شورای رقابت بالاخره طرف مصرف‌کننده را گرفت؛ سایپا برای کیفیت بد جریمه می‌شود
 
گرانی خودرو داخلی؛ به دلیل هزینه بالای خودروسازان در دیگر کشورها!
 

 

شهروند| یک برنامه تلویزیونی، یک مناظره و تقابلی دیگر در حوزه جذاب خودرو. تقابلی که این‌بار در نگاه اول نشان می‌داد هر دو طرف ماجرا دست‌شان در یک کاسه است. اما برقراری دیالوگ و زخم زبان‌های به غایت واقعی یک طرف این فرضیه را باطل کرد. این‌بار رضا شیوا رئیس شورای رقابت در یک سوی میز و احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان در سوی دیگر میز قرار داشت. نمایندگان خودروسازها و دیگر وابستگان صنعت خودرو هم گذری و به صورت تلفنی برنامه را همراهی می‌کردند. اگرچه انتظار نمی‌رفت اما این بار شورای رقابت با چرخشی شدید از مدارا با خودروسازان، به مشتریان آنها نزدیک شده بود و درددل‌های آنها را با ارایه مستندات روی میز می‌ریخت. شیوا در میانه صحبت‌هایش اخبار جالبی گفت؛ او همچنین آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (مرکز ارزیابی کیفی خودروها) را زیر سوال برد و از پسرفت سایپایی‌ها در کیفیت خبر داد. این درحالی بود که معاون فروش سایپا در رابطه با رشد کیفیت محصولات این شرکت گفت: خودروهای سایپا امسال بین 5 تا 6‌درصد رشد داشته‌اند. اما شیوا در واکنش به این آمار گفت: به‌دلیل پایین بودن کیفیت خودروهای این شرکت به‌خصوص پراید منفی 2.57 بوده است که ما در نظر داریم جریمه برای این شرکت اعمال کنیم. شیوا ادامه داد: اگر واردات خودروها افزایش یافته، به دلیل کاهش کیفیت خودروهای تولید داخلی است. او که یکشنبه شب با دستی پر از آمار و اطلاعات به این برنامه تلویزیونی رفته بود در واکنش به درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو گفت: خودرو با پنیر و کره و امثال اینها متفاوت است و کالایی است که نباید این‌گونه مورد ارزیابی قرار گیرد. وی تاکید کرد: ارزی که خودروسازها از آن استفاده می‌کنند یورو است از همین رو ما از‌ سال92 تا 93 شاهد کاهش 10درصدی یورو بوده‌ایم به همین منظور و با این کاهش چشمگیر بنده فکر نمی‌کنم که ما نیازی به این افزایش قیمت داشته باشیم و به‌تبع کاهش 10‌‌درصدی یورو در بعضی از خودروها با بررسی‌های صورت گرفته در تولیدشان کاهش قیمت داشتیم. اما بدون‌شک شاه‌بیت صحبت‌های رئیس شورای رقابت در نکته‌ای نهفته بود که واکنشی هم از سوی مسئولان خودروساز‌ها نداشت و به‌واقع هیچ پاسخی برای آن نیز یافت نمی‌شود؛ او افزود: خودروسازان می‌خواهند هزینه‌هایی را که به دلیل ایجاد خط تولید در خارج از کشور داشته‌اند، از فروش داخلی تامین کنند. این نکته مهم درحالی اظهار شد که خودروسازان درخصوص سایت‌های خارجی خود هیچ گزارش عملکردی نمی‌دهند؛ سایت‌هایی که به دلیل هزینه‌های بالا و کیفیت پایین تولید، در آن‌سوی آب‌ها نیز بدون مشتری مانده است. رضا شیوا در آخرین نقد خود به خودروسازان گفت: متاسفانه برخی از خودروسازان ما برخی از قطعات را از چین وارد می‌کنند که این موضوع به‌دلیل بحث‌هایی است که پیرامون طلب قطعه‌سازان از خودروسازان صورت می‌گیرد. ناگفته نماند، خودروسازان 4‌هزارو500‌میلیارد تومان به قطعه‌سازان   بدهکارند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/31901/گرانی-خودرو-داخلی؛-به-دلیل-هزینه-بالای-خودروسازان-در-دیگر-کشورها!