اخبار ‌جهان
 

 

رئیس اقلیم کردستان: داعش در موصل تهدیدی برای اقلیم کردستان است
مسعود بارزانی در دیدار با مسئولان استان «دهوک» حضور تروریست‌ها در موصل را تهدیدی برای اقلیم کردستان خواند. رئیس اقلیم کردستان عراق با اشاره به آزادی 15 تا 20 کیلومترمربع از مناطق تحت اشغال داعش توسط نیرو‌های پیشمرگه گفت: «تا زمانی که تروریست‌ها در موصل باشند تهدیدی برای اقلیم کردستان هستند و آزادسازی موصل به نفع ماست». بارزانی در ادامه انگیزه داعش در حمله به اقلیم کردستان را ناکام گذاشتن کرد‌ها در مسیر استقلال خواند و گفت: «تروریست‌ها می‌خواهند از الحاق مناطقی که براساس ماده 140 قانون اساسی باید به اقلیم کردستان ملحق شود، ممانعت به عمل آورند». بارزانی در ادامه ضمن تأکید بر این‌که بغداد و طرف‌های دیگر باید به اراده کردها احترام بگذارند، گفت: «ساکنان این مناطق خود سرنوشت و آینده‌شان را تعیین می‌کنند و تمامی طرف‌ها باید به اراده ساکنان اقلیم کردستان عراق احترام بگذارند. پارلمان اقلیم کردستان تصمیم برگزاری رفراندوم را گرفته است و هیچ رویدادی نمی‌تواند مانع آن شود».

درخواست فیلیپین برای مقابله کشور‌های آ‌سه‌آن با اقدامات چین
وزیر خارجه فیلیپین با اعلام این‌که چین به سمت «کنترل دو فاکتوی» دریای چین جنوبی حرکت می‌کند از اعضای «آسه‌آن» خواست تا در مقابل همسایه خود بایستند. به گزارش ایسنا، «آلبرت دل‌روزاریو»، وزیر خارجه فیلیپین در نشست مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا، موسوم به آ‌سه‌آن در کوالالامپور گفت: «چین مصمم است تا بر روی دریای جنوب چین کنترل دوفاکتو داشته باشد». وی از 10 عضو آسه‌آن خواست تا اقدامات فوری علیه تدابیر چین در آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوب چین انجام دهند و هشدار داد که در صورت عدم انجام آن، پکن بر این منطقه کاملا تسلط می‌یابد. به گفته وی اگر چین ساخت جزایر مصنوعی روی صخره‌های مورد ادعا از سوی کشورهای دیگر را تکمیل کند، پس از آن پکن روی بیش از 85‌درصد دریای مذکور ادعا می‌کند. وزیر خارجه فیلیپین در ادامه گفت: «روند ساخت‌وسازی که چین در پیش گرفته است به نظامی شدن منطقه می‌انجامد و حق سایر کشورها را مختل کرده و به جو دریایی لطمه می‌زند».

دعوت رسمی نخست‌وزیر عراق از شیخ‌الازهر برای سفر به بغداد
رئیس هیأت علمای عراق اعلام کرد که در جریان سفر اخیرش به مصر دعوتنامه‌ای را به شیخ‌الازهر برای سفر به عراق تقدیم کرده و او نیز آمادگی خود را برای اجابت این دعوت اظهار کرد. به گزارش ایسنا، خالد ملا، رئیس هیأت علمای دینی عراق که در رأس هیأتی رسمی عراق به مصر سفر کرده بود از سوی حیدر‌العبادی، نخست‌وزیر عراق رسما از احمد الطیب، شیخ‌الازهر برای سفر به عراق دعوت کرد. وی عنوان داشت که شیخ‌الازهر آمادگی خود را برای اجابت این دعوت در سفر به عراق در سریع‌ترین زمان ممکن جهت اطلاع از رخدادها در عراق اعلام کرد. الازهر در مارس گذشته مدعی شد که بسیج مردمی در عراق به کشتارها و اعدام‌هایی علیه غیرنظامیان سنی دست زده و این کار را با نام مبارزه با داعش در دو استان صلاح‌الدین و الانبار انجام داده است. در پی این امر، وزارت خارجه عراق سفیر مصر در بغداد را احضار و اعتراض رسمی خود را نسبت به اظهارات شیخ‌الازهر علیه بسیج مردمی اعلام کرد.

وزیر امور خارجه آلمان: ثبات اقتصادی در اوکراین بدون روسیه ممکن نیست
فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امورخارجه آلمان در نامه‌ای که اخیرا افشا شده عنوان کرده است که ثبات اقتصادی در اوکراین بدون مشارکت و همکاری روسیه دست یافتنی نیست. به گزارش ایرنا، در این نامه افشا شده که وزیر خارجه آلمان آن را نوشته وی بر این مسأله تاکید کرده که ثبات اقتصادی در اوکراین بدون مشارکت روسیه به سختی به ثمر خواهد نشست. این مسأله درحالی توسط اشتاین مایر مطرح شده است که اوکراین درحال حاضر یک بحران سیاسی شدید را به‌دلیل درگیری‌ها در شرق این کشور تجربه می‌کند که به‌شدت این بحران بر اوضاع اقتصادی و اجتماعی این کشور تأثیر گذاشته است. براساس اعلام بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، اوکراین اکنون به ورشکستگی نزدیک است. نرخ بیکاری در اوکراین به سرعت رو به افزایش است و ارزش پول این کشور به شدت کاهش یافته است. در این نامه وزیر خارجه آلمان به ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا از این اتحادیه خواسته شده تا نگرانی‌های مسکو در قبال توافقنامه تجاری میان اتحادیه اروپا- اوکراین کاهش داده شود. وزیر خارجه آلمان به شدت توصیه کرده تا نشست سه‌جانبه میان اوکراین، اتحادیه اروپا و روسیه برای یافتن راه‌حل در مورد این موضوع برگزار شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/29835/اخبار-‌جهان