افراد، در مواجهه با چالشها، واکنشهای گوناگونی دارند. برخی در رویارویی با مشکلات و شرایط نامناسب اجتماعی، با ابراز نارضایتی، غرولند میکنند ولی کاری برای حل مشکل انجام نمیدهند! اما وقتی شما بهجای شکایت از مشکل، تصمیم میگیرید که بخشی از راهحل باشید، قدمی بردارید و کاری انجام دهید، به یک شهروند فعال تبدیل میشوید.
شهروندان فعال، حلقه تعامل جامعه و دولتها هستند؛ آنها از یکسو منجر به توانمندسازی جامعه و از سوی دیگر، کمکرسانی به دولتها برای دخیلکردن هرچه بیشتر شهروندان و مسئولیتدادن به آنان برای حل مشکلات جامعه میشوند.
یک شهروند فعال میتواند از طرق مختلفی به بهبود شرایط اجتماعی کمک کند. او میتواند به اعضای جامعه خود خدمات ارایه کند، برای مثال، با بازگشایی یک مرکز بازپروری برای معتادان یا تأسیس سازمانی برای توانمندسازی دختران آسیبدیده. یا میتواند به افزایش آگاهی عمومی درباره یک موضوع خاص در جامعه بپردازد (مثلا آگاهسازی مردم درباره مضرات استفاده از ظروف یکبارمصرف برای حفظ محیطزیست)؛ یا میتواند در تعامل با سیاستگذاران، به وضع قوانین حمایتی کمک کند (مثلا رایزنی با شورای شهر برای تصویب قانون منع استعمال دخانیات در فضاهای سبز)
اگر یکی از دو راه آخر را برای ایجاد تغییر در جامعه خود انتخاب کنیم، مسیر ترویج و حمایتگری را برگزیدهایم.
«ترویج و حمایتگری» چیست؟
ترویج و حمایتگری «تاثیرگذاری بر سطح آگاهی و تغییر باور عمومی» یا «کسب حمایت از گروههای موثر و قانونگذار، بهمنظور حل یک مشکل اجتماعی» است. حرکتهای ترویجی، گاهی با نام کمپین یا کارزار هم شناخته میشوند، اما کارزارها تنها یک شکل از حرکتهای ترویجی هستند.
بهطورکلی حرکتهای ترویجی میتوانند به شکلهای مختلف نمود پیدا کنند. برای مثال، جمعآوری امضا در یک دادخواست (طومار) آنلاین برای حذف یک مکمل غذایی مخرب از ترکیب یک نوشابه پرمصرف که توسط یک شرکت تولید موادغذایی تولید میشود هم میتواند یک حرکت ترویجی باشد.
اهمیت «فعالیت ترویجی» برای جامعه
اهمیت موضوع «ترویج و حمایتگری» در جامعه، از چند جهت احساس میشود:
ریشه بخشی از مشکلات اجتماعی، در عادات و باورهای نادرست است. در چنین جایی است که حرکت ترویجی، ابزاری برای انتقال آگاهی و اصلاح باور نادرست ایجاد میکند که منجر به تغییر رفتار اعضای جامعه میشود. برای مثال، راهاندازی کمپین روز بدون پلاستیک برای اصلاح عادت استفاده از کیسههای پلاستیکی و جایگزینی آن با کیسههای پارچهای. برخی مواقع، تغییر، تصویب یا اجرای یک قانون یا سیاست خاص، میتواند در حل یک مشکل اجتماعی نقش بسیار پررنگی ایفا کند؛ در چنین شرایطی، که نیاز به پشتوانه و حمایت قانونگذاران است، «ترویج و حمایتگری» میتواند مانند جادهای دوطرفه باشد که به تعامل مردم و دولت میانجامد. برای جلب حمایت سازمانهای مرتبط، ترویجگران میتوانند با رایزنی با مقامات مسئول، حمایت آنها را برای تصویب یا اعمال قوانین حمایتی در راستای حل مشکل جلب کنند. برای مثال، جلب حمایت سازمان محیطزیست در تصویب جریمه برای خرید و فروش سمندر لرستانی که در سالهای اخیر در معرض انقراض قرار گرفته است.
یک پروژه ترویجی دارای قدمهای مختلف است که ترتیب درست این قدمها پروژهتان را به یک الگو تبدیل میکند، در ادامه این بحث میخواهیم راهی پیدا کنیم برای رسیدن به یک الگو که قابلیت پیادهسازی را داشته باشد، جواب به این سوالات که چه کارهایی باید کرد و از چه کارهایی میبایست پرهیز کرد تا پروژه موفقی داشت.