امیر محبیان:
 
هدف انتشار نامه آیت‌الله کنی ضربه‌زدن به اصولگرایان بود
 

 

در ایـــام انتخابــــات ریاست‌جمـــهوری یازدهم زمزمه‌هایی مبنی بر درخواست آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس پیشین مجلس خبرگان رهبری از علی‌اکبر ولایتی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، برای انصراف از انتخابات ریاست‌جمهوری شنیده شد. زمزمه‌هایی که آن زمان مستند نشد اما چندی پیش با انتشار دستخط آیت‌الله مهدوي‌کنی و نامه‌اش خطاب به ولایتی رسمیت یافت. آیت‌الله مهدوی‌کنی در این نامه به صورت ضمنی از ولایتی خواسته بود تا از کاندیداتوری انصراف دهد و احتمال پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات را پیش‌بینی کرده بود. با این حال اما انتشار این نامه در شرایط فعلی، تحلیل‌ها و پرسش‌های متفاوتی را به همراه داشت امیر محبیان، تحلیلگر سیاسی در گفت‌و‌گویی با «شهروند» به این پرسش‌ها پاسخ داد که مشروح آن در پی می‌آید.
آقای محبیان فکر می‌کنید دلیل انتشار این نامه با گذشت 2‌سال از انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم چیست؟
روشن است که اگر آقای مهدوی‌کنی مایل بود این نامه منتشر شود، در همان مقطع رسانه‌ای و منتشر می‌کردند. اما عدم انتشار آن حاکی از درایت او بود که ضمن این‌که تذکری به یکی از بازیگران عرصه سیاست داد، مراقب بود تا باعث تخریب او میان اصولگرایان و مردم نشود.
چرا الان این نامه منتشر شد؟
نکته‌ای که باید در نظر بگیریم و به آن اشاره داشتم این‌که آیت‌الله کنی اگر می‌خواستند این نامه را منتشر کنند، در همان زمان این کار را می‌کردند. ضمن این‌که داماد ایشان هم چندی پیش در رسانه‌ها گفتند که آیت‌الله کنی از انتشار این نامه راضی نبود. از طرفی واقعا انتشار این نامه به نظرم حتی مورد رضایت آقای روحانی هم نیست چراکه بلاخره این نامه درباره رقیب انتخاباتی‌اش منتشر شده است. اما در مجموع در شرایط کنونی که فضا متفاوت است طرح این‌گونه نامه‌ها که معلوم نیست رضایت آقای روحانی را هم در پی داشته است، مقبول  نیست.
فکر می‌کنید دلیل انتشارش چیست؟
نمی‌توانم قضاوتی کنم و بگویم این افراد با چه هدفی این نامه را منتشر کردند اما به هر ترتیب نتیجه عمل‌شان تخریب آقای ولایتی بوده ‌است و این در شرایطی که وحدت اصولگرایان مطرح است، درست نیست. از طرفی شاید آنها خواسته‌اند به شکاف‌های جریان اصولگرایی اشاره کنند.
یعنی فکر می‌کنید که با هدف ضربه زدن به وحدت اصولگرایان بوده است؟
نمی‌گویم که هدف‌شان این بوده اما نتیجه کارشان این است. درنهایت فکر می‌کنم اینها خواسته یا ناخواسته حرکتی کردند که نتیجه‌اش تخریب چهره اصولگرایان و فردی چون آقای ولایتی بوده‌است.
چرا باید آقای ولایتی را تخریب کنند و اصلا به نظر شما چه کسانی یا چه گروهی دست به انتشار این نامه زدند؟
کسانی که این کار را کردند قطعا به این نامه‌ها دسترسی داشتند اما این‌که بگوییم چه کسانی یا گروهی بودند، نمی‌توانیم قضاوتی کنیم چراکه قضاوت نادرست خودش بنایی برای اختلاف می‌شود.
به شکاف‌ها در جریان اصولگرایی اشاره کردید. آیا جریان اصولگرایی دچار شکاف شده است؟
بالاخره همه جریانات سیاسی اختلافاتی دارند اما می‌توان آنها را حل کرد و به نظر من اصولگرایان برای انتخابات به سطحی از وحدت خواهند رسید.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/32489/هدف-انتشار-نامه-آیت‌الله-کنی-ضربه‌زدن-به-اصولگرایان-بود