مجسمه خیام در آمریکا
 

 

شهروند| 28 اردیبهشت‌ماه روز بزرگداشت حکیم عمر خیام است. شخصیت این شاعر، منجم و ریاضیدان ایرانی آن‌قدر در دنیا شهرت و محبوبیت دارد که بسیاری از کشورها، از سال‌ها پیش درپی ساخت و نصب مجسمه او در شهرهای مهم خود بوده‌اند. یکی از مجسمه‌هایی که از خیام در سال‌های گذشته ساخته شده، اثر حسین فخیمی، مجسمه‌ساز ایرانی است؛ حالا ایسنا گزارش داده است که قرار است این مجسمه در شهرهای مختلف آمریکا نصب شود.
سابقه ساخت مجسمه خیام توسط این هنرمند به‌ سال 1379 برمی‌گردد. در آن سال، بنا بر توافق بخش فرهنگی دو سفارتخانه ایتالیا و ایران، کنفرانس بزرگی در شهر فلورانس ایتالیا برای بزرگداشت حکیم عمر خیام برنامه‌ریزی شد که ساخت مجسمه خیام و رونمایی از آن همزمان با برگزاری کنفرانس به ذهن برگزارکنندگان رسید و با استقبال مسئولان، توافق شد که پیکره خیام ساخته و به‌ نمایش گذاشته شود. پس از این توافق، پروفسور حسین فخیمی، از استادان بزرگ پیکرتراشی جهان، برای ساخت مجسمه خیام انتخاب شد و قراردادی برای ساخت مجسمه از سوی وزارت امور خارجه ایران و با حمایت شهرداری تهران با او بسته شد. کشورهای دیگری مانند روسیه، رومانی و ارمنستان نیز خواهان نصب مجسمه خیام در کشورشان هستند که این موضوع، در مرحله رایزنی قرار دارد. ارتفاع مجسمه به‌تنهایی دو متر و همراه پایه آن 340 سانتیمتر است.
حسین فخیمی، خالق تندیس صلح و پیکره خیام، در این‌باره گفته است: «مجسمه‌ای که برای نیشابور ساخته بودم، نصب شده، اما بقعه‌ای که قرار بود برای جانمایی این اثر در آن‌جا ساخته شود، هنوز آماده نشده است. به همین دلیل، فعلا مجسمه را در یک محفظه شیشه‌ای قرار داده‌اند تا درباره بقعه تصمیم‌گیری شود.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/31731/مجسمه-خیام-در-آمریکا-