اخبار جهان
 

 

آغاز کنفرانس بحران یمن در ریاض بدون حضور حوثی‌ها
کنفرانس 3 روزه پیرامون بحران یمن در ریاض روز گذشته درحالی آغاز شد که جنبش‌ حوثی‌های یمن غایب بزرگ این نشست به شمار می‌رود. به گزارش پرس‌تی‌وی، این کنفرانس روز گذشته در پایتخت عربستان و با حضور کشورهای عربی و خارجی آغاز شد اما حوثی‌ها و علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن در آن حضور ندارند. همزمان با برگزاری این نشست «اسماعیل ولد شیخ»، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن خواهان تمدید آتش‌بس به مدت دست‌کم 5 روز دیگر شد. در جریان این کنفرانس، احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در کنفرانس ریاض از جنبش حوثی‌ها خواست که از صنعا عقب‌نشینی کرده و تسلیحات خود را تحویل دهند. به گفته منابع در این کنفرانس 3 موضوع اصلی «اوضاع سیاسی یمن و اجرای دستورات شورای امنیت درباره این کشور»، «اوضاع اقتصادی یمن و بازسازی مناطق جنگ‌زده» و «اوضاع امنیتی یمن و چگونگی تشکیل ارتش» مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با این‌که جنبش حوثی‌های یمن و علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور به محل برگزاری مذاکرات یمن اعتراض کرده‌اند اما عربستان همچنان خودرأی مانده و تمامی گروه‌های یمنی را برای برگزاری کنفرانس ریاض گرد هم آورده است.

دمشق حمله جنگنده‌های ترکیه به بالگرد سوری را تکذیب کرد
دولت سوریه سرنگونی هواپیما یا بالگرد این کشور توسط جنگنده‌های ترکیه را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، «عصمت ایلماز» وزیر دفاع ترکیه روز شنبه مدعی شده بود که هواپیماهای این کشور یک بالگرد نظامی سوریه را در خاک ترکیه هدف قرار داده و سرنگون کرده‌اند. تلویزیون رسمی سوریه به نقل از منابع دولتی با رد این خبر اعلام کرد که هیچ جنگنده یا بالگرد نیروی هوایی سوریه در مرز با ترکیه هدف قرار نگرفته و تنها یک پهپاد کوچک در این منطقه سقوط کرده است.

پاپ: محمود عباس فرشته صلح است
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پی توافق اخیر با واتیکان پیرامون به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین، روز گذشته با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان دیدار کرد. به نوشته روزنامه القدس العربی، دیدار پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واتیکان 20 دقیقه‌ به طول انجامید و دو طرف هدایایی را رد و بدل کردند. پاپ فرانسیس در این دیدار محمود عباس را «فرشته صلح» خواند. واتیکان هفته گذشته آمادگی خود را برای امضای نخستین توافقنامه با «کشور فلسطین» پس از گذشت دو ‌سال از به رسمیت شناختن کشور فلسطین اعلام کرد. این توافقنامه درباره وضع کلیسای کاتولیک و فعالیت‌های آن در اراضی فلسطینی است که طی روزهای آتی به امضای دو طرف می‌رسد.

اخراج 30‌هزار تبعه افغانستان از خاک پاکستان
سخنگوی نخست‌وزیر پاکستان از اخراج بیش از ۳۰‌هزار تبعه افغانستان از خاک پاکستان خبر داد. به گزارش تسنیم، «مصدق ملک» سخنگوی نخست وزیر پاکستان در واکنش به انجام عملیات‌های تروریستی در این کشور گفت: «نیروی امنیتی پاکستان با استفاده از عملیات اطلاعاتی و محرمانه هزاران برنامه تروریستی را در این کشور شکست داده و بیش از 35‌هزار تروریست‌ را نیز بازداشت کرده است». وی افزود: «دولت اسلام‌آباد بیش از 30‌هزار تبعه افغانستان را نیز اخراج کرده که نقش مهمی در جرایم مختلف در پاکستان ایفا می‌کردند». دولت پاکستان پس از حادثه تروریستی در مدرسه غیرانتفاعی ارتش در شهر پیشاور که بر اثر آن، 146 نفر ازجمله 134 دانش‌آموز کشته شدند، تصمیم گرفت تا عملیات نظامی علیه تروریست‌ها را بیش از پیش تشدید و اتباع افغان را که مدارک قانونی ندارند، اخراج کند.

گسترش زرادخانه‌ هسته‌ای روسیه
«میخائیل اولیانوف»، رئیس اداره امنیت و خلع سلاح وزارت امور خارجه روسیه ضمن انتقاد از اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در به بن‌بست کشاندن تلاش‌ها برای تبدیل جهان به مکانی امن و عاری از سلاح هسته‌ای اعلام کرد که  اقدامات آمریکا در این شرایط روسیه را مجبور می‌کند در آینده زرادخانه هسته‌ای خود را گسترش دهد. به گزارش ایتارتاس، میخائیل اولیانوف، صریح کرد که اقدامات آمریکا ممکن است تحت شرایط خاصی مسکو را ترغیب به تقویت زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خود کند. وی در حاشیه کنفرانس یک ماهه منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای گفت «اگرچه درحال حاضر قصد چنین کاری را نداریم اما اقدامات آمریکا شرایط را واقعا پیچیده کرده و تقریبا هیچ شانسی را برای برداشتن قدم‌های بیشتر در تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای باقی نگذاشته است». ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هفته گذشته از نيروهای هسته‌ای راهبردی و نيروهای دفاع هوافضای اين کشور خواست آماده باشند تا هر زمان که لازم شد به سرعت وارد عمل شوند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/31760/اخبار--جهان