخواست این فرد صادر شده و پرونده به دادگاه می‌رود تا هرچه سریع‌تر رسیدگی شود.
از پرونده جیسون رضائیان تا تکذیب بازداشت احمدی‌مقدم
اژه‌ای در ادامه درباره پرونده جیسون رضائیان گفت: دادگاه وی فردا با حضور وکیل، مترجم و متهمان این پرونده برگزار می‌شود اما من از بیان محتوای پرونده معذورم. وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده مدیرعامل سابق ستاد حمل‌ونقل و سوخت که دوره‌ای نیز مدیرعامل یکی از باشگاه‌های ورزشی نیز بود، گفت: کارهای بسیار زیادی برای به ثمر رسیدن این پرونده به کمک وزارت اطلاعات انجام شد و افراد زیادی هم در قالب متهم و مطلع مورد بازجویی قرار گرفتند. اما این پرونده همچنان در مرحله دادسرا قرار دارد و برای آن هنوز حکمی صادر نشده است.
او در پاسخ به سوالی درباره این‌که اخیرا برخی از سایت‌های خبری و وبلاگ‌ها مدعی شدند 12 نفر از افراد مسئول در بنیاد تعاون ناجا دستگیر شده‌اند و حتی این افراد مدعی شده‌اند که خود فرمانده سابق ناجا و پسرش و همچنین پسر شهردار تهران دستگیر شده‌اند، گفت: در موضوع اول که مربوط به افراد بازداشت شده در بنیاد تعاون ناجا بود باید بگویم اگر پرونده‌ای تشکیل شده و اتهامی متوجه افراد باشد دستگاه قضایی با آن برخورد می‌کند. اژه‌ای ادامه داد: البته درباره دستگیری پسر فرمانده سابق ناجا و پسر شهردار تهران این مطالب کاملا کذب است و من هم در سایت‌های ضد انقلاب آن را دیدم. قطعا کسانی که این شایعات را مطرح می‌کنند اگر از آنها شکایتی شود تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. او در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست سناتورهای آمریکایی مبنی بر آزادی 3 تبعه کشورشان که در زندان‌های ایران به سر می‌برند، گفت: از 3 نفری که شما اشاره کردید 2 نفر به اتهام جاسوسی در زندان به سر می‌برند، یک نفر هم هنوز به پرونده‌اش رسیدگی نشده است، پس آنها چه حقی دارند که درخواست آزادی یک جاسوس را می‌کنند.  سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با معاون‌اول رئیس‌جمهوری سابق گفت: محمدرضا رحیمی همچنان در زندان است و به مرخصی نرفته است. همچنین در ادامه همین بحث یکی از خبرنگاران گفت: رحیمی مدعی شده بود که به دلیل پولی که به نمایندگان مجلس داده محکوم شده که اژه‌ای در پاسخ گفت: لیستی که ایشان مطرح کرد تعدادی از آنها نه نماینده بودند و نه نامزد نمایندگی و این طور نبوده که وی به خاطر پرداخت پول به نماینده‌ها محکوم شده باشد. اژه‌ای همچنین ارسال نامه از سوی دولت به قوه قضائیه مبنی بر حادثه رخ داده در فوتبال در شهر تبریز را تکذیب و اظهار کرد: آنچه که سبب این قضیه شده درحال بررسی است اما از ناحیه دولت نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ارسال نشده است. سخنگوی دستگاه قضائیه درخصوص آخرین اخبار پرونده حادثه اسیدپاشی اصفهان گفت: اخیرا یک نفر را به‌عنوان مظنون دستگیر کردند و دلایل و شواهدی پیدا شد که وی مظنون پرونده اسیدپاشی اصفهان است. البته این فرد به یک دلیل دیگری بازداشت شد و هنوز ارتباطش با پرونده اسیدپاشی ثابت نشده است. محسنی‌اژه‌ای با اشاره به این‌که پرونده مهاباد درحال رسیدگی است گفت: هنوز در رابطه با پرونده رئیس‌جمهوری سابق اتفاق تازه‌ای نیفتاده است.  در ادامه خبرنگاری گفت: مدتی است که از دستور دادستانی مبنی بر ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی رئیس دولت اصلاحات می‌گذرد اما شاهد این بودیم که در صداوسیما تصویر ایشان منتشر شد. آیا دستور دادستان صرفا به رسانه‌های مکتوب بوده و صداوسیما مبرا است که اژه‌ای گفت: دستور دادستان مطلق بوده و قطعا اگر خلاف دستور دادستان باشد فرقی ندارد کجا تخلف کند. قطعا برخورد می‌شود. اژه‌ای در پاسخ به سوالی در رابطه با پیگیری قوه قضائیه درخصوص فردی که به بابک زنجانی دوم معروف شده است، گفت: روابط‌عمومی وزارت نفت چنین موضوعی را تکذیب کرده است و چنین فردی وجود ندارد. وی در رابطه با اخباری مبنی بر بازداشت سردار احمدی‌مقدم اظهار داشت: به هیچ‌وجه اتهامی متوجه ایشان نیست و برخی رسانه‌ها این شایعات را منتشر کرده‌اند که به شدت تکذیب می‌شود.
قوه قضائیه با کلیت تشکیل سازمان مبارزه
با فساد موافق است
معاون اول قوه قضائیه درخصوص تشکیل سازمان مبارزه با فساد گفت: طرحی در مجلس مطرح شد و تعدادی از نمایندگان با قوه قضائیه صحبت کردند. وی افزود: قوه قضائیه با کلیت تشکیل این سازمان موافق است که یک دستگاه واحد برای مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته باشیم. البته طرح اولیه مجلس ایراداتی داشت که ما متذکر شدیم و برخی از آنها اصلاح شد.
سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: طبعا اگر اشکالاتی که خلاف قانون اساسی است مرتفع شود قوه قضائیه از تشکیل سازمان مبارزه با فساد استقبال کرده و همکاری می‌کند. اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه فسادها بیشتر ناشی از سوءمدیریت است یا سوءاستفاده، گفت: نمی‌توان یک حکم واحد در رابطه با همه این مفاسد داد ولی مسلما چنانچه مدیریت صحیحی انجام شود حتما مفاسد کمتری صورت می‌گیرد. برای مثال چنانچه مدیرعامل بانک یا حتی رئیس شعبه نظارت دقیقی داشته باشد تخلف کمتری صورت می‌گیرد که این موضوع حتی در قوه قضائیه نیز صادق است. او در رابطه با افرادی که با رشوه و رابطه وام‌های کلان گرفته‌اند و توسط قوه قضائیه تعقیب شده‌اند، گفت: از 10 نفر از افرادی که دارای بدهی‌های سنگین بودند یک نفر با وثیقه‌ای بیش از ‌هزار‌ میلیارد تومان آزاد شده است. اژه‌ای افزود: 2 نفر نیز از اصفهان دارای بدهی سنگینی بودند که پیگیری و بررسی این موضوع نیز درحال انجام است اما مسأله این‌جا است که چگونه باید این پول‌ها را به صاحبانشان برگرداند و محکوم کردن آنها در صورت داشتن مدرک کار خاصی نیست. سخنگوی قوه قضائیه همچنین از تفویض برخی اختیارات رئیس قوه قضائیه به معاون اول خبر داد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/32599/اسامی-و-احکام-قطعی-برخی-متهمان- پرونده-فساد-۳‌هزار-میلیاردی-منتشر-شد