قائم‌مقام وزیر راه درباره مسکن مهر بیان کرد:
 
موفقیت دولت روحانی در تحقق وعده ناتمام دولت قبل
 
40 درصد واگذاری‌های مسکن مهر در دولت یازدهم انجام شد
 

شهروند| مسکن مهر جنجالی‌ترین برنامه ساخت‌وساز ایران در دهه‌های بعد از انقلاب بوده است؛ جنجال از این جهت که با ادعای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه به میدان آمد اما در عمل آن چیزی که رخ داد چیز دیگری بود. وعده داده شد به سرعت و آسان، به گستره عظیمی از مردم خانه‌های ارزان و باکیفیت داده می‌شود، اما در عمل آن چیزی که ثبت شد، انبوهی پروژه نیمه‌کاره در دور دست آبادانی‌های شهرها بود که بسیاری هم تحویل داده نشد یا نیمه‌کاره و مسأله‌دار به مردم ارایه شد.
به هر حال دولت یازدهم سر کار آمد و این موضوع عیان شد که تورم 40درصدي در اقتصاد ایران هم ریشه در توزیع نقدینگی در مسکن مهر و این سیاست‌گذاری داشته است. یعنی پس از عبور از دولت‌های نهم و دهم بود که مردم فهمیدند مسکن مهر نه‌تنها به آنها کمک درخوری نکرده است که بخش عمده از داشته‌های آنها را هم بلعیده است.
دولت یازدهم با تمام مخالفتی که با این موضوع داشت، این پروژه را که برعهده دولت جمهوری اسلامی ایران مانده بود، برعهده گرفت و حالا گفته می‌شود تا پایان ‌سال قرار است حدود 90 درصدش به اتمام برسد و قال این قضیه کنده شود! چالشی که دوران عجیبی را پشت سر گذاشته است؛ در دوره‌ای مردم آن را نمی‌خواستند و حالا گفته می‌شود متقاضیان زیادی دارد.
این نکته را احمد اصغری‌مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر خبر داده و گفته است که مسکن مهر بعد از بسته شدن پرونده ثبت‌نامش دارای متقاضیان انبوهی شده است؛ چرا که رشد قیمت‌ها مردم را به حاشیه‌نشینی در مسکن مهر هم راضی کرده است. براساس روایت این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، 90‌درصد پروژه مسکن مهر تا پایان ‌سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد و با تکمیل 10‌درصد واحدهای باقیمانده در ‌سال 95، پرونده این پروژه برای همیشه بسته می‌شود.
پیشرفت در این دولت بیشتر شد
احمد اصغری‌مهرآبادی درباره روند بسته شدن پرونده این طرح جزییات دیگری هم دارد و با اشاره به این‌که پروژه مسکن مهر در دولت یازدهم پیشرفت بهتری داشت، گفت: از مجموع 2میلیون و 300‌هزار واحد مسکونی مهر تاکنون یک‌میلیون و 745‌هزار واحد آن به مردم واگذار شده است که از این میان 557‌هزار واحد مسکونی دیگر در دست تکمیل قرار دارد.
او با بیان این‌که تا پایان خردادماه 100‌هزار واحد مسکونی مهر به بهره‌برداری می‌رسد، تأکید کرد: از مجموع افتتاح‌های انجام شده 40‌درصد کل واگذاری‌های مسکن مهر در دولت یازدهم انجام شده است.
دیگر انصرافی نداریم
مهرآبادی در پاسخ به پرسش «شهروند» درباره روند تقاضای مسکن مهر هم پاسخ داد: در ابتدای شروع پروژه مسکن مهر، برای 50‌درصد واحدها متقاضی نداشتیم و این موضوع دولت را نگران کرده بود اما از سال 91 به بعد و با تکمیل واحدهای مسکونی شمار انصراف‌ها کاهش یافته و تقاضای خرید این واحدهای مسکونی قابل توجه بوده است.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم مسکن مهر نه‌تنها با هیچ مورد انصرافی برخورد نداشته که بنا به شرایط اقتصادی کشور، مسکن مهر متقاضیان زیادی نیز پیدا کرده است. او همچنین در گفت‌وگو با «شهروند» اعلام کرد: طرح جایگزینی مسکن مهر با مسکن اجتماعی تنها درحد یک پیشنهاد بوده است و قرار نیست پروژه مسکن مهر ادامه پیدا کند.
مخالف بودیم اما کار زمین نماند
مهرآبادی در جمع خبرنگاران با اشاره به مخالفت صریح وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم با مسکن مهر افزود: این موضوع به معنای زمین گذاشتن پروژه نبوده است و این پروژه هیچ مرحله توقفی را در دولت روحانی تجربه نکرده است؛ به گونه‌ای که 40‌درصد از کل افتتاح مسکن مهر در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد و درحال حاضر تقریبا هیچ پروژه کاملا راکد مسکن مهر در کشور نداریم؛ این در شرایطی است که 69‌درصد وصولی اقساط مسکن مهر در دولت یازدهم محقق شده است. به‌طوری که در چارچوب مسکن مهر حدود 5500‌میلیارد تومان فروش اقساطی صورت گرفته که بیش از 3800‌میلیارد تومان آن به دولت یازدهم اختصاص دارد.
او همچنین ادامه داد: تا امروز برای یک‌میلیون و ۲۳۷‌هزار واحد سند صادر شده است که با این حساب ۴۹‌درصد از واحدها در دولت یازدهم و 51‌درصد در دولت دهم صاحب سند اعیانی شده‌اند.
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی همچنین تأکید کرد: افزایش زمان بازپرداخت اقساط از 15‌سال به 20‌سال و افزایش سقف تسهیلات فردی از 25‌میلیون به 30‌میلیون تومان از مهم‌ترین اقدامات این دولت در بحث مسکن مهر بوده است علاوه بر این وزارت مسکن 50‌درصد عوارض پروانه ساخت واحدهای مسکونی مهر را پرداخته است همچنین از محل اعتبارات این وزارتخانه 250‌میلیارد تومان بودجه به وزارت نیرو و به جهت تأمین آب و برق مورد نیاز واحدهای مسکونی تزریق شده است.
احداث مسکن مهر در دولت دهم متوقف شد
مهرآبادی با اشاره به این‌که از زمان دولت احمدی‌نژاد کار احداث ۳۴۰‌هزار واحد مسکن مهر متوقف شده بود، اعلام کرد: با افزایش قابل توجه تورم و تنگناهای اقتصادی کشور در‌ سال 91 کار احداث برخی واحدهای مسکونی مهر متوقف شد که با پیگیری‌های انجام شده، ۲۳۰‌هزار واحد فعال شده و ۱۱۰‌هزار واحد هم نیمه‌فعال هستند که با شیوه‌نامه جدیدی که از وزارت راه به استان‌ها ارسال شده، این پروژه‌ها هم فعال می‌شوند.
او همچنین تأکید کرد: وزارت راه‌وشهرسازی به سازندگان و تعاونی‌های مسکن مهر اعلام کرده است که اگر برای حل مشکلات احداث پروژه‌ها به ادارات راه و شهرسازی مراجعه نکنند، سازندگان دیگری را جایگزین آنها می‌کنند و این ابلاغیه به جهت آن صورت گرفته است که برخی پیمانکاران و تعاونی‌ها تلاش می‌کنند با تعلل در انجام پروژه، اشتغال خود و نیروهایشان را حفظ کنند و این موضوع باعث کندی پیشرفت پروژه می‌شود.
بیشترین واحدهای مسکونی بدون متقاضی
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این‌که بیشترین واحدهای مسکونی مهر بدون متقاضی در کدام نقاط کشور واقع شده‌اند، اعلام کرد: درحال حاضر استان خوزستان رکورددار واحدهای مسکونی مهر بدون متقاضی است و پس از آن استان گیلان و شهرستان دهلران در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرند.
او ادامه داد: البته دولت برای واگذاری این واحدها نیز چاره‌اندیشی کرده و درصدد تهیه متن و ارایه آن به مجلس است تا بتواند با تسهیل شرایط، اجازه واگذاری این واحدها را به سایر افراد متقاضی دریافت کند.
مسکن مهر دیگر افزایش قیمت ندارد
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر همچنین خبر داد: اعتراض‌های بسیار مردمی در رابطه با افزایش قیمت مسکن مهر به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده است اما این وزارتخانه مصمم است تا با وجود افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تورم؛ واحدهای مسکونی را با همان مبالغ مندرج در قرارداد و مطابق با دستورالعمل‌ها به مردم واگذار کند.
مهرآبادی همچنین درباره وضع کسانی که پس از تحویل واحد‌های مسکن مهر مجبور شده‌اند بار دیگر به افزایش هزینه تن بدهند تأکید کرد: با توجه به دستورالعمل اخیری که از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر شده هیچ هزینه جدید و افزایش قیمتی نباید در مسکن مهر لحاظ شود. بحث بدهی باقی‌مانده پیمانکاران نیز با دستور وزیر راه و شهرسازی بناست از طریق فروش اراضی تجاری تأمین شود تا با دریافت ‌هزار‌ میلیارد تومان درآمد حاصل از آن، بدهی پیمانکاران پرداخت شده و مشکل متقاضیان مسکن مهر برطرف شود.
ابلاغ 232‌هزار فقره وام 30‌میلیون تومانی
 اصغری‌مهرآبادی درباره آخرین اخبار از افزایش وام مسکن مهر نیز توضیح داد: با توجه به پیگیری‌های متعدد وزیر راه و شهرسازی و جلسات مشترک با بانک مرکزی به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم و تاکنون 232‌هزار فقره وام به دفاتر استانی ابلاغ شده است و درصدد هستیم با دریافت این تسهیلات اتمام واحدهای مسکن مهر را در‌ سال‌جاری به سرعت دنبال کنیم.
او درباره شرایط پرداخت وام 30‌میلیون تومانی مسکن مهر گفت: تمام واحدهایی که پیشرفت فیزیکی آنها بیش از 75‌درصد است می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
معامله   زمین مسکن مهر غیرقانونی است
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر همچنین به «شهروند» گفت: زمین مسکن مهر همچنان رایگان است و درحال حاضر تنها اعیان یا بنای ساختمان به فروش می‌رسد. بنابراین بحث فروش عرصه یا زمین مسکن مهر به مالکان هنوز به تصویب نرسیده است و درحال حاضر نباید هیچ‌گونه خرید و فروشی در این زمینه انجام شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/29947/موفقیت-دولت-روحانی- در-تحقق-وعده-ناتمام--دولت-قبل