خبر
 

 

دانش‌آموزان افغان تحت پوشش مدارس سما قرار می‌گیرند
ایسنا| با درخواست بنیاد بین‌المللی امید و یاری برای تحت پوشش قرار گرفتن دانش‌آموزان افغان توسط مدارس سما، موافقت شد.
علیرضا رجایی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی امید و یاری با اشاره به برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌های جنوب شرق آسیا (آسایهل) در دانشگاه آزاد اصفهان گفت: در حاشیه این اجلاس که سالی یک بار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد و محمد صافی اعضاي هیأت امنای موسسه سما با درخواست بنیاد امید و یاری درخصوص تحصیل دانش‌آموزان افغان موافقت کردند.او ادامه داد: براساس آن مقرر شد ترتیبی اتخاذ شود تا همگام با سایر مدارس دولتی در راستای محقق شدن فرمایشات مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری و مسئولان نظام، تحصیل دانش‌آموزان افغان را فراهم کنند.رجایی خاطرنشان کرد: بر این اساس، درخواست شد تدابیری اتخاذ شود تا این دانش‌آموزان تحت پوشش مدارس سما (مدارس وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی) قرار بگیرند.

وزیر علوم:  منفی شدن رشد علمی را تایید نمی‌کنم
بورسیه‌های رد شده با هزینه شخصی تحصیل می‌کنند
شهروند| محمد فرهادی در برنامه «نگاه یک» شبکه یک حاضر شد و عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را تشریح کرد و به پرسش‌های حوزه آموزش عالی پاسخ گفت.
محمد فرهادی درباره نامه ۴‌هزار استاد گفت: این نامه را در سایت‌ها دیدم. امضا ندارد و بعد هم مطالب، طوری است که تناقض هم در آن دیده می‌شود و مشخص نیست چه کسی این را نوشته است. به هیچ وجه منفی شدن رشد علمی را تأیید نمی‌کنم.
او اظهار کرد: براساس آمارهای جهانی از ‌سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ رتبه تولید علم ایران در جهان از ۴۱ به ۱۵ رسیده است. در آمار شاخص سرمایه انسانی که مجمع جهانی اقتصاد آن را منتشر می‌کند، ایران در ‌سال ۲۰۱۵ از میان ۱۲۴ کشور جهان، رتبه هشتادم را از آن خود کرد. این در حالی است که در ‌سال ۲۰۱۳ در رتبه نود و چهارم جهان قرار داشتیم.
او در بخش دیگری از این برنامه درباره پرونده بورسیه‌ها گفت: کار بررسی این بورسیه‌ها تمام شده و بیانیه نهایی‌شان هم داده شده است. در این بررسی‌ها جلوی تحصیل ۳۹ نفر گرفته شد و البته جمعی از افراد بورسیه گزینش نشده بودند و حدود ۶۰۰نفر نیز از دانشگاه‌ها پذیرش نگرفته بودند. قرار بر این شد افرادی که جلوی تحصیل آنها گرفته شد، با هزینه خود تحصیل کنند چراکه دیوان محاسبات 8 مرتبه نامه به وزارت علوم ارسال کرد که تحصیل آنان به شکل بورسی ممکن نیست و طبق قانون باید خودشان هزینه را پرداخت کنند.
فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی گفت: این ادغام به مصوبه شورایعالی اداری در ۱۰‌سال پیش بازمی‌گردد اما تاکنون تعلل شده و این کار صورت نگرفته بود. ادغام دانشگاه خوارزمی با بررسی‌های کارشناسی در شورای گسترش آمد و ادغام در این شورا، تصویب شد. اما با چند شرط:  اول این‌که دانشجویان موجود با همان عنوان دفترچه کنکور، فارغ‌التحصیل شوند. دوم این‌که از تهران نروند. این دانشگاه دو سایت دارد؛ یکی در جاده کرج و دیگری در تهران در خیابان شهید مفتح. یعنی دانشگاه خوارزمی هم تهران است هم کرج. اینها در تهران می‌مانند. سوم این‌که 3 دانشکده داشتند ولی مجموعه این دانشگاه در حد یک دانشکده هم نبود. ولی با همین 3دانشکده ادامه بدهند، کلاس‌ها نیز شروع شده است.
فرهادی در بخش دیگری از سخنانش به موسسات غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت:  بیش از ۳۶۰ موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی داریم که در شورایعالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده است. واژه غیرانتفاعی از این موسسات
برداشته شود و تبدیل به موسسات غیردولتی شوند تا مردم بتوانند در این موسسات سرمایه‌گذاری کنند.او افزود:  در وزارت علوم، ما 2600 موسسه آموزش عالی داریم که 160 مرکز عنوان دانشگاه دارند و باید 10 دانشگاه برتر را مشخص می‌کردیم. تا این اواخر کاری نشده بود. اواخر‌ سال گذشته، شاخص‌ها مشخص شد ازجمله قدمت، مقاطع دانشگاهی، هزینه‌های علمی، طرح‌های تحقیقاتی، ارتباط علمی، تعداد دانشجو و تعدادی از شاخص‌های دیگر، درنهایت 20 دانشگاه برتر کشور که خیلی نزدیک بودند، مشخص شدند و از بین آنها 10دانشگاه به‌عنوان دانشگاه‌های «تیپ یک» معین شدند و باید ماموریت‌های جدی‌تر و مشخص‌تری به‌خصوص در تقویت آموزش‌های تحصیلات تکمیلی داشته باشند. او به شورایعالی برنامه‌ریزی وزارت علوم اشاره کرد و گفت:  این شورا در این مدت،‌ فعال‌تر از گذشته شده است و ۱۵ برنامه درسی جدید در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترای علوم انسانی توسط شورای تحول آماده شد و در شورای برنامه‌ریزی به تصویب رسید.
فرهادی گفت ۵۴ برنامه درسی جدید تصویب شده که به‌طور عمده شامل علوم جدید بین رشته‌ای و موردنیاز کشور می‌شوند.
او با اشاره به این‌که بیش از ۵۴‌درصد دانشجویان از رشته‌های علوم انسانی هستند، افزود:  محدود کردن و کاهش میزان پذیرش داوطلبان در رشته‌های علوم انسانی از برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/32476/خبر