شهروند|«نام ایران از لیست کاربران گوگل و یاهو حذف شد» این تقریبا آغاز تحریم گسترده کاربران ایرانی در جهان مجازی بود. تحریمی که با رویگردانی شرکتهای تولیدکننده آنتیویروس ادامهدار شده و با پیوستن شرکتهای کوچک و کمتر شناخته شده، به جمع تحریمکنندگان تشدید شد. منع دسترسی کاربران ایرانی به خدمات و کالاهای اورجینال بازار فناوری اطلاعات باعث شد استفاده از نرمافزارهای قفل شکسته و دلالی در بازار ایران رونق بیشتری یافته و البته کاربران را در دسترسی به خدمات و کالاهای موردنیازشان با دشواریها و مشکلات بسیاری روبهرو کند. از این میان آنتیویروسها یکی از چالشهای اصلی کاربران ایرانی پس از تحریم بهشمار آمده و امنیت اطلاعاتی و حریم خصوصی بسیاری از کاربران را در معرض تهدید قرار داد. در این زمان تنها دو شرکت شناخته شده تولید آنتیویروس یعنی AVIRA و TRUSTPORT به معرفی نمایندگان ایرانی خود پرداخته و باقی تولیدکنندگان، نام ایران را از لیست شرکای تجاری خود خط زدند اما ظاهرا حالا پس از بیانیه سوییس مشخص شده است که 6 برند بزرگ آنتیویروس بیسروصدا ایران را به لیست شرکای تجاری خود بازگرداندهاند.
کلاهبرداریهای ویروسی!
اهمیت این لغو تحریم در فضای حوزه ارتباطات از آن جهت است که این محدودیت سبب شده بود کلاهبرداری و دلالی در بازار آنتیویروسها تشدید شده و واسطهها برای توجیه حضور خود در این بازار به ادعاهای متفاوتی روی آورند. عدهای مدعی بودند نمایندگیشان را از طریق کشور امارات یا ترکیه دریافت کردهاند و به کاربران ایرانی خدمات ارایه میدهند و عدهای پا را فراتر نهاده و مدعی میشدند که نمایندگی فروش آنتیویروس را بهصورت مستقیم از کمپانی اصلی گرفتهاند اما این کمپانی بهدلیل وضع قوانین تحریم، نام ایران را به شیوه صوری از لیست شرکای خود حذف کرده است! در این میان بخش دیگری از فروشندگان نیز با دایرکردن یک سرور داخلی، آنتیویروسهای قفل شکسته را به مشتریان خود عرضه کرده و سود حاصل از این کلاهبرداری را مستقیما به جیب خود منتقل میکردند. این موضوع صرفنظر از زیان مالی و دشواریهای دسترسی به آپدیتها (به روزرسانی)، برای کاربران حرفهای نگرانیهای بیشتری به دنبال داشت زیرا هکرهایی که به شکستن قفل آنتیویروسها و فروختن آنها اقدام میکردند به راحتی میتوانستند به اطلاعات مشتریان خود دسترسی داشته و به آن نفوذ کنند. سایر کاربران غیرحرفهای نیز برای دسترسی به نسخه آپدیت شده آنتیویروس با دردسرهای ویژهای روبهرو شده یا زمان دسترسیشان به آخرین نسخهها آنقدر طول میکشید که بهروزرسانی آنتیویروس، عملا توجیه و خاصیت خود را از دست میداد.
بازگشت ایران به لیست 6 برند بزرگ
حالا بعد از بهبود روابط خارجی ایران و به نتیجه رسیدن اولیه مذاکرات هستهای بسیاری از شرکتهای فناوری اطلاعات و غولهای جهان مجازی نام ایران را بیسروصدا به لیست شرکای تجاری خود بازگرداندهاند. 6 برند بزرگ تولیدکننده آنتیویروس، ازجمله این شرکتها هستند که تا همین اواخر اقدام به حذف ایران از سایت اصلی خود کرده بودند. ESET، BULLGUARD، BIT DEFENDER، PANDA، G DATA، AVAST شش تولیدکننده بزرگ آنتیویروس هستند که حالا ایران را به لیست شرکای تجاری خود بازگرداندهاند. این موضوع درحالی اتفاق میافتد که برخی تولیدکنندگان آنتیویروس مانندKASPER SKY نهتنها تا همین اواخر به تحریم ایران پافشاری کرده که از مردادماه سالگذشته دسترسی کاربران ایرانی به تمام لایسنسها (مجوزها) و آپدیتهای آنتیویروس NORTON را محدودتر کردند. رفع تحریم کاربران ایرانی برای دسترسی به 6 کمپانی بزرگ تولیدکننده آنتیویروس در شرایطی است که هنوز برخی دیگر از کمپانیهای بزرگSYMANTEC و MC AFEE و KASPER SKY که بزرگترین سهم بازار آنتیویروس جهان را به خود اختصاص دادهاند محافظهکارتر عمل کرده و هنوز اقدامی در جهت بازگرداندن کاربران ایرانی به جمع مشتریان خود انجام ندادهاند.
نکاتی درباره خرید آنتی ویروس
هزینه برای محافظی که ضعف دارد
شهروند| حفاظت از یارانهها و اطلاعات موجود آن یک دردسر دایمی است و یکی از ابزارهای مراقبت از این اطلاعات داشتن آنتیویروسهای فعال و جدی است. اما برای خرید بهترین آنتیویروسها چه باید کرد؟ منابع زیادی در اینترنت وجود دارد که شماری از آنتیویروسها را بهعنوان بهترین به شما معرفی میکنند؛ اما واقعیت چیست؟ زیرا معروفترین آنتیویروسها هم نقاط ضعف خاص خود را دارند و در کل نمیتوان بهطور کامل انتظارها را برآورد. بخشی از آنتیویروسها قدرت بسیار بالایی در تشخیص بدافزارها دارند اما ممکن است برای حذف تمام ویروسها ضعیفتر از محصول برند دیگر عمل کنند. یا ممکن است آنتیویروسی در تشخیص و حذف بدافزارها بهترین عملکرد را داشته باشد اما حجم بالای نرمافزار سیستم شما را کند و سنگین و در عملکرد آن اختلال ایجاد کند. برخی آنتیویروسها زیاد از حد حساس بهنظر میرسند تا حدی که ممکن است فایلهای اجرایی و غیرویروس را نیز بهعنوان بدافزار شناخته و برخی دیگر برای حذف آنچه که ویروس تشخیص دادهاند هیچگونه حق نظرخواهی برای کاربر خود قایل نشدهاند. غیر از این، انتظارات کاربران از آنتیویروسها به همین چند نکته محدود نمیشود و مواردی مثل سهولت استفاده، حفظ حریم خصوصی و قیمت پایین نیز جزو موارد ضروری بهشمار میآید. مجموع این انتظارات و تنوع سلایق و نیازها باعث شده است انتخاب عنوان بهترین برای آنتیویروسها کمی دشوار به نظر برسد.
آیا به نتایج منتشر شده آزمایشگاهها اعتماد کنیم؟
یکی از روشهای مرسوم برای انتخاب بهترین آنتیویروس مراجعه به نتایج منتشر شده از سوی آزمایشگاههای آنتیویروس است. شرکتهای بزرگی مانند AV- COMPARATIVES، VIRUS BULLETIN، AV- TEST و ... در دورههای متفاوت به تست آنتیویروسهای مختلف پرداخته و باتوجهبه نمره دریافتی، آنها را رتبهبندی میکنند. این موضوع مبنای انتخاب بسیاری از کاربران قرار میگیرد اما برخی کارشناسان نتایج این تستها را چندان قابل اعتماد نمیدانند. آنها معتقدند آزمایشگاههای آنتیویروس نقش بزرگ و غیرقابل انکاری در تجارت شرکتهای تولیدکننده دارند، بنابراین تصور استقلال این آزمایشگاهها بسیار خوشبینانه است. این کارشناسان میگویند مهم بودن نتایج منتشر شده از سوی آزمایشگاه باعث میشود شرکتهای تولیدکننده کاملا به آنها بیتوجه نبوده و ممکن است با قراردادهای مالی نتایج آنها را مورد تحریف قرار دهند و همین موضوع موجب میشود که نتایج منتشر شده از سوی آزمایشگاههای متفاوت کاملا با یکدیگر یکسان نباشد. علاوهبر این کارشناسان و شرکتهای تولیدکننده آنتیویروس به شیوه تست آزمایشگاهی این محصولات انتقاداتی وارد میکنند که میتواند قابلتأمل باشد. آنها میگویند محیطهای آزمایشگاهی ایجاد شده برای تست آنتیویروسها با واقعیت سیستمهای کاربردی همخوانی ندارد و در محیطهای آزمایشگاهی، آنتیویروسها با رایانهای مواجه میشوند که به میلیونها بدافزار آلوده است، برخی از این ویروسها نهتنها اجرا شدهاند که بهصورت پیشبینی نشده به ریجستری و هسته سیستمعامل نیز نفوذ کردهاند. این کارشناسان میگویند در عالم واقعیت کاربران با سیستم مورد استفاده در آزمایشگاهها مواجه نیستند و علاوهبر این به دلیل عملکرد متفاوت آنتیویروسها، این تستهای آزمایشگاهی نمیتواند نتیجه دقیقی ارایه کند زیرا برخی از آنتیویروسها، بدافزار را قبل از اجرا شدن شناسایی کرده و حذف میکنند این در شرایطی است که در محیطهای آزمایشگاهی بدافزارها نهتنها اجرا شدهاند که رخدادهای پیشبینی نشدهای را نیز رقم زدهاند. با تمام این اوصاف برای خرید یک آنتیویروس خوب تلاش کنید با مراجعه به سایت اصلی تولیدکنندگان آنتیویروس نام شرکای تجاری و نمایندگیهای ایرانی را پیدا کرده و با آنها تماس بگیرید. این موضوع بهویژه برای کاربریهای تخصصیتر و حرفهایتر اهمیت ویژهای دارد. اگر برایتان مهم نیست که یک آنتیویروس را از نمایندگی اصلی خریداری کنید تلاش کنید با پرسوجو از افراد مختلف، قابل اعتمادترین شرکتهای فروش را انتخاب کنید. این موضوع به شما کمک میکند تا اگر یک شرکت فروش سوءاستفادهای را از اطلاعات مشتری خود مرتکب شده است شناسایی کنید. در آخر اینکه یادتان باشد علاوهبر نصب آنتیویروس، فایر وال یا دیوار آتش را نیز روی سیستم خود نصب کنید. این موضوع به شما کمک میکند تا علاوهبر ویروسها و بدافزارهای مخرب، از ورود انواع نرمافزارهای مزاحم به سیستمتان نیز جلوگیری کنید.