شهروند| با ورود همزمان 9 فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس به کشور و پیوستن آنها به ناوگان هوایی در اولین ساعات روز شنبه هفته جاری نخستین آثار بیانیه لوزان سوییس نمایان شد. طی روزهای پایانی هفته گذشته شرکت ماهان یکی از ایرلاینهای خصوصی کشور توانست 9 فروند هواپیمایی را که خریداری کرده بود، در یک روز در برخی از فرودگاههای کشور به زمین بنشاند. این بالاترین تعداد ورود همزمان هواپیماهای خریداری شده به کشور پس از انقلاب اسلامی است که بدین ترتیب یک رکورد محسوب میشود.
براساس این گزارش 8 فروند از این هواپیماها از نوع ایرباسA340-600 و یک فروند A321 است که با عمر متوسط 13سال وارد کشور شده است. این درحالی است که وزیر راه و شهرسازی پیش از این خواستار خرید هواپیماهای با عمر کمتر از 15سال شده بود. عمر متوسط این هواپیماها حدود 13سال است که با ورود این هواپیماها تعداد هواپیماهای این شرکت 65 فروند خواهد شد و رتبه اول از نظر تعداد صندلی و تعداد هواپیما را در اختیار خواهد داشت.
با ورود همزمان این تعداد هواپیما، فرودگاههای کشور شاهد بزرگترین انتقال دستهجمعی هواپیماهای مسافربری به داخل کشور در دوران پس از انقلاب و در شرایطی که هنوز تحریمها علیه صنعت هواپیمایی کشورمان به شدت ادامه دارد، رخ داد.
چند ماهی است که برخی رسانههای بینالمللی و ایرانی، خبر از انتقال چند فروند هواپیمای ایرباس مدل A340 سری 600 که متعلق به ایرلاینی به نام «ویرجین آتلانیک» هستند، به شهرهای بصره و بغداد در عراق میدادند و گمانهزنیها درباره اینکه این هواپیماها متعلق به یکی از ایرلاینهای ایرانی باشد، مطرح بود.
A340-600 از نوع هواپیماهای مسافربری پهنپیکر و چهار موتوره ساخت شرکت ایرباس است که کاربرد اصلی این هواپیما در جابهجایی تعداد زیادی مسافر در مسافتهای طولانی است. این تایپ از ایرباس، براساس اطلاعات رسمی، تقریبا ۱۴۶۰۰ کیلومتر برد پروازی دارند و حدود 350 مسافر را در
۳ کلاس اکونومی، بیزینس و فرست کلاس حمل میکنند. براین اساس این تعداد هواپیما در مجموع 3هزار صندلی به ظرفیت حملونقل مسافری کشور میافزاید. اکثریت قریب به اتفاق این ایرباسها، جوان و تازه نفس هستند و تولید آنها بین سال 2001 تا انتهای 2004 بوده است
اما این گمانهزنیها زیاد ادامه پیدا نکرد و در اولین روز هفته جاری، آسمان تهران شاهد فرود دستهجمعی این ایرباسها در فرودگاههای امامخمینی(ره) و مهرآباد بود. کارشناسان صنعت هوایی به صبحانه گفتند که با توجه به تحریمهای ظالمانه غرب علیه صنعت هوایی کشورمان و عدم ارایه سوخت به هواپیماهای ایرانی در اکثر فرودگاههای اروپا، این مدل از ایرباسها این امکان را دارند تا همه مسیرهای فعلی اروپایی و آسیایی ماهان را به صورت رفت و برگشت و بدون نیاز به سوختگیری مجدد پوشش بدهند و درآمد خوبی را از این صرفهجویی به ماهان منتقل کنند.
با اضافه شدن این 9 فروند هواپیما به ناوگان شرکت ماهان تعداد هواپیماهای دراختیار این ایرلاین به 65 فروند رسید که بدین ترتیب بیشترین تعداد هواپیما و صندلی را به دست آورده است.