شبیخون نیرو‌های ویژه آمریکا به داعش در سوریه
 
یکی از فرماندهان ارشد داعش از پا در آمد و همسرش اسیر شد
 

گروه جهان | نیرو‌های عملیاتی ویژه آمریکا در سوریه در نخستین ساعات بامداد روز شنبه و در جریان یک عملیات زمینی موفق شدند فردی را که به گفته دولت آمریکا یکی از فرماندهان ارشد داعش بود، از پا دربیاورند و همسر وی را نیز دستگیر کنند.
به گفته مقامات آمریکایی، نیرو‌های ویژه عملیاتی این کشور موسوم به «دلتا فورس» که در عراق استقرار داشتند در جریان این عملیات با استفاده از
 بالگرد های  «بلک‌هاوک» و یک فروند هواگرد «بل بوئینگ وی-۲۲ آسپری» از مرز‌های عراق گذشتند و به شرق سوریه نفوذ کردند. نیرو‌های ویژه پس از ورود به آسمان سوریه در منطقه «الامر»، در نزدیکی میدان‌های نفتی شرق سوریه که تحت کنترل داعش قرار دارد فرود آمدند و پس از آن و در جریان تبادل آتش و نبرد تن به تن با شبه‌نظامیان داعش موفق شدند یکی از اعضای کلیدی این گروه موسوم به «ابو سیاف» را از پا در آورند و همسر وی را نیز دستگیر کنند.
در گزارش مقامات آمریکایی و درخصوص ابوسیاف عنوان شده‌ است که وی اصالتی تونسی داشته‌ و به‌عنوان یکی از فرماندهان داعش، مسئولیت فروش منابع نفتی و گازی تحت کنترل این گروه را در بازار‌های سیاه برعهده داشته‌است. به گفته مقامات آمریکایی این عملیات شبانه که به مرگ بیش از 10 تن از افراطیون داعش منجر شد به دستور باراک اوباما صورت گرفت و برنامه‌ریزی آن نیز از هفته‌ها پیش آغاز شده‌بود. حمله روز شنبه دومین عملیات نیرو‌های زمینی آمریکا در سوریه به شمار ‌می‌رود. نیرو‌های دلتا فورس در‌سال گذشته نیز تلاش کردند تا در جریان عملیاتی گروگان‌هایی را که در شمال‌شرقی سوریه در اسارت داعش قرار داشتند آزاد کنند اما تلاش آنها با شکست مواجه شد. «جیمز فولی»، خبرنگار آمریکایی یکی از این گروگان‌ها بود که انتشار تصاویر هولناک قتلش به دست جلاد داعش بسیاری از مردم جهان را تحت‌تأثیر قرار داد.
این عملیات درحالی صورت گرفت که باراک اوباما پیشتر و به منظور اجتناب از ورود به میانه‌ درگیری‌های خاورمیانه هرگونه احتمال حضور گسترده نیرو‌های آمریکایی در نبرد با داعش را رد کرده ‌بود، اما با این حال راه را برای عملیات‌هایی نظیر این باز گذاشت، اما همچنان مشخص نیست که با این عملیات فصل تازه‌ای در مبارزه با داعش آغاز شده ‌باشد. به گفته «اش کارتر»، وزیر دفاع آمریکا عملیات اخیر با هدف دستگیری ابو سیاف صورت گرفت، اما وی در جریان درگیری‌ها کشته‌ شد. در ادامه درگیری‌ها «ام سیاف»، همسر وی دستگیر شد و به بازداشتگاه نظامی آمریکا در عراق منتقل شد و هم‌اکنون نیز تحت بازجویی است. بنابر اعلام وزارت دفاع آمریکا او به‌عنوان یکی از اعضای فعال داعش و شریک فعالیت‌های همسرش محسوب می‌شود. «برنادت میهان»، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید نیز در توضیحاتی که درخصوص عملیات دستگیری ابوسیاف ارایه داد عنوان کرد این حمله «با موافقت کامل مقامات عراقی صورت گرفت.» وی در ادامه عنوان کرد که پیش از این عملیات هیچ هشداری یا هماهنگی با دولت سوریه صورت نگرفته ‌بود، تأکیدی که در راستای مخالفت واشنگتن با دولت بشار اسد بود. حمله روز شنبه 2روز پس از پایان نشست رئیس‌جمهوری آمریکا و نمایندگان کشور‌های شورای همکاری خلیج‌فارس در «کمپ‌ دیوید» صورت گرفت، نشستی که بر محوریت نگرانی کشور‌های عربی از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی صورت گرفته ‌بود. نمایندگان عرب همچنین در جریان این نشست خواستار افزایش حمایت‌های نظامی آمریکا در سوریه به‌ویژه از شورشیانی شدند که در تلاش برای سرنگونی دولت این کشور هستند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/31763/شبیخون-نیرو‌های-ویژه-آمریکا- به-داعش-در-سوریه