رفاه مادی معیاری برای خوشبختی نیست
 

 

 بارها شده است که از خود پرسیده‌ایم آيا خوشبختي:
- خانواده‌ای پولدار داشتن است؟
- خانواده‌ای با تحصيلات عالي است؟
- يك ماشين آخرين مدل است؟
- يك خانه شيك و استثنايي است؟
- يك همسر زيبا و خوش تيپ يا پولدار و مقام‌دار و خلاصه استثنایي است؟
يا اين‌كه نه خوشبختي چيز ديگري است؟ درواقع خوشبختي يك احساس است. معني اين‌كه خوشبختي يك احساس است، چيست؟
مي‌دانيم كه احساسات ما در ذهنمان تجربه مي‌شوند. يعني تمام عوامل بيروني وقتي بر محمل ذهنيات ما سوارشده و رنگ آن را مي‌پذيرند، احساساتمان را مي‌سازند. پس در آن واحد دو انسان از يك منظر واحد دو احساس متفاوت را تجربه مي‌كنند.
درواقع خوشبختی برای زندگی انسان مهم است اما اگر آن را مهم‌ترین ارزش برای خود تلقی کنید هرگز به آن دست نمی‌یابید؛ خوشبختی هنگامی قابل دسترس‌تر خواهد بود که به‌عنوان هدف نهایی و تنها مقصود شما از زندگی نباشد. سختی‌های زندگی را بپذیرید، هیچ‌کدام از انسان‌ها تحمل سختی‌ها و رنج‌ها را دوست ندارند و همیشه سعی و تلاش در دوری‌گزیدن از آنها را دارند اما همان‌گونه که همه ما تجربه کرده‌ایم، زندگی بدون درد و رنج امکان‌پذیر نیست و همه ما در دوره‌هایی از زندگی خود باید متحمل سختی‌های گوناگونی شویم. اما تنش و تحمل سختی‌ها برای رشد انسان امری ضروری است. درواقع هرچه بیشتر یاد بگیریم که از ناملایمات و سختی‌ها درس بگیریم، بیشتر به معنای واقعی زندگی پی می‌بریم و بیشتر قدر خوشی‌ها و لحظات شادی را درمی‌یابیم. البته لازمه زندگی، بهره‌بردن از شادی‌ها و نعمات گوناگون و همچنین تحمل سختی‌هاست ولی در این میان رعایت اعتدال نیز بسیار مهم است.
همه 10 کشور دنیا که در آنها خوشبخت‌ترین مردم جهان زندگی می‌کنند در آمریکای‌لاتین قرار دارند. موسسه نظرسنجی «گالوپ» نظرسنجی امسال خود را درباره کشورهای خوشبخت جهان در واشنگتن منتشر کرد.
۲۹ اسفند از سوی سازمان ملل متحد «روزجهانی‌خوشبختی» نام‌گذاری شده بود. موسسه نظرسنجی «گالوپ» در تحقیقی نظر شهروندان ۱۴۳ کشور جهان را در ارتباط با تجربیات مثبت آنها و درجه خوشبختی‌شان جویا شده است. از هر کشور یک هزار نفر به سوالات مسئولان این موسسه تحقیقاتی پاسخ داده‌اند.
این موسسه نظرسنجی، همه‌ساله نتیجه تحقیقاتش را دراین‌باره منتشر می‌کند. آخرین نتیجه تحقیقات گالوپ ۲۸ اسفند/ ۱۹مارس منتشر شد. سوال‌های این موسسه گوناگون‌اند و به این موضوع می‌پردازند که آیا افراد در روز قبل از نظرخواهی احساس آرامش و شادی کرده‌اند؟ آیا آنها کاری جالب انجام داده‌اند؟ آیا خندیده‌اند و مورد احترام دیگران قرار گرفته‌اند یا نه.
خوشبخت‌ترین 10 کشور دنیا
 در آمریکای جنوبی قرار دارند
هر ۱۰ کشور دنیا که در آنها خوشبخت‌ترین مردم جهان زندگی می‌کنند در آمریکای‌لاتین قرار دارند. برمبنای نتایج این تحقیق پاراگوئه از مجموع ۱۰۰ امتیاز موجود برای درجه خوشبختی، ۸۹ امتیاز به دست آورده و در این رابطه بالاترین مقام را به خود اختصاص داده است. پس از پاراگوئه کشورهای کلمبیا، گواتمالا و هندوراس قرار دارند که آنها نیز همه در آمریکای جنوبی و مرکزی واقع شده‌اند.
موسسه نظرسنجی «گالوپ» بر این نظر است که رفاه مادی لزوما معیاری برای خوشبخت‌بودن نیست و تنها در کنار فاکتورهای دیگر می‌تواند بر خوشبخت بودن انسان‌ها موثر باشد. به‌طور نمونه کشور گواتمالا یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، اما همین کشور سال‌هاست که در بالای جدول کشورهای خوشبخت جهان قرار دارد.
آمریکای‌شمالی ۷۹ امتیاز در جدول کشورهای خوشبخت جهان به دست آورده است. در این کشور افراد با درآمد سالانه تا ۷۵‌هزار دلار احساس خوشبختی در زندگی روزمره‌شان دارند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که درآمدی بیشتر از این مبلغ تأثیر قاطعی بر درجه خوشبختی ندارد.
سوییس ۸۰ امتیاز در جدول کشورهای خوشبخت جهان به دست آورده است و لوکزامبورگ و آلمان و اتریش به ترتیب ۷۸، ۷۷ و ۷۵ امتیاز کسب کرده‌اند. کشورهای یادشده را می‌توان کشورهای ثروتمند اروپا دانست.
مقام کشورهای ثروتمند اروپا درحالی است که کشورهایی با بنیه مالی ضعیف‌تر در همین قاره پس از این کشورها قرار گرفته‌اند؛ مثلا پرتغال ۷۲ امتیاز، ایتالیا ۷۰ امتیاز و یونان
 ۶۷ امتیاز را در جدول کشورهای خوشبخت جهان به دست آورده‌اند.
مردم خاورمیانه و شمال آفریقا
 از خوشبختی دورند
مردم کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا کمتر از مردم بقیه کشورهای جهان روز قبل از نظرسنجی احساسی مثبت داشته‌اند. این کشورها ۵۹ امتیاز گرفته‌اند. باید خاطرنشان کرد که از ۵کشوری که بدترین تجربه‌ها را در رابطه با خوشبختی داشته‌اند، ۴ کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند.
در انتهای جدول کشورهای خوشبخت جهان اوکراین، صربستان و ترکیه با ۵۶، ۵۴ و ۵۴ امتیاز قرار دارند. در این کشورها احساس خوشبختی در شهروندان بسیار کم ارزیابی شده است.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/29885/رفاه-مادی-معیاری-برای-خوشبختی-نیست