تقویم تاریخ
 

 

رسمی شدن پروتستانیسم
460‌سال پیش، برابر با بیست‌وهشتم آوریل 1555 میلادی، کنگره مذهبی معروف به «آوگسبورگ» در شهری به همین نام در آلمان تشکیل شد. این گنکره برای پایان دادند به کشمکش‌های مذهبی امپراتوری مقدس روم بر پا شد، زیرا در نتیجه اصلاحات دینی، اختلافاتی در این امپراتوری به وجود آمده بود. از نتایج مهم کنگره آوگسبورگ اعطای آزادی به پیروان مذهب پروتستان بود. این کنگره املاک غضب شده پروتستان‌ها را به آنان باز پس داد.

زادروز سیمین دانشور
94‌سال پیش، برابر با هشتم اردیبهشت 1300 خورشیدی، سیمین دانشور، نویسنده و مترجم ایرانی، در شیراز به دنیا آمد. دانشور نخستین زن ایرانی بود که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت. مهم‌ترین اثر او رمان «سووشون» است که به ۱۷ زبان ترجمه شده است. این رمان ازجمله پرفروش‌ترین آثار ادبیات داستانی در ایران به شمار می‌رود. دانشور در‌ سال 1329 با جلال آل‌احمد نویسنده روشنفکر ایرانی ازدواج کرد. بسیاری از او به‌عنوان یک جریان پیشرو و خالق آثار کم‌نظیر در ادبیات داستانی ایران نام می‌برند. سیمین دانشور در هجدهم اسفندماه ‌سال ۱۳۹۰ در خانه‌اش در تهران درگذشت.

قتل محمد داوود خان
37‌سال پیش، برابر با هشتم اردیبهشت 1357 خورشیدی، محمد داوودخان مؤسس دولت جمهوری و اولین رئیس‌جمهوری افغانستان، در جریان کودتای کمونیستی در شهر کابل کشته شد. داوودخان که خود با انجام کودتا بر علیه پسرعمویش ظاهرشاه بر سر کار آمده بود از ابتدا دارای افکار کمونیستی و یک ناسیونالیست افراطی بود. او در اواخر سال‌های قدرتش از مسکو فاصله گرفت و این اقدام باعث شد حزب دموکراتیک خلق دست به کودتای ۷ اردیبهشت ۱۳۵۷ بزند که در جریان آن داوودخان و ۳۹ نفر از اعضای فامیلش به قتل رسیدند. پیکر داوود خان در تپه تاج بیک کابل به خاک سپرده شد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/30003/تقویم-تاریخ