اخبار دیپلماسی
 

 

رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد: وعده وزارت خارجه عربستان برای اشد مجازات دو پلیس خاطی فرودگاه جده
رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام این‌که وزارت خارجه عربستان با ارسال نامه رسمی از اشد مجازات دو پلیس خبر داده است گفت: شرط اعزام مجدد عمره‌گزاران امضای تفاهم و تضمین عربستان برای تأمین امنیت زائران است. سعید اوحدی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به این‌که طی هفته گذشته وزارت خارجه عربستان نامه رسمی به کنسولگری ایران ارسال کرده است، افزود:  در این نامه عنوان شده که تحقیقات در مورد خطای دو پلیس عربستان کامل شده و پرونده این افراد به دادگاه فرستاده شده است. وی گفت: براساس قوانین شرع اسلام این افراد به اشد مجازات خواهند رسید و همچنین اعلام کرده که به‌زودی خبری در این‌خصوص ارایه خواهیم کرد.
رئیس سازمان حج و زیارت در مورد آغاز مجدد اعزام‌های عمره گفت: به وزارت حج عربستان اعلام کردیم که پس از مجازات شدید دو پلیس خاطی حتما در جلسه‌ای با حضور وزیر حج عربستان باید تضمین کافی برای حقوق زائران در قالب یک تفاهمنامه به ما داده شود تا اطمینان پیدا کنیم که در هنگام اعزام مجدد زائران هیچ‌گونه حقوقی از آنها تضییع نخواهد شد و در امنیت کامل در این کشور زیارت خواهند کرد. وی ادامه داد: در صورت انعقاد این تفاهمنامه و تضمین کافی وزیر حج عربستان اعزام مجدد زائران به عمره مفرده آغاز می‌شود. اوحدی در مورد خسارت حاصل از لغو اعزام‌های عمره نیز گفت: تمامی خسارت مربوطه در مورد حمل و نقل، هتل، تغذیه و غیره، متوجه عربستان است چون آنها قادر به تأمین امنیت زائران نبودند. وی افزود:  تأمین امنیت زائران برعهده طرف عربستانی است و باید در اولویت برنامه‌های آنان قرار گیرد.

امیرعبداللهیان: عربستان نمی‌تواند برای کمک به یمن تعیین تکلیف کند
معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه گفت:  تهران برای ارسال کمک‌های انسانی به تمام مناطق یمن آمادگی کامل دارد. به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان ادامه داد: روند تجمیع و ارسال کمک‌ها به تمام نقاط یمن تقویت شده و تهران برای ارسال کمک‌های انسانی آمادگی دارد. وی ادامه داد: عربستان نمی‌تواند برای کشورهای کمک‌کننده به یمن و سازمان ملل تعیین تکلیف کند. معاون ظریف تأکید کرد: کارشکنی عربستان مانع ارسال کمک‌های مؤثر انسانی به 20 استان یمن شده است.  

نامه سناتورهای آمریکایی به جان کری درباره ایران
در حالی که مذاکره‌کنندگان ایران و 1+۵ درحال مذاکره برای رسیدن به راه‌حل جامع هسته‌ای هستند، ۶ نفر از سناتورهای تندرو آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه کشورشان درخصوص تأخیر در انتشار گزارش مربوط به حقوق بشر ایران اعتراض کردند. به گزارش فارس، «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس به همراه
 «مایک انزی» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «ویومینگ»، «جانی ایساکسون» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «جورجیا»، «دیوید پردو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «جورجیا»، «مارک کرک» سناتور جمهوری‌خواه ایالت ایلینوی و «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «فلوریدا» چند روز پیش نامه‌ای را به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا فرستادند و در آن درخصوص تعویق گزارش وزارت‌خارجه آمریکا درباره حقوق‌بشر ایران اعتراض کردند. جمهوری‌خواهان که تمامی تلاش خود را به کارگرفته‌اند تا در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+۵ اخلال ایجاد کنند، ضمن اقدامی مداخله‌جویانه در بحث حقوق‌بشر ایران، خطاب به کری نوشتند: کشورهایی که روزانه حقوق شهروندان خود را به‌عنوان شیوه‌ای برای احیای خود زیرپامی‌گذارند، فاقد مشروعیت هستند و تهدیدات امنیتی برای همسایگان خود به همراه دارند. بر این اساس، مسأله جاه‌طلبی هسته‌ای و سابقه حقوق‌بشر این کشور به‌طور جدایی‌ناپذیری در یکدیگر گره خورده است.

رایزنی ایران و روسیه برای تسهیل تردد و صدور روادید برای شهروندان دو کشور
هیأت کنسولی وزارت امور خارجه ایران به منظور انجام مذاکرات با طرف روس در راستای ارتقای همکاری‌های کنسولی و افزایش تسهیلات ترددی و روادید برای شهروندان دو کشور وارد مسکو شد. به گزارش فارس، هیأت کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ریاست
 علی‌چگنی، مدیرکل کنسولی این وزارتخانه به منظور انجام مذاکرات با همتای روس خود جهت ارتقای همکاری‌های کنسولی و افزایش تسهیلات ترددی و روادید برای شهروندان دو کشور به‌ویژه بازرگانان، سرمایه‌گذاران، دانشجویان و گردشگران وارد مسکو شد. طرفین با توجه به اراده مسئولان دو کشور برای ارتقای هرچه بیشتر روابط فیمابین به‌ویژه روابط اقتصادی و بازرگانی، راه‌های تقویت مناسبات و برداشتن موانع را مورد رایزنی قرار خواهند داد. همچنین در این سفر قرار است اسناد مربوطه پس از نهایی شدن بین مدیران کل کنسولی وزارت‌خارجه‌های دو کشور امضا شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/31766/اخبار----دیپلماسی