رئیس مرکز مستقل جمعیت هلال‌احمر کیش در گفت‌وگو با «شهروند»:
 
کیش را به اولین مرکز خودگردان تبدیل می‌کنیم
 
سیاست‌هایی را پیش خواهیم گرفت که جمعیت کیش درآمدزایی داشته باشد و روی پای خودش بایستد به‌دنبال ایجاد یک کلوپ تفریحات ‌دریایی در جزیره هستیم تا ظرفیت‌های اقتصادی خود را افزایش دهیم
 

گروه هلال| تمرکززدایی، افزایش توان و اختیارات در واحدهاي مختلف مدیریتی موضوعی است که نهادهای مختلف کشور برای ارتقا و اداره مناسب سازمان خود در دستور کار قرار داده‌اند. ضرورت این موضوع در جمعیت هلال‌احمر با توجه به حیطه وظایف خود -که مدیریت حوادث و امدادرسانی در شرایط سخت را شامل می‌شود- بیش از هر نهاد دیگری است؛ موضوعی که «دکتر سید امیر محسن ضیایی» رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز عنوان کردند و در سفر خود به استان خوزستان بر آن تأکید داشتند. دکتر ضیایی با اشاره به این‌که تمرکززدایی، توانمندسازی و افزایش اختیارات استان‌ها ازجمله برنامه‌های هلال‌احمر است، گفت: «با توجه به این‌که درحال حاضر با محدودیت منابع هم روبه‌رو هستیم، افزایش اختیارات استان‌ها موجب بهره‌مندی بیشتر از توان و ابتکار آنها برای خدمت‌رسانی خواهد شد.» او افزود:  «باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی موجود، جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان را به جمعیتی توانمند، متناسب با نیازهای استان تبدیل کنیم.» یکی از برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر که در راستای همین هدف به نتیجه رسیده، تشکیل مرکز مستقل در «جزیره کیش» به‌عنوان مرکز مستقل جمعیت هلال‌احمر است، که در بهمن‌ماه ‌سال 92 با تصویب شورایعالی جمعیت هلال‌احمر صورت پذیرفت. به همین منظور گروه هلال روزنامه «شهروند» با رئیس این مرکز، «دکتر محسن آسوبار» گفت‌وگویی داشته است. آسوبار ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز از تلاش برای تبدیل شدن به‌عنوان اولین مرکز خودگردان از لحاظ اقتصادی در جمعیت هلال‌احمر کشور می‌گوید. آنچه در ادامه می‌آید، شرح این گفت‌وگو است.
 برای شروع از فعالیت‌های مرکز مستقل جمعیت هلال‌احمر کیش    بگویید.
در بهمن‌ماه‌ سال 92 در شصت و هشتمین جلسه شورایعالی جمعیت هلال‌احمر کشور مصوب شد تا جمعیت هلال‌احمر کیش به‌عنوان یک مرکز مستقل فعالیت خود را ادامه بدهد. ما هم با آغاز ‌سال 93 فعالیت خود را به صورت یک مرکز مستقل شروع کردیم. تمامی فعالیت‌های هلال‌احمر که در سطح استان‌ها برگزار می‌شود، در این مرکز هم دنبال خواهد شد.
  چند پایگاه امدادونجات در جزیره کیش وجود دارد؟
تا قبل از ‌سال 93 این جزیره فاقد پایگاه امدادونجات بود؛ اما خوشبختانه در ابتدای سال 93 سه پایگاه در جزیره احداث و راه‌اندازی شد. یک پایگاه ساحلی-دریایی، یک پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه هم داخل فرودگاه بین‌المللی کیش که با همکاری فرودگاه راه‌اندازی شد و با توجه به قراردادی که با فرودگاه منعقد شده، هزینه‌های جاری و حق‌الزحمه امدادگران از طریق فرودگاه پرداخت می‌شود.
  سامانه اضطراری 112 در منطقه کیش فعال است؟
بله، در بهمن‌سال 93 سامانه اضطراری 112 با همکاری سازمان امدادونجات طی سفر رئیس سازمان امدادونجات فعال و در این جمعیت راه‌اندازی شد.
  مهم‌ترین نیاز در هلال‌احمر کیش را چه می‌دانید؟
با توجه به شرایط جغرافیایی ویژه‌ای که جزیره کیش دارد و با توجه به این‌که اگر روزی این جزیره با یک حادثه مواجه شود، برای ایجاد شرایط عادی نیازمند تجهیزات و امکانات امدادی لازم هستیم، با حمایت ستاد مرکزی جمعیت هلال‌احمر و سازمان امدادد ونجات، انبار امدادی جمعیت را بازسازی و تجهیز کردیم؛ اما با این وجود نیازمند امکانات خاصی مثل بالگرد هستیم که رایزنی‌هایی هم در این جهت داشته‌ایم. بخش دیگر نیازها مربوط به کمبود نیروی انسانی می‌شود که درحال پیگیری این موضوع نیز هستیم.
  تمرکززدایی و تفویض اختیار از جمله برنامه‌هایی است که دکتر ضیایی بر آن تأکید دارند؛ به نظر شما جمعیت هلال‌احمر کیش ظرفیت این اقدام را دارد؟
با قاطعیت باید بگویم «بله»؛ اتفاقا یکی از سیاست‌هایی که دنبال می‌کنیم همین موضوع است. ما می‌خواهیم جمعیت هلال‌احمر کیش به‌عنوان اولین مرکز خودگردان در کشور مطرح شود؛ سیاست‌هایی را در پیش خواهیم داشت که این جمعیت درآمدزایی داشته باشد و بتواند روی پای خودش بایستد؛ این موضوع نیازمند زیرساخت‌هایی است که در تلاش هستیم هرچه سریع‌تر شکل بگیرد و اگر این اتفاق بیفتد کیش را در‌سال 94 به اولین مرکز خودگران تبدیل می‌کنیم.
  منابع مالی لازم برای رسیدن به این جایگاه را دارید؟
منابع مالی هیچ گاه به خودیِ خود در اختیار ما قرار نمی‌گیرند، ما باید به دنبال فکر اقتصادی برای رسیدن به این توانمندی باشیم. این انتظار غلط است که ما بخواهیم منابع مالی بدون صرف هیچ فعالیتی در اختیار ما قرار بگیرد. جزیره کیش با توجه به آب و هوای خوب برای تفریحات دریایی و حضور سالانه یک‌میلیون و 500 هزارگردشگر از داخل و خارج از کشور از ظرفیت بسیار خوبی در زمینه اقتصادی برخوردار است؛ به‌طور مثال به دنبال ایجاد یک کلوپ تفریحات دریایی در جزیره هستیم تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. برنامه‌ریزی‌هایی صورت‌گرفته و در‌سال آتی جمعیت هلال‌احمر کیش در این زمینه ورود خواهد کرد. با رایزنی‌هایی که با سازمان منطقه آزاد کیش شده، قرار است زمینی به همین منظور در اختیار ما قرار بگیرد؛ در این زمین ضمن ایجاد کلوپ تفریحی در صورت امکان در حوزه امدادونجات دریایی هم فعالیت خواهیم داشت.
  در خصوص جذب داوطلب چه برنامه‌ای دارید؟
زمانی که به‌عنوان یک مرکز فعالیت خود را در این کیش آغاز کردیم، تنها در حدود 50، 60 داوطلب داشتیم و امروز این تعداد به 300 تا 450 عضو داوطلب رسیده است و خیران زیادی هم به ما کمک می‌کنند، اما ظرفیت و پتانسیل این منطقه بیشتر از این مقدار است.
   برنامه خاصی در ماه‌های آینده دارید؟
برنامه‌های متعددی به مناسبت هفته هلال مثل سال گذشته داریم که طی روزهای آتی اعلام خواهیم کرد.
    اگر نکته خاصی باقی مانده، بفرمایید.
در پایان از تمام همکاران، امدادگران و نجاتگران که در گذشته و حال در جمعیت هلال‌احمر کیش فعالیت کرده‌اند، تشکر می‌کنم. فعالیت آنها باعث شده جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک سازمان کلیدی در منطقه آزاد کیش شناخته شود و اگر حمایت و تلاش این عزیزان در صف اول خدمت‌رسانی نبود، امروز ما در چنین جایگاهی قرار نمی‌گرفتیم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/29813/کیش-را-به-اولین-مرکز-خودگردان-تبدیل-می‌کنیم