700هزار تومان پاداش برای باسوادکردن هر بی‌سواد
 

 

ایسنا| رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: عدالت آموزشی ایجاب می‌کند که به بیسوادان توجه خاصی داشته باشیم.
علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای اداری شهرستان ساوه با تشریح سیاست‌های دولت برای باسواد کردن مردم، گفت: یکی از سیاست‌های تشویقی دولت باسواد کردن هر فرد بی‌سواد با آسان‌ترین روش
ممکن است.
وی بیان کرد: آسان ‌کردن قوانین سوادآموزی در کشور یعنی این‌که هر فرد بی‌سوادی بتواند توسط هر فرد باسواد دیگری و با هر کتاب آموزشی سواد خواندن و نوشتن را یاد بگیرد.
به گفته او براساس سیاست‌های دولت در راستای ترغیب مردم به سواددار شدن، اگر فرد بیسوادی در گروه سنی 10 تا 49‌سال بوده و بیسواد بودن وی توسط آموزش و پرورش شهرستان محرز شود و به وسیله فرد باسواد دیگری حتی اگر از اعضای خانواده وی نیز باشد  سواد خواندن و نوشتن را فرا گیرد، مبلغ 700‌هزار تومان هزینه نقدی به صورت تشویقی
دریافت می‌کند.
او با بیان این‌که از معدود کشورهایی هستیم که سوادآموزی را رایگان انجام می‌دهیم، اظهار کرد:  میانگین سن افرادی که تحت پوشش طرح باسوادی قرار گرفته‌اند 31‌سال است که تمام این افراد زیر  50‌سال بوده‌اند.
به گفته باقرزاده، یکی دیگر از اهرم‌های تشویق مردم این است که 20‌درصد معادل هزینه سواددار کردن فرد بیسواد به وی پرداخت می‌شود.
وی با بیان این‌که براساس سرشماری‌ سال 1390 در کشور ما 9‌میلیون و 719 نفر خود را فاقد مهارت‌های اولیه سواد اعلام کردند و 10‌میلیون و 600‌هزار نفر نیز خود را کم‌سواد دانسته‌اند، افزود:  از آنجاکه جامعه هدف ما در حوزه سوادآموزی سنین بین 10 تا 49‌سال پیش‌بینی شده است، لذا براساس آمار حدود 10‌میلیون نفر بی‌سواد در این رده سنی در کشور وجود دارد.
او با اشاره به کاهش تعداد و‌ درصد بی‌سوادی گفت: مسدود نبودن ورودی بی‌سوادی، کمبود منابع مالی و ماندگاری ضعیف مهارت کسب شده و بازگشت به بی‌سوادی از این دلایل هستند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/31804/700هزار-تومان-پاداش-برای-باسوادکردن-هر-بی‌سواد