«شهروند» دلایل ناکامی‌های استقلال در فصل جاری را بررسی می‌کند
 
تیرخلاص بر شقیقه ژنرال
 
نبود بدنساز، مشکلات مالی، حاشیه‌های کرار، درگیری با کی‌روش و... کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند» اشتباهات امیر قلعه‌نوعی را برشمردند
 

شهروند| استقلال در فاصله 5 هفته مانده به پایان لیگ برتر درحالی حتی گرفتن سهمیه آسیایی را برای خود در خطر می‌بیند که مسئولان این باشگاه بارها از ابتدا از توقع خود برای قهرمانی این تیم خبر داده‌اند. با توجه به هزینه‌های زیادی که امسال در باشگاه آبی‌پوش پایتخت شده و ثبات در کادرفنی و مدیریت این باشگاه، هواداران فقط از تیمشان قهرمانی می‌خواهند، رویایی که به نظر می‌رسد دیگر رسیدن به آن فقط نیاز به یک معجزه دارد. از ابتدای فصل تا به حال استقلال دچار نوسان زیادی بوده و قطعا اشتباهات متعددی از سوی بازیکنان، کادرفنی و مدیریت این باشگاه رخ داده است. اشتباهاتی که حالا بازیکنان این تیم را نزد هواداران بی‌غیرت جلوه می‌دهد و برای رفتن امیر قلعه‌نوعی که تا چند‌سال قبل محبوب‌ترین مربی نزد آبی‌ها بود، روزشمار گذاشته شده است.
تیمی که بدنساز ندارد
امیر حاج قاسم، بدنساز سابق استقلال که فصل گذشته هم در کنار آبی‌پوشان حضور داشت، در همان ابتدای فصل از جمع کادرفنی این تیم کنار رفت تا نگرانی‌ها بابت مشکل بدنی بازیکنان بیش از پیش شود. جالب این‌که بعد از جدایی حاج قاسم استقلال تا مدتها از بدنساز استفاده نمی‌کرد و حالا کار به جایی رسیده که حتی مدیرعامل این باشگاه هم مشکل بدنی تیمش را تأیید می‌کند. 12 بازی در این فصل استقلال از حریفانش پیش بوده و برتری خود را از دست داده، این آمار گواه همین مشکل بدنی آبی‌پوشان است.
دستیاران نمایشی
امیر قلعه‌نوعی در فصل جاری سعی کرد تا برای انتخاب کادرفنی‌اش تغییر شیوه دهد و تقریبا نیمی از پیشکسوتان مطرح استقلال را دور خودش جمع کند. دستیارانی که این روزها بیشتر نقش مصاحبه کردن و توجیه باخت‌های استقلال را دارند تا مشورت دادن به قلعه‌نوعی. البته سرمربی استقلال نیز به ادعای خیلی از کسانی که با او کار کرده‌اند، خیلی اهل مشورت گرفتن نیست و سعی می‌کند به تنهایی بار تیمش را به دوش بکشد.
در حسرت یک هدایتی!
مشکلات مالی استقلال شاید کمتر از فصول اخیر بوده اما بازهم وضع خوبی در حساب‌های مالی این باشگاه دیده نمی‌شود. برخی از بازیکنان ادعا می‌کنند که ماه‌هاست پولی دریافت نکرده‌اند و هیأت‌مدیره هم هر هفته یک تصمیم جدید درباره اسپانسری می‌گیرد که در ماههای اخیر پولی به باشگاه تزریق نکرده است. بهرام افشارزاده چند روز قبل وقتی خبر آمد که هدایتی هزینه قرارداد برانکو را پرداخت می‌کند، از حسرت استقلالی‌ها برای نداشتن یک «هدایتی» خبر داد تا در این وضع بحرانی به یاری تیمشان بیاید.
تک ستاره‌ای که هیچ وقت نبود
شاید یکی دیگر از دلایل اصلی ناکامی استقلال در زمین غیبت جاسم کرار بوده؛ بازیکنی که تقریبا در یک‌سوم بازی‌های تیمش به دلایل مختلف غایب بوده است. حتی قلعه‌نوعی هم به این مسأله اذعان کرده که اساس حرکت هجومی تیمش روی کرار استوار است و آمار هم این را نشان می‌دهد که استقلال در بازی‌هایی که کرار را در اختیار داشته، به مراتب نتایج بهتری گرفته است. اگر تک ستاره آبی‌پوشان بیشتر شرایط تیمش را درک می‌کرد و حاشیه‌های کمتری داشت، شاید شرایط کنونی استقلال به این شکل نبود.
دورهمی خریدها روی نیمکت!
به جز رضا عنایتی، مهاجم مسن استقلال که از ابتدای نیم‌فصل دوم جزو یاران اصلی ترکیب قلعه‌نوعی بوده، سایر خریدهای نیم‌فصل این تیم که هواداران حساب ویژه‌ای روی آنها برای احیای تیمشان باز کرده بودند، این روزها روی نیمکت دور هم هستند و دقایق شادی را هم پشت سر می‌گذارند. طالب‌لو، برزای، سلیمان‌فلاح و میلاد نوری بازیکنانی هستند که برای کمک به استقلال آمدند اما انگار نظر قلعه‌نوعی نسبت به آنها تغییر کرده و خیلی کمتر شاهد حضورشان در زمین در روزهایی که استقلال دچار کمبود بازیکن شده، هستیم.
درگیری با تیم‌ملی
شاید بهتر بود قلعه‌نوعی وقتی می‌خواست تیمش را برای قهرمانی ببندد، به برنامه لیگ و بازیهای تیم‌ملی هم نگاهی می‌انداخت. او در سالی شلوغ برای تیم‌ملی 7 بازیکن را در اختیار داشت که شدیدا مورد علاقه کی‌روش بودند. همین مسأله کار را در میانه‌های فصل به جایی رساند که قلعه‌نوعی علیه ملی‌پوشانش برخواست و علیه کی‌روش هم موضع‌گیری کرد. تیموریان که طاقت انتقادات قلعه‌نوعی را نداشت، به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین بازیکنان استقلال جدا شد و سایرین هم دایما در رفت‌وآمد به اردوی تیم‌ملی دچار مصدومیت می‌شوند.
وقتی ژنرال از چشم هواداران افتاد
تا چند‌ سال قبل وقتی هر مربی به استقلال می‌آمد و نتیجه نمی‌گرفت، نام قلعه‌نوعی از روی سکوها فریاد زده می‌شد و هواداران سرمربی مجبوب استقلال حضور او روی نیمکت را طلب می‌کردند. حالا کار به جایی رسیده که تعداد زیادی از همان افراد، دیگر علاقه‌ای به قلعه‌نوعی و تیمش ندارند و فقط منتظر پایان فصل هستند تا نفر دیگری را روی نیمکت تیمشان ببینند. حالا کار به جایی رسیده که هواداران روزشمار برای رفتن سرمربی تیمشان ایجاد کرده‌اند و سکوها برخلاف گذشته علیه قلعه‌نوعی شده است.
قاسمپور: فقط ثبات کافی نیست
ابراهیم قاسمپور، کارشناس فوتبال کشورمان درباره اشتباهاتی که باعث شد این فصل استقلال به هدف خود یعنی قهرمانی نرسد، به «شهروند» می‌گوید: «شاید با توجه به ثبات کادرفنی و مدیریت این باشگاه گمان می‌کردیم استقلال کار سختی برای قهرمانی در این فصل نداشته باشد اما فقط این مسأله موثر نیست و باید عوامل دیگر دست به دست هم بدهند تا یک تیم موفق شود. مهره‌گیری خوب و هماهنگی بین بازیکنان در بحث فنی می‌تواند شدیدا موثر باشد که این کار در استقلال به درستی انجام نشد. همچنین در بخش مدیریتی نیز برنامه‌ریزی صحیح و وضع مالی می‌تواند تأثیرگذار باشد که به درستی مدیریت نشد.» وی همچنین با اشاره به کاهش محبوبیت قلعه‌نوعی در میان هواداران می‌افزاید: «این بحث بین قلعه‌نوعی و هواداران استقلال نیست. هواداران ما پهلوان زنده را می‌خواهند و کاری ندارند من روی نیمکت استقلال هستم یا قلعه‌نوعی. تا وقتی که تیم نتیجه می‌گیرد مربی می‌شود ژنرال و سرلشگر اما وقتی نتیجه نگیرد، همین می‌شود که می‌بینید.»
ضعف  در انتخاب بازیکنان اصلی‌
صادق ورمزیار، پیشکسوت استقلال درباره مسائلی که باعث دور شدن این تیم از قهرمانی شد، به «شهروند» می‌گوید: «این استقلال تیم خیلی خوبی بود و می‌توانست خیلی راحت قهرمان شود اما تصمیمات کادرفنی در انتخاب بازیکن به این تیم ضربه زد. از خط دفاعی بگیر که نفرات خوبی جذب نشده بودند تا کرار که اصلا خریدش اشتباه بود و من عامل نیمی از ناکامی استقلال را این بازیکن می‌دانم. به کادرفنی می‌توان این ایراد را هم گرفت که نتوانست تیمش را آنطور که باید هماهنگ کند.» وی همچنین با اشاره به خریدهای ناموفق استقلال در نیم‌فصل می‌افزاید: «در استقلال با عدم کارشناسی بازیکن اضافه و بعد خارج می‌شود. برای این کار باید یک کمیته تشکیل شود تا نقاط ضعف را در نظر بگیرند نه این‌که هر کس روی علایق شخصی‌اش بازیکنی را بیاورد و روز دیگر او برود. یکسری بازیکن این فصل در استقلال تست شدند و این تیم بزرگ تاوان بازیکنان سطح پایین را داد.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/28219/تیرخلاص -بر-شقیقه-ژنرال