لطفا دندان‌هایتان را مسواک بزنید!
 

 

احمدرضا  کاظمی طنزنویس

[email protected]

 

این روزها به معنای واقعی کلمه می‌توان معنای مهر و محبت را در کلام مردم دید و این تنها شامل دنیای واقعی نمی‌شود بلکه در فضای مجازی نیز «نمود عینی» پیدا کرده است. یعنی کافی ا‌ست شما اندکی عین‌تان (چشم‌‌تان) را بگشایید تا متوجه نمودش بشوید! اگر تا دیروز «ما همه با هم خواهر برادریم» یا «مردم کشور ما مثل یک خانواده بزرگند» تنها در حد شعار و تبلیغات بود امروزه دیگر این مهر و محبت‌های اجتماعی به قدری جدی و گسترده شده است که ثانیه به ثانیه تعداد کسانی‌که با هم به نوعی فامیل می‌شوند بیشتر و بیشتر می‌شود! این وصلت‌های میمون اگرچه ممکن است همگی ختم به خواهر-برادر شدن نشوند، اما حداقلش در حد یک پسرعمه-دخترعمه شدن یا یک چیزی توی همین مایه‌ها را خواهد بود!
مثلا راننده‌تاکسی و مسافرش درحالی‌که رادیو دارد خبر یک اختلاس 200هزار‌میلیارد تومانی را به سمع و نظر شهروندان گرامی می‌‎رساند، بر سر زیاد و کم بودن دویست عدد تک‌تومانی از کرایه مسیر چنان دست در یقه هم می‌نهند به مهر که انگار می‌خواهند میهن خویش را کنند آباد! یا بقالی محله‌ با مشتری‌اش بر سر قیمت یک شارژ دو‌هزار تومانی، کلیه اقوام پدری و مادری همدیگر را شارژ می‌کنند. حالا این تازه مال بیرون از خانه‌هاست. داخل خانه‌ها که این عطوفت و یکدلی مفهومی فراانسانی گرفته است و این ابراز محبت به همنوع در قالب «توجه و حمایت از حقوق حیوانات» هم دیده می‌شود. برادری که خواهرش را «بوزینه» خطاب می‌کند و در مقابل خواهری که برادرش را «مارمولک» صدا می‌زند در کنار پدر و مادری که هردوی آنها را «توله‌سگ» می‌خوانند؛ مصادیق دقیقی برای این روابط فراانسانی هستند.
در دنیای مجازی اما اوضاع خیلی بهتر است. مردم همین یک نمه تعارف را هم کنار گذاشته‌اند و به‌حدی رُک و شفاف و بدون پرده با هم ارتباط برقرار می‌کنند که گویا شاهد یک جوشش ملی برای افزایش جمعیت کشور هستیم. جوششی که برایش مرده و زنده، پیر و جوان، زن و مرد، بازیگر و خواننده، نویسنده و عکاس، فوتبالیست و داور و کلا هیچ‌چیز و هیچ‌کس فرقی نمی‌کند و تمامی ساکنان کره زمین را از هر رنگ و نژاد و از هر فرهنگ و زبانی شامل می‌شود! مثلا مردم در زیر عکس‌های دختر جوان 25ساله‌ای که در یک حادثه دلخراش رانندگی با ماشین مدل بالایش تصادف کرده و دار فانی را وداع گفته، چنان حس انساندوستی و وجدان بیداری از خود به نمایش می‌گذارند که اشک در چشم آدم یک حلقه طلایی می‎زند! یا مثلا طرفداران پرسپولیس کمپین «یورش ارتش 40 میلیونی سرخ آسیا برای ابراز محبتِ گروهی به فرهاد مجیدی» را راه‌اندازی می‌کنند و آن طرف هم آبی‌صفتان پیج «ارسال جدیدترین کلمات را  به سمت بُعد غیرفیزیکی (روح) علی کریمی»  دارند که البته در داخل هرکدام از این صفحات هم شاهد دلبستگی‌های درون خانواده‌ای بین هوادارانی هستیم که عطوفت‌شان به خودشان هم رحم نمی‌کند.
این همه روابط عاطفی و احساسات قلیان‌کرده نوید فردایی بسیار بسیار درخشان می‌دهد و جای بسی امیدواری ا‌ست که اگر با همین فرمان پیش برویم به‌زودی می‌توانیم با «تغذ یه کردن» از گوشت یکدیگر به سطح جدیدی از همدلی و هم‌زبانی برسیم و بعنوان اولین کشور خودکفا در زمینه تولید مواد غذایی در سطح جهان مطرح بشویم. فقط هم‌وطن یادمان باشد که بعد از خوردن یکدیگر دندان‌هایمان را مسواک بزنیم!


 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/29828/لطفا-دندان‌هایتان-را-مسواک-بزنید!