شرحی بر شعار امسال گرامیداشت هفته هلال احمر
 
انسان مهربان، دنیای آرام
 

 

مهربانی و آرامش به‌عنوان کلید واژه‌های اصلی شعار ‌سال جدید جمعیت هلال احمر، واژگان مانوسی هستند که نزد همگان محترم و محبوبند. مهربانی ازجمله خصایصی است که مقبول و مطلوب همگان و معنای محوری واجد ارزش آن، بخشش داوطلبانه، صادقانه و بی‌چشمداشت است. آرامش نیز وضع و کیفیتی است که همگان را آرزوست و بسیاری از کوشش‌های روزانه افراد به اذعان خودشان معطوف به تحقق این وضع درونی و برونی است. مهربانی از خصایص شاخصی است که در پژوهش‌ها نیز از سوی عموم به‌عنوان نماد انسان‌های خوب قلمداد می‌شود. خصیصه‌ای سپهرین که اوج آن در آفریدگار بی‌همتا متجلی است. وجوه ممیزه مهربانی را می‌توان داوطلبانه، بی‌چشمداشت، آگاهانه، ارادی و صادقانه بودن آن دانست. مهربانی از خصالی است که می‌توان آن را محصول و برآیند سایر ویژگی‌های مثبت انسانی دانست. مثلا دروغگویی یا خشونت پیشگی یک انسان مهربان قابل تصور و تحقق نمی‌نماید. بنابراین یک انسان مهربان اصولا واجد سایر خصایص پیش‌ساز مهربانی می‌باشد که در تعامل متقابل با یکدیگر مهربانی را در پی خواهند داشت.
دنیا در نگاهی پدیدارشناسانه عبارت از درک ذهنی دنیا و انعکاس ادراکی دنیای بیرونی در ذهن فرد است که در افراد مختلف با توجه به عبور از منشور ارزش‌های شخصی جهان‌بینی و نگرش وی به دنیا، متفاوت می‌تواند بود. بنابراین از این منظر می‌توان آرامش را یکی از پیامدهای مهربانی افراد دانست. به عبارت دیگر، انسان مهربان با خویشتن و دیگران در صلح می‌زید و این روی دنیای درون وی دنیای آرامی خواهد بود که این آرامش در روابط و تعاملات میان فردی و اجتماعی از وی ساطع و جهان پیرامون وی از آن متاثر و آرام‌تر خواهد شد. از منظری دیگر، انسان مهربان، پیام‌آور صلح و آرامش است. اوست که از خشم و خشونت و نفرت و ناآرامی به دور و التهابات متلاطم برآمده از شتاب و رقابت‌های خودخواهانه و کشمکش‌های ویرانگر موجود در جهان بیرون تا به او می‌رسند فرو می‌کاهند و کنش‌ورزی انسان مهربان در دنیای بیرونی نیز موجد و پشتوانه آرامش برای وی و پیرامونیان و همزیستان تواند بود. از این منظر، مهربانان با پیشه مهرورزی از جهان کینه‌زدایی کنند و در سایه کاهش کینه‌ها مهرها افزون تواند شد و آرامش بیشتری بر نهاد ناآرام گیتی مستولی می‌تواند شود.
جمعیت هلال‌احمر نیز به‌عنوان نهضتی جهانشمول که جوهره آن خیرخواهی است بر پایه توسعه مهربانی انسان‌ها برای همنوعان‌شان بنیاد گردیده که از طریق کوشش برای کاهش آلام همگنان و تسلی دردهای دردمندان بی‌پناه، نویدبخش بازگشت آرامش کسانی است که آرامش‌شان در پی تهدیدهای برآمده از سوانح طبیعی و یا دست ساخت بشر و همچنین جنگ‌ها از دست شده است. اوج مهرآفرینی در جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک موسسه خیریه عمومی عام‌المنفعه امدادی زمانی نمود می‌یابد که داوطلبان مهربان این بزرگترین نهاد خیریه مردم‌نهاد کشورمان در پی سلب آرامش همگنان متعاقب وقوع حوادث و سوانح، با حضور و مشارکت داوطلبانه‌شان رنگین‌کمانی از امید شده و با تپش‌های صادقانه خویش برای یاری‌رسانی و دستگیری دردمندان نیازمند و نیازمندان دردمند، دگر بار بر سپهر اندوهگین و غمبار بازماندگان سوانح نقش می‌شوند و با همراهی و دستگیری دردمندان بی‌پناه در شرایط اضطرار، آرامش ز دست شده آنان را دگر بار فراخوانده و با سهیم شدن در مشقات سانحه‌دیدگان در دوران همراهی و کمک‌رسانی، مهربانانه آرامش‌بخش وجود متلاطم و ناآرام دردمندان و داغداران عزیز و سرپناه از دست شده سوانح می‌شوند. آرامش‌آفرینی این مهربانان کم شمار، قرابت معنایی بسیاری با این بیت معروف از سروده‌های سعدی این شاعر بلندآوازه پارسی دارد که بنی آدم اعضای یکدیگرند/که در آفرینش ز یک گوهرند. آرامش دنیای همه انسان‌ها و دنیای آرام برای همه انسان‌ها در گرو مهربانی آنان در ارتباط با همنوعان می‌باشد. در پایان از این فرصت بهره جسته و یکایک هم‌میهنان مهربان را صلا می‌دهیم که با پیوستن به قافله مهربانان در جمعیت هلال‌احمر ضمن سهیم شدن در آرامش مهرورزی، با تلاش برای کاهش آلام همگنان دردمند، آرامش را به دنیای آنان و خویش هدیه کنند و طنین‌گر نوای دلنشین صلح و نوعدوستی در سرای جان و جهان شوند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/31242/انسان-مهربان،-دنیای-آرام