معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی خبر داد:
 
تشکیل پرونده تخلف ۳۰پزشک زیرمیزی‌بگیر و مؤسسه‌های درمانی متخلف
 
10درصد شکایات مردمی مربوط به تعرفه و 6درصد مربوط به تجهیزات و دارو است 4‌درصد تخلفات به تهران و 6‌درصد به کل کشور مربوط است
 

شهروند| از پانزدهم آبان‌ماه که وزارت بهداشت تصمیم گرفت، با تعرفه‌های نامتعارف یا همان زیرمیزی برخورد کند، پرونده تخلف برخی از پزشکان یکی پس از دیگری برملا شد. آن زمان وزارت بهداشت با همکاری سازمان نظام پزشکی، سامانه 1690 را برای گزارش تخلفات پزشکی راه‌اندازی کرد که اولین بازتاب آن صدور حکم برای 5 پزشک متخلف بود. تخلفی که خیلی قبل‌تر از آن رخ داده بود. حالا معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی که نظارت بر این موضوع، به سازمان متبوعش واگذار شده، گزارشی از این تخلف‌ها ارایه می‌دهد و می‌گوید: « براساس آخرین گزارش از سامانه 1690، ۱۷ مورد تخلف از سوی پزشکان زیرمیزی‌بگیر و ۱۳ مورد تخلف از سوی موسسات درمانی بررسی و پرونده آنها تشکیل شده است.» محمد جهانگیری این را هم اضافه می‌کند:
« از تماس‌هایی که با این سامانه گرفته شده، ۱۰‌درصد شکایت‌های مردمی مربوط به تعرفه و ۶‌درصد مربوط به تجهیزات و دارو بوده است.» معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی درباره آخرین وضع رسیدگی به شکایات مردم در حوزه دریافت غیرمتعارف تعرفه از سوی برخی پزشکان توضیحات بیشتری به فارس می‌دهد:«در این زمینه با توجه به شرایطی که ایجاد شده، در بیشتر نقاط کشور رعایت تعرفه‌ها از سوی پزشکان به خوبی انجام شده است، به‌طوری که 95‌درصد شکایت رسیدگی شده، تعیین تکلیف و پیگیری آن انجام شده است.»
او ادامه می‌دهد: « 80‌درصد تماس‌های
 گرفته شده با سامانه ثبت شکایات، درخصوص نحوه ارایه خدمات درمانی بوده و به تعرفه‌ها ربطی نداشته، به همین دلیل، این تماس‌ها را از سامانه 1690 به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارجاع داده‌ایم، با مردم تماس گرفته شده و به آنها توضیحات لازم داده شده، اغلب این موارد در باره نحوه برخورد، هزینه دارو و خدمات بوده است.»
به گفته جهانگیری، 5 تا 6‌درصد این شکایات مربوط به تجهیزات پزشکی و موارد مصرفی مثل دارو بوده است و فقط 10‌درصد درخصوص تعرفه شکایات ثبت شده است.«شکایات مربوط به تعرفه به تمام ستاد استان‌های کشور ارجاع داده شده که 4‌درصد آن به تهران و 6‌درصد به کل کشور مربوط بوده است. در این زمینه 95‌درصد پرونده‌ها تعیین‌تکلیف شده است.»
او توضیح دیگری هم می‌دهد:« در زمینه تخلف تعرفه‌ای مواردی دیده شده که چون تعرفه‌های مصوب امسال افزایش یافته، مردم احساس کرده‌اند که بیشتر از تعرفه قانونی پول داده‌اند که در این زمینه پیگیری‌های لازم و پاسخگویی به مردم انجام شد. آنچه مسلم است، هرگونه دریافت پول در مطب تخلف بوده و این موارد را بررسی کرده‌ایم و از مردم می‌خواهیم وجهی در مطب نپردازند و در صورت بروز، به ما اطلاع دهند. باید در بیمارستان و با صدور صورتحساب، وجه رد و بدل شود.»
این مسئول در سازمان نظام پزشکی، ادامه می‌دهد: « در مواردی که ثابت شده پزشکان در مطب وجه از بیماران دریافت کرده‌اند، در تهران 5 مورد از تخلف پزشکان مشخص و میزان محرومیت از طبابت برایشان تعیین شده است. به صورت کلی، در مورد دریافت غیرمتعارف تعرفه و دریافت وجه در مطب، 17 مورد در کل کشور ثابت شده که برای برخی از آنها حکم صادرشده و در سایر موارد درحال بررسی آن هستیم. 13 پرونده نیز در مورد دریافت تعرفه غیرمجاز از سوی موسسات درمانی بوده که پول دریافت‌ کرده‌اند که این مبالغ به مردم عودت داده شده و پرونده آنها درحال بررسی است.»
او تأکید می‌کند: « مردم باید بدانند در قبال وجهی که می‌پردازند حتما باید رسید دریافت کنند و تمام این اقدامات به منظور قطع رابطه مالی پزشک و بیمار است و به دنبال شفاف‌سازی این مسائل هستیم و نباید کوچکترین وجهی را خارج از مصوبات در مطب‌ها بپردازند.» براساس اعلام جهانگیری، 85‌میلیون بار مراجعه در‌سال 93 فقط در تهران انجام شده که از این تعداد، پیش‌بینی خطا و تخلف نیز وجود دارد و علاوه بر این‌که به این خطاها رسیدگی می‌شود، باید خدمات خوبی که از سوی پزشکان ارایه می‌شود را نیز نادیده نگرفت.
پیش از این قائم مقام معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران گفته بود که بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت و ابلاغ کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، آمار پرونده‌های زیرمیزی به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/32439/تشکیل-پرونده-تخلف-۳۰پزشک-زیرمیزی‌بگیر-و-مؤسسه‌های-درمانی-متخلف