وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با اشپیگل:
 
درباره عربستان خویشتنداری می‌کنیم
 

 

وزیرخارجه کشورمان در گفت‌وگو با هفته‌نامه اشپیگل، چاپ آلمان ضمن اعلام موضع تهران درباره تحولات منطقه و مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+۵، با اشاره به رویکرد متفاوت تهران و واشنگتن گفت: در صورت توافق هسته‌ای هم مشکلات دو طرف ادامه خواهد داشت.
به گزارش فارس، «محمدجواد ظریف» وزیرخارجه ایران درحالی‌که درباره دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و غرب ابراز امیدواری کرد اما در عین حال هشدار داد که کشورش در پی برقراری روابط حسنه با غرب  نیست.
نشریه آلمانی «اشپیگل» در دفتر ظریف با محوریت مسأله هسته‌ای با وی گفت‌‌وگویی داشت و نخست درباره شادی مردم ایران پس از توافق دوم آوریل پرسید که این شادی درحالی‌که توافقی نهایی نشده بود آیا خوشحالی زودهنگام نبود؟ ظریف گفت:  این حق مردم است که شاد باشند و این مسئولیت دولت است که مردم را شاد کند. آنچه در لوزان اتفاق افتاد گام مهمی بود اما توافق نبود. من معتقدم که توافق نه‌تنها امکان‌پذیر بلکه محتمل است. ما به درکی درباره مواردی از توافق رسیدیم و باید این را در مدت زمان توافق‌شده مکتوب کنیم. این دقیقا کاری است که همکاران ما در وین انجام می‌دهند.
ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موارد اساسی و اختلاف‌نظرهای اصلی در مذاکرات گفت: «در مورد همه چیز اختلافات وجود دارد چراکه شما باید این توافقنامه را به صورتی بنویسید که مورد قبول دست‌کم 8 طرفی باشد که درحال مذاکره هستند یعنی ایران و 1+5 متشکل از آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، ‌انگلیس،‌ آلمان و اتحادیه اروپا. این یعنی 7 گروه یک‌طرف و ایران در طرف دیگر قرار دارد. اما حتی همان 7 تا هم لزوما درباره همه‌چیز با هم توافق ندارند. بیشتر وقت ما با مذاکره داخلی میان اعضای 1+5 می‌گذرد چون آنها باید موضعی متحد داشته باشند. آنها در برخی موارد موضع مشترکی ندارند.
ظریف در پاسخ به سوالی درباره اطلاعات کم ارایه شده در گزاره‌برگ آمریکایی درباره روند برداشته شدن تحریم‌ها، گفت: «ما خیلی روشن درباره تعداد سانتریفیوژهایی که در نطنز و فردو خواهیم داشت و آینده آب سنگین در اراک موضع‌گیری کرده‌ایم. بسیار واضح است که تمامی تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا و آمریکا وضع کرده‌اند، لغو خواهند شد.
وزیر امور خارجه کشورمان درباره زمان لغو تحریم‌ها هم گفت: «روند لغو (تحریم‌ها) در یک مورد به مورد دیگر متفاوت خواهد بود. اتحادیه اروپا قوانین خود را دارد. به‌عنوان نهاد خارجی، وقتی توافقی با نهاد خارجی دیگری به دست می‌آید، ما نباید وارد مشکلات داخلی که هر کشور دارد، بشویم. شما باید با مسائل واقعی روبه‌رو شوید و این روشن است.»
موضوع بازرسی از تأسیسات نظامی ایران توسط آژانس نیز موضوع دیگری است که در این گفت‌وگو مطرح شد و ظریف در این‌خصوص گفت: «ما اعلام کرده‌ایم که اگر به توافقی برسیم، ایران آماده خواهد شد تا با توجه به ساختار قانونی داخلی خود پروتکل الحاقی را اجرا کند. واضح است که هیچ کشوری اجازه دسترسی آزاد به تأسیسات محرمانه خود را نخواهد داد و همه پیمان‌های جهانی هم به این توجه دارند که شما درباره اسرار دولتی خود چطور رفتار می‌کنید. فکر نمی‌کنم ایران مشکلی برای پذیرش استانداردهای شفاف جهانی داشته باشد. همچنین معتقدم که بر روایت‌هایی تاکید می‌شود که برخی می‌خواهند ارایه دهند و (این روایت‌ها) باعث می‌شود که مقامات در تهران هم واکنش نشان دهند.
در ادامه خبرنگار اشپیگل از ظریف در خصوص نظر مقام معظم رهبری درباره برقراری روابط حسنه با آمریکا پرسید که ظریف گفت: «ما درباره برقراری رابطه حسنه با آمریکا صحبت نمی‌کنیم. ما اختلافاتی با آمریکا خواهیم داشت که مهم نیست این تفاوت‌ها چه هستند، ایالات‌متحده و ایران دیدگاه‌های متفاوتی به جهان دارند و ما مواردی را که مربوط به خودمان می‌شود، نادیده نمی‌گیریم. آنها بخشی از هویت ما هستند. اما هویت نیازمند بحران نیست. ما یک موضوع برای مذاکره با آمریکا داریم و آن مسأله هسته‌ای است.اگر بتوانیم آن را به صورت موفقیت‌آمیز به‌پایان برسانیم، در این صورت می‌تواند مبنایی برای تعامل درباره دیگر موارد ایجاد شود».
موضوع تنش در روابط ایران و عربستان، بخش پایانی گفت‌وگوی اشپیگل با ظریف را تشکیل می‌داد. خبرنگار اشپیگل از ظریف پرسید: «در‌سال2013، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران از گسترش روابط با عربستان حمایت کرده بود. از آن زمان تاکنون وضع بدتر شده است. روحانی حاکمیت جدید عربستان را «بی‌تجربه» خطاب کرده است. اظهارنظرهایی مانند این منجر به هماهنگی نخواهند شد.» ظریف در پاسخ گفت: «متاسفانه رگباری از سخنان توهین‌آمیز از جانب عربستان مطرح بوده است که من به آنها واکنش نشان نداده‌ام. عده زیادی در دولت ایران هم در این زمینه خویشتنداری کرده‌اند. این نظرات شامل نظراتی است که به صورت عمومی و خصوصی از جانب عربستان مطرح می‌شوند. باید از وحشت‌آفرینی خودداری کرد.
خبرنگار اشپیگل درباره اظهارنظر ظریف در مصاحبه‌اش با چارلی رز درباره زندانیان سیاسی در ایران پرسیده و ضمن یادآوری واکنش شبکه‌های اجتماعی به این سخنان ظریف از او پرسید: «‌آیا می‌توانید این نارضایتی‌‌ها را درک کنید؟». جواد ظریف در پاسخ گفت: «نمی‌توانم این نارضایتی‌ها را درک کنم چراکه این جمله از یک متن برداشته شده بود. من متاسفم که مردم درباره آنچه من گفتم دچار سوء‌تفاهم شدند. من متاسفم. اما فکر می‌کنم که عده‌ای سعی می‌کنند چیزی را به من نسبت دهند که  نگفته‌ام.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/31761/درباره-عربستان-خویشتنداری-می‌کنیم