اخبار دیپلماسی
 

 

امیرعبداللهیان: رفتار عربستان بدون واکنش نمی‌ماند
معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران با بیان این‌که رفتار ریاض در محاصره یمن و ممانعت از ارسال کمک‌های انساندوستانه بدون واکنش نمی‌ماند، تصریح کرد: ریاض حق ندارد برای دیگران در منطقه تعیین تکلیف کند. حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به اقدامات عربستان در قبال یمن و ممانعت از ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم این کشور گفت: رفتار ریاض در محاصره یمن و ممانعت از ارسال کمک‌های انساندوستانه بدون واکنش نخواهد ماند. وی با ذکر این نکته که همه گزینه‌ها برای کمک به مردم یمن و ارسال فوری کمک‌های انساندوستانه و انتقال مجروحان مورد توجه ماست، تصریح کرد: عربستان حق ندارد برای دیگران در منطقه تعیین تکلیف کند. امیرعبداللهیان ادامه داد: مداخله نظامی عربستان در بحرین آن شد که علاوه بر صدها کشته، مجروح و زندانی، بین مردم و حکومت فاصله عمیق و بحران بی‌‌ثباتی در این کشور ایجاد شود که متاسفانه تا به امروز ادامه دارد. معاون وزیر خارجه گفت: اکنون نیز نتیجه تداوم تجاوز سعودی به یمن چیزی جز ناامنی عربستان و منطقه مشترک ما نخواهد بود.

تأکید اوباما بر تلاش برای آزادی رضاییان
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: تا زمانی که جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن‌پست آزاد نشود دست از تلاش برنخواهیم داشت. به گزارش ایسنا، باراک اوباما رئیس‌جمهوری در ضیافت شام انجمن خبرنگاران کاخ‌سفید که برادر جیسون رضاییان نیز در آن حضور داشت، گفت: من به برادر وی شخصاً گفته‌ام تا زمانی که وی را در امنیت کامل به خانه بازنگردانیم دست از تلاش برنخواهیم داشت. رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: این خبرنگار واشنگتن‌پست 9 ماه است که در ایران در بازداشت به سر می‌برد و ما همواره به یاد خبرنگارانی که در سراسر دنیا بازداشت شده‌اند هستیم که جیسون رضاییان یکی از آنهاست.
جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست تابستان‌ سال گذشته به همراه همسرش در تهران بازداشت شد. همسر رضاییان مدتی بعد در پی رفع اتهاماتش از زندان آزاد شد اما رضاییان هنوز در بازداشت به سر می‌برد. هفته گذشته جمعی از قانون‌گذاران آمریکا از دولت این کشور خواستند تا حصول یک توافق هسته‌ای با ایران را منوط به آزادی این خبرنگار واشنگتن‌پست کند. اما سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این درخواست گفت که ما مذاکرات هسته‌ای را به موضوعات دیگر ارتباط نمی‌دهیم هرچند خواستار آزادی وی هستیم. وکیل مدافع جیسون رضاییان، چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی گفت که وی از سوی دادستانی تهران به جاسوسی و سه جرم دیگر مرتبط با آن متهم شده است.

یک منبع مطلع: دعوت ایران به نشست سازمان ملل درباره سوریه، پیرو «ژنو 2» نیست
یک منبع مطلع گفت که نشست اعلام شده در رابطه با سوریه، ارتباطی به گفت‌وگوهای ژنو درباره سوریه ندارد. به گزارش ایسنا، این منبع مطلع با اعلام این خبر گفت: نشست مورد اشاره از سوی آقای دمیستورا، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، در چارچوب مشورت‌های معمول نماینده دبیرکل با کشورهای طرف مشورت است. وی ادامه داد: این نشست ارتباطی به گفت‌وگوهای ژنو در زمینه سوریه نداشته و پیرو نشست ژنو 2 محسوب نمی‌شود. استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه اعلام کرد که در ماه می دیدار با دولت سوریه، گروه‌های مخالف و قدرت‌های منطقه‌ای شامل ایران را آغاز می‌کنم تا ارزیابی کنم آیا امیدی برای پایان جنگ سوریه وجود دارد یا خیر.

دمشق هرگونه طرح سیاسی درباره سوریه را بدون مشارکت ایران صادقانه ندانست
معاون وزیر خارجه سوریه ضمن درخواست از استفان دی میستورا برای انجام مقدمات سنجیده برای برگزاری ژنو 3 گفت: هرگونه روند سیاسی برای حل بحران سوریه در صورتی که بدون مشارکت دوستان دمشق ازجمله ایران باشد روندی صادقانه نخواهد بود. فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در سخنانی درخصوص نشست ژنو 3 گفت: اولین مسأله‌ای که باید در نشست ژنو 3 که استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه آن را اعلام کرده، رعایت شود مشارکت تمامی طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است که برای پایان دادن به رنج مردم سوریه تلاش‌های خیرخواهانه‌ای کرده‌اند. مقداد تأکید کرد: هرگونه روند سیاسی درخصوص بحران سوریه اگر با مشارکت دوستان دمشق ازجمله ایران نباشد روندی صادقانه نخواهد بود. همان‌طور که هر روند سیاسی که با توجه به پیشنهادات مسکو نباشد نتایج خوبی نخواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: استفاده از تجارب روس‌ها و عزم و ارده آنها که به نتایج مثبت در گردهمایی مسکو انجامید شرط اساسی برای موفقیت تلاش‌های سیاسی است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/29840/اخبار----دیپلماسی