شکوه وزیر امور خارجه از برخی منتقدان داخلی
 
قبل از قلم‌فرسایی عرایضی را که به نقد می‌کشید، بشنوید
 

 

محمدجواد ظریف به برخی انتقادها از مصاحبه‌اش با چارلی رز پاسخ داد ولی آنچه بیش از همه گلایه او را موجب شد، مطالبی بود که در زمینه احترام به آزادی اندیشه متهمش کردند. وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک از منتقدان داخلی خواست لااقل پیش از قلمفرسایی، حرف‌های او را به‌طور کامل بشنوند.
 ظریف در ادامه نوشت: «به‌دلیل فضاسازی صورت گرفته در داخل مجبورم با کمال تواضع عرض کنم که مخالفان ایران و ایرانی در خارج از کشور از تاثیرگذاری این دومصاحبه در خدشه‌دار کردن فضای ساخته شده از ایران عصبانی شدند و چندین مقاله نوشتند. تا جایی که سناتور تندرو آمریکایی آن‌قدر عصبانی شد که عدم حضور بنده در جبهه را دستمایه حمله به من کرد.»
وزیر امورخارجه سپس به گلایه از برخی نوشته‌ها از انتقاد از او که در داخل منتشرشده‌است پرداخت و گفت: «عجیب‌تر از همه، گروهی از هموطنان در داخل و خارج پاسخ مشخص، دقیق و ضروری بنده به سوال در مورد یک خبرنگار  را -که وضع او این روزها بهانه چندین اصلاحیه در سنای آمریکا برای مقابله با توافق هسته‌ای شده است- دستمایه مقالات طولانی در این زمینه کرده و برخی دوستان نیز بدون شنیدن پرسش و پاسخ، بنده را مورد مرحمت و لطف قرار داده‌اند! دوستان عزیز، دیدگاه‌های حقیر فدوی -اگر ارزش و اهمیتی داشته باشد- در مورد مسائل مختلف خارجی و داخلی مشخص است و برخلاف برخی دوستان که مواضع و دیدگاه‌هایشان در طول سه دهه گذشته چرخش‌های 180درجه‌ای داشته است، قدمت سی و چند ساله دارد.» وی افزود: «همواره به آزادی و نقد احترام گذاشته و از انتقاد نسبت به اندیشه‌ها، گفته‌ها و عملکرد خود از کلاس درس تا صحنه سیاست خارجی استقبال کرده‌ام ولی همواره عرض کرده‌ام که نقد در یک جامعه سالم باید دو ضابطه داشته باشد:  انصاف و رعایت مصالح ملی. پیش نیاز قضاوت منصفانه، اطلاع صحیح است. لااقل یک بار قبل از قلمفرسایی عرایضی را که به نقد می‌کشید، بشنوید. ضرورت رعایت مصالح ملی هم طلب می‌کند که آب را به آسیاب جنگ‌طلبان خارجی که از جبهه نرفتن بنده تا توقیف یک کشتی متخلف تا دستگیری یک یا چند فرد را بهانه‌ای برای ادامه تنش و بحران قرار داده‌اند، نریزیم».


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/30337/قبل-از-قلم‌فرسایی -عرایضی-را-که-به-نقد-می‌کشید،-بشنوید