معاون اول رئیس‌جمهوری :
 
90 درصد طرح تحول نظام سلامت اجرا شد
 
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: خیلی از محصولات غذایی از کانال غیررسمی می‌آید فروش گوشت بوفالوی هندی به جای گوشت گاو 40‌هزار تومانی
 

شهروند| 12‌میلیون ایرانی به نوعی مشکل و گرفتاری روحی روانی دارند، این تنها حرف وزیر بهداشت نبود، که در همایش ملی سلامت صحبت می‌کرد. مراسمی که روز گذشته در ششمین روز از هفته سلامت برگزار شد. حسن‌هاشمی فقر، بیکاری، بیسوادی، تصادفات و فرهنگ عمومی را از عوامل تأثیرگذار در سلامت، اعلام کرد که در کشور ما رو به تزاید است.  حسن‌هاشمی تأکید کرد که هنوز در حوزه سلامت مشکلات زیادی وجود دارد که با یک روز و یک‌سال و حتی یک دولت به سرانجام نمی‌رسد. «در بهترین حالت دولت‌ها در حوزه سلامت، وزارت بهداشت 20‌درصد از سلامت مردم را تأمین می‌کند و سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها 80‌درصد دیگر را» وزیر بهداشت در ادامه تأکید کرد که تولی بخش سلامت باید به متولی‌اش که وزارت بهداشت است، سپرده شود. «پراکندگی در اقدامات به خاطر تصمیم‌های غیرکارشناسی در طول سال‌های متمادی ایجاد شده، باید برطرف شود. به همین خاطر باید بخش نظارتی به‌ویژه در سازمان دامپزشکی و موسسه استاندارد، تقویب شود.»
وزیر بهداشت در حاشیه این مراسم خبرهای خوبی برای حاشیه‌نشین‌ها داشت. او در پاسخ به خبرنگاران گفت: «سامان بخشیدن به مباحث بهداشت حاشیه شهرها از دیگر برنامه‌های مهم ما در‌ سال جاری است به‌طوری که تمام 10‌میلیون‌نفر حاشیه‌نشین شهرها تحت پوشش خدمات بهداشتی و همچنین دندانپزشکی قرار خواهند گرفت. همچنین سلامت دهان و دندان برای سنین زیر 14‌سال به‌ویژه مقطع دبستان آغاز شده که ادامه می‌یابد.» او همچنین از اصلاح آموزش پزشکی پس از 36‌سال خبر داد. «حتما پس از 36‌سال آموزش پزشکی از نظر محتوا و شکل تغییر خواهد کرد. بحث بومی‌گزینی را به صورت جدی مدنظر داریم تا به این ترتیب بتوانیم نیروهای متخصص و فوق تخصص را برای مناطق محروم تأمین کنیم و بر این اساس به تدریج از طرح اجباری پزشکان بی‌نیاز شویم چراکه خانواده‌ها در این زمینه با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شوند.» وزیر بهداشت، به کارشکنی‌های عربستان در زمینه ارسال کمک‌های هلال‌احمر ایران به یمن اشاره کرد و گفت: «باعث تأسف است که در قرن 21 رفتارهایی شبیه رفتارهای رژیم صهیونیستی را شاهد هستیم.  آن هم از دولتی که حرمین شریفین در اختیارش است و باید مظهر مهربانی و رأفت باشد. متأسفیم که اجازه ندادند محموله‌های امدادی هلال‌احمر به دست مردم یمن برسد.» وزیر بهداشت افزود: «بیمارستان‌های ما نیز برای پذیرش 120 مجروح یمنی آماده شده بودند اما متأسفانه اجازه انتقال آنها به ایران داده نشد.  بیش از 20روز است که هواپیما و محموله‌های دارویی و تجهیزاتی هلال‌احمر، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها برای انتقال به یمن منتظر هستند.»
هاشمی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت قیمت دارو در ‌سال جاری نیز توضیح داد: «قاعدتا نباید رفتاری متفاوت از ‌سال گذشته را شاهد باشیم. امسال نیز در مورد داروهای خارجی مناقصه برگزار کرده‌ایم و شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر رفتار می‌کنند. برهمین اساس قاعدتا باید کاهش قیمت در مورد داروهای خارجی را داشته باشیم.»
او همچنین درباره ابلاغیه روز گذشته سازمان دامپزشکی مبنی بر مجاز شدن استفاده از خمیر مرغ نیز گفت:  «در این مورد چندین‌بار از سازمان دامپزشکی خواهش کرده و تذکر داده‌ایم. جلساتی میان وزارت بهداشت، دامپزشکی و سازمان استاندارد در جریان بود.  اگر این بخشنامه با هماهنگی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد باشد، اشکالی ندارد، در غیر اینصورت امری اشتباه است.»
وزیر بهداشت درباره وضع حیواناتی نظیر سگ و گربه در سطح شهر و اقدامات و درخواست وزارت بهداشت در این زمینه تأکید کرد: «مشکل فعلی ما سگ و گربه نیست، مشکل ما موش است که به علت افزایش کشت گیاهان بوته‌ای مانند گوجه‌فرنگی و همچنین افزایش ساخت و سازها و نخاله‌های ساختمانی، فعالیت موش‌ها و به دنبال آن افزایش بیماری سالک را شاهد هستیم به‌طوری که اکنون 17 استان کشور گرفتار سالک هستند. از طرف دیگر شیوع جدی این بیماری در افغانستان و پاکستان را داریم به همین دلیل باید درباره موش‌ها با جدیت عمل کرد.»
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از دیگر مسئولانی بود که در این مراسم حضور داشت، او وقتی پشت تریبون رفت، از خیلی مسائل ایمنی غذا، گلایه کرد. او اختلاف‌نظرهای مختلف درباره یک موضوع را موضوع ناپسندی توصیف کرد. «سازمان دامپزشکی یک نظر می‌دهد، موسسه استاندارد نظری دیگر و سازمان غذا و دارو نظری متفاوت با دو سازمان قبلی مطرح می‌کند. همه اینها درحالی است که حرف آخر را وزارت بهداشت بزند.»
مضرات استفاده از سموم و کودهای شیمیایی موضوع دیگری بود که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان، از فراوانی‌اش اعلام نگرانی کرد. «ما در مجلس شورای اسلامی تحقیقی درباره سموم و آفات کشاورزی انجام دادیم و حتی با مسئولان سازمان غذا و دارو و وزارت جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌های مرتبط جلساتی برگزار کردیم، شاید گفته شود که 8 تا 10‌درصد از محصولات غذایی به خاطر باقی‌مانده سموم، مشکل دارند اما خیلی از محصولاتی که به دست ما می‌رسد، از کانال رسمی نیستند و خیلی‌هایشان شناسنامه ندارند.» به گفته شهریاری، هر محصول غذایی که وارد بازار می‌شود باید شناسنامه داشته باشد و مشخص شود که از کدام مزرعه آمده است. «ما در دو‌سال گذشته در کمیسیون بهداشت جلسه‌های زیادی داشتیم اما موضوعی عایدمان نشد، کارهایی که در این حوزه انجام شده، خیلی چشمگیر نبوده است.  درحال حاضر مشکل ناشناخته بودن مزرعه‌ها و استفاده غیرعلمی و غیرمعمول از سموم و آفت‌ها را داریم.» نبود نظارت‌ها نکته دیگری است که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به آن اشاره کرد. «ما در حوزه نظارت بر غذا مشکل زیادی داریم، حتی مجوز استخدام هم برای این بخش داده نمی‌شود، جمعیت کشور 5/2 برابر شده درحالی‌که تعداد ناظران از قبل از انقلاب هم کمتر است.  او ادامه داد: «سمی که در کشورهای آمریکایی و اروپایی 5/7 دلار است، در ایران 3 دلار تمام می‌شود، ما هیچ نظارتی بر روند توزیع سموم و آفت در مزرعه‌ها نداریم.»
بسیاری از واردات از روی رانت‌خواری است
 او در ادامه صحبت‌هایش ماجرای واردات گوشت بوفالوی هندی را یادآور شد. موضوعی که در یکی دو هفته گذشته، حاشیه‌های زیادی داشته، از یک طرف سازمان دامپزشکی بر واردات این گوشت، تأکید کرده و آن را خالی از آلودگی می‌داند و از سوی دیگر وزارت بهداشت معتقد است که اگر این گوشت آلوده نیست و مشکلی ندارد، چرا به صورت مستقیم و به صورت فرآورده‌های گوشتی، مصرف نمی‌شود. شهریاری هم موضع وزارت بهداشت است، او گفت: «بسیاری از واردات در کشور، از روی رانت خواری و سوءاستفاده شخصی و گروهی انجام می‌شود، اصلا مشخص هم نیست چه کسی به آنها مجوز می‌دهد، قرار است سه‌شنبه همین هفته این مسائل با دعوت از مسئولان سازمان دامپزشکی به کمیسیون بهداشت مجلس، روشن شود.»
فروش گوشت بوفالوی هندی به جای گوشت گاو 40‌هزار تومانی
او تنها به گفتن این موضوع بسنده نکرد و ادامه داد: «کار به جایی رسیده که ما باید از گوشت بوفالوی پیری که آلوده به انواع قارچ و باکتری است، استفاده کنیم، چه کسی تضمین می‌کند که این گوشت وارد مغازه‌ها نمی‌شود، گوشتی که به‌عنوان گوشت گاو، کیلویی 30، 40‌هزار تومان فروخته می‌شود.» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در ادامه صحبت‌هایش به فراوانی فست‌فودها هم اشاره کرد. «شاید پرسود‌ترین درآمد در بخش مواد‌غذایی، مربوط به فست‌فودی‌ها باشد، متاسفانه ما در حوزه غذا بد عمل کردیم، نمی‌دانیم هم به کجا می‌رویم، اینهمه بیماری ایجاد می‌شود، اینهمه ایرانی سرطان می‌گیرند و صدها‌میلیون تومان برای اضافه کردن 6ماه به عمرش هزینه می‌شود، درحالی‌که می‌شد از تمام این اتفاق‌ها جلوگیری کرد.»  شهریاری موضوع‌های جدی‌تری را هم مطرح کرد. «متاسفانه یک رقابت ناسالم در کشور برای پول درآوردن ایجادشده و به شدت هم درحال ترویج است، همه دستشان در جیب همدیگر است، با این‌که ما یک انقلاب ایدئولوژیک داشتیم اما خیلی رفاه‌زده حرکت کردیم و از اصول اصلی تخطی کردیم.»
ما نمی‌توانیم جلوی تولید محصولات آسیب‌رسان را بگیریم
 رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، سخنران دیگر این همایش بود. او در ششمین روز از هفته سلامت، دلیل خیلی از بیماری‌های غیرواگیر را به مصرف مواد غذایی مرتبط دانست و گفت: «دریافت برخی از افزودنی‌ها مانند چربی، نمک، شکر و ... ، اصلاح عادت‌های غذایی و رسیدن به فرمول‌های مناسب اقداماتی است که باید انجام شود تا میزان بیماری‌های غیرواگیر کم شود.» او به وجود محدودیت‌ها برای جلوگیری از تولید برخی محصولات غذایی تأکید کرد: «این طور نیست که یک غذایی ناسالم یا آسیب‌رسان باشد و دولت آن را حذف کند، ما نمی‌توانیم جلوی تولید‌کننده را بگیریم، اما می‌توانیم مصرف آن محصول را کم کنیم یا تلاش کرد تا تنقلاتی با چربی و نمک کمتر تولید شود.»
 تورم‌ سال آینده 2 واحد کمتر می‌شود
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحت پوشش قرار گرفتن فقر در بخش‌های درمان، مسکن، آموزش، غذا و امنیت را از ویژگی‌های دولت یازدهم برشمرد و در عین حال از برخی سیاست‌های دولت قبلی انتقاد کرد. «سیاست‌های توزیعی در گذشته نه فقر و نه ضریب جیبی مردم را کم کرد، در سیاست جدیدی که برای این قانون در نظر گرفته شده، که این بار حقوق اقشار پایین جامعه هدف قرار گرفته‌اند، یعنی کارگران، بازنشستگان، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد.» او ادامه داد: «همین امروز در دام مسیر طی شده هدفمندی‌ها قرار گرفته‌ایم و نمی‌توانیم چیزی را که به مردم داده شده است پس بگیریم.  برای نمونه شخصی را دیدم که یارانه‌اش قطع شده بود، درحالی‌که خودروی 200‌میلیون تومانی سوار می‌شد، به او گفتم که یارانه، پول یک باک بنزینت است، او ولی در جواب گفت که این پول امام زمان (عج) است، من بعدها فهمیدم که معنی این پول امام زمان (عج) چیست و متوجه شدم که شخصی در گذشته به مردم گفته بود که یارانه‌ها پول امام زمان (عج) است.» ربیعی در ادامه گفت که: «این دولت توانسته تورم را کنترل کند و این نوید را می‌دهد که تورم‌ سال آینده دو واحد کمتر خواهد شد و دولت هیچگاه به سیاست‌های تورم‌زا دست نخواهد زد.»
وزیر کار در عین حال که تغذیه خانواده‌های بی‌سرپرست، زنان سرپرست خانوار، کودکان و اقشار آسیب‌پذیر و تأمین یک وعده غذای گرم برای کودکان مهد روستاها را در اولویت دولت اعلام کرد، گفت: «امسال برای اولین‌بار، برنامه امنیت غذایی با همین عنوان ردیف بودجه‌ای گرفت.»
 تهیه پیش‌نویس جامع درسی آموزش سلامت در مدارس
علی اصغر فانی، هم در این مراسم گزارش مفصلی از اقدامات انجام‌شده در حوزه سلامت خواند. او افزایش و ارتقای مفاهیم بهداشتی در کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه و همچنین استفاده از منابع کمک آموزشی به منظور ارتقای سطح سواد دانش‌آموزان را ازجمله اقدامات انجام‌شده در‌سال 93 دانست و گفت: «پیش‌نویس جامع درسی آموزش سلامت در مدارس از پیش‌دبستانی تا پایان متوسطه نیز تهیه شده است.» فانی از ابلاغ دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم در مدارس در‌سال تحصیلی جاری را هم خبر داد. «در نظارت سراسری از پایگاه‌های تغذیه سالم در کشور مشخص شد که تنها 2‌درصد مدارس از مفاد دستورالعمل تخطی کرده‌اند که البته این امر درحال پیگیری است.» وزیر آموزش و پرورش همچنین از اجرای برنامه سلامت نوجوانی با هدف ارتقای بهداشت دوران بلوغ در دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه در سراسر کشور خبر داد.  بر اساس اعلام وزیر آموزش و پرورش، همچنین با همکاری وزارت بهداشت کلینیک‌های سیار دندانپزشکی برای ارایه خدمات لازم به مقطع ابتدایی درحال راه‌اندازی است. همچنین برنامه مکمل آهن‌یاری در 2‌میلیون و 250‌هزار دانش‌آموز دختر دوره دوم متوسطه و همچنین توزیع ویتامین D درمیان  یک‌میلیون دانش‌آموزان در 15 استان کشور اجرایی شده است.  فانی ادامه داد: «به دنبال طرح تدوین شناسنامه الکترونیک سلامت، 3‌میلیون و 400‌هزار دانش‌آموز غربالگری شده‌اند.»
استمرار طرح تحول نظام سلامت
 از سیاست‌های دولت است
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم آخرین نفری بود که در این مراسم سخنرانی کرد.  او به اجرایی شدن ۹۰‌درصد طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین اهداف طرح تحول نظام سلامت، هزینه‌های درمان در بیمارستان‌های دولتی بود که کاهش یافت، در ابتدای اجرای طرح هم با بحران دارو مواجه بودیم که بعد از اجرا، دیگر چنین بحرانی وجود ندارد.» او با بیان این‌که موضوع همگانی کردن بیمه در کشور از زمان جنگ و بعد از جنگ دغدغه مسئولان بوده است، گفت: «با اجرای طرح نظام سلامت امروز ۸‌میلیون نفر به تعداد بیمه‌شدگان اضافه شده است.» به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری، استمرار طرح جزو سیاست‌های دولت است. 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/29862/--90-درصد-طرح-تحول-نظام-سلامت-اجرا-شد