اخبار دیپلماسی
 

 

آناتولی خبر داد:
حمایت آمریکا از حضور ایران
 در مذاکرات صلح سوریه
خبرگزاری آناتولی به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا از حمایت واشنگتن از حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه خبر داد. به گزارش ایسنا، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به خبرگزاری آناتولی گفت که آمریکا از گفت‌وگوهای جهانی برای یافتن یک راه‌حل سیاسی درخصوص بحران سوریه حمایت می‌کند حتی اگر این مذاکرات با حضور ایران باشد. این مقام آمریکایی ادامه داد: ما از تلاش‌ها برای آغاز مجدد گفت‌وگوهای کارساز برای یافتن این راه‌حل براساس مذاکرات صلح ژنو که در 2012 آغاز شد حمایت می‌کنیم. وی همچنین گفت: هرگونه راه‌حل سیاسی در سوریه باید توسط مردم این کشور به دست آید و اجرا شود و تمام کشورها ازجمله ایران باید نقشی سازنده در این میان ایفا کنند. استفان دی میتسورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه از ایران دعوت کرد تا در مذاکرات صلح سوریه شرکت کند. جف راسکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دراین‌باره گفت: اگر ایران خواهان ایفای نقشی سازنده برای پایان دادن به جنگ سوریه است باید حمایت‌هایش از دولت بشار اسد را متوقف کند. همچنین احمد فوزی سخنگوی سازمان ملل به خبرگزاری آناتولی گفت: ایران باید در این رایزنی‌ها که قرار است به صورت جداگانه با کشورها صورت گیرد دعوت شود.

شمخانی:
عربستان جایگاه خود را
در جهان اسلام از دست داده است
سرلشکر فهد جاسم الفریج، وزیر دفاع سوریه صبح دیروز با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی دیدار و پیرامون آخرین تحولات سوریه و منطقه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. به گزارش ایسنا، علی شمخانی در این دیدار با تحسین مقاومت و ایستادگی ارتش، ملت و دولت سوریه در برابر گروه‌های تروریستی طی سال‌های گذشته، هدف حمایت برخی کشورها از تروریسم را تأمین امنیت رژیم صهیونیستی دانست و افزود: کشورهای جبهه مقاومت از سوریه در این مسیر حمایت قاطع به عمل خواهند آورد.
نماینده مقام معظم رهبری افزود: جامعه جهانی به این نتیجه رسیده است که تقویت خشونت و استفاده ابزاری از تروریسم تنها موجب تصاعد بحران می‌شود و هیچ راه‌حلی به جز مذاکره و دیپلماسی وجود ندارد. شمخانی با محکومیت رفتارهای غیراخلاقی و غیراسلامی عربستان در تجاوز به خاک یمن، اعلام خاتمه عملیات پس از  26 روز و درعین‌حال ادامه بمباران مردم و زیرساخت‌های این کشور را نشانه تردید، سردرگمی و چند دستگی در سلسله مراتب قدرت و تصمیم‌گیری عربستان دانست. دریابان شمخانی گفت: عربستان که درگیر مشکلات و جنگ قدرت در ساختار حکومتی خود می‌باشد با هجوم به ضعیف‌ترین همسایگان خود و کشتار شهروندان بی‌گناه و مسلمان یمن، جایگاه خود را در جهان اسلام از دست داده است و دیگر کشورها نیز حاضر نیستند خود را شریک جنایات این کشور کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:
توافق هسته‌ای راه را برای نقش متفاوت ایران در منطقه باز می‌کند
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: یک توافق هسته‌ای می‌تواند راه را برای نقش متفاوت ایران در منطقه باز کند. به گزارش آسوشیتدپرس، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از دیدارش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده‌ ان پی تی در نیویورک گفت: ایران می‌تواند نقشی مهم در مذاکرات صلح سوریه ایفا کند و بشار اسد رئیس‌جمهوری این کشور را برای مشارکت در روند انتقال قدرت ترغیب کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به نقش مهم ایران در منطقه خاورمیانه اظهار کرد: من تقریبا از نگرانی‌های کشورهای عرب نسبت به افزایش نفوذ ایران در نقاطی چون سوریه، یمن، و لبنان آگاه هستم. اما مذاکرات درخصوص جنگ سوریه که هم اکنون در پنجمین‌سال خود قرار دارد باید با حضور تمام طرف‌های دارای نفوذ باشد. موگرینی تاکیدکرد: ایران یک دوست نزدیک به دولت سوریه است. وی همچنین گفت: در هر صورت ساده‌لوحانه است که تصور کنیم می‌توانیم کشوری همانند ایران را از این صحنه حذف کنیم.  

در واکنش به ممانعت از فرود هواپیمای ایرانی در یمن
افخم: اقدام عربستان کاملا غیرانسانی و کینه‌توزانه است
سخنگوی وزارت امور خارجه ممانعت هواپیماهای نظامی عربستان از فرود هواپیمای حامل کمک‌های دارویی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه صنعا را اقدامی کاملا غیرانسانی و کینه‌توزانه توصیف کرد. به گزارش ایسنا، مرضیه افخم تحرکات نظامی هواپیماهای سعودی را در جهت وارد ساختن فشار هرچه بیشتر به مردم بی‌گناه دانست. وی از سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه صلیب‌سرخ جهانی خواست زمینه‌های لازم برای ارایه کمک‌های غذایی و دارویی به مردم یمن را فراهم آورند. طی روزهای اخیر هواپیماهای عربستانی از فرود دو فروند هواپیمای حامل کمک‌های دارویی و غذایی به مردم یمن جلوگیری کردند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/30250/اخبار----دیپلماسی