معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه هلال‌احمر :
 
آماده اعزام پزشکان و امدادگران به یمن هستیم
 

 

حسام خراسانی روزنامه نگار

 17 روز از تجاوز گروه ائتلاف به سرکردگی عربستان‌سعودی به یمن گذشت. کمبود موادغذایی و شیوع بیماری‌های واگیردار تنها خبرهایی است که از این کشور به گوش می‌رسد. وضعیتی که «کریستوف پلیراک» سخنگوی یونیسف نیز آن را تأیید می‌کند و درباره‌اش هشدار می‌دهد. این وضع باعث شده که شرایط امدادرسانی هم به شدت دشوار و سخت شود، اما با این وجود جمعیت هلال‌احمر تاکنون 4 محموله امدادی به ارزش 2میلیارد تومان به این کشور ارسال کرده و این محموله‌ها در میان مردم جنگ‌زده یمن توزیع شده است. محمدشهاب‌الدین محمدی‌عراقی  معاون امور بين‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند» از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای امدادرسانی بیشتر به یمن می‌گوید و از ارسال پنجمین محموله هلال‌احمر به یمن خبر می‌دهد. آنچه در ادامه می‌آید، شرح گفت‌وگوی ما با دكتر محمدی‌عراقی است.

آیا پنجمین محموله کمک‌های بشردوستانه هلال‌احمر به یمن ارسال شد؟
ما همچنان منتظریم که بتوانیم مجوزهای لازم را دریافت کرده و محموله خود را ارسال کنیم. منتظر شرایط آن طرف هستیم؛ هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ شرایط فرودگاه. هرکدام از این موارد که حل شود، محموله‌های ما ارسال خواهد شد.
می‌خواهیم از جزییات چهار محموله قبلی بپرسیم؛ این محموله‌ها شامل
 چه اقلامی می‌شد؟
مجموعا آن چیزی که تابه‌حال ارسال شده است، بیش از 40 تن است که اقلام امدادی، چادر، پتو و موادغذایی را شامل می‌شد. بیشتر این اقلام دارویی و پزشکی بود؛ لوازمی که در شرایط جنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، لوازمی مثل باند، بانداژ و سُرم‌های ضدعفونی و مواردی از این دست. خدا را شکر این موارد ارسال و به هلال‌احمر یمن تحویل داده شد. خبرهایی هم که به دست ما رسیده مشخص می‌کند که این اقلام در حوادث مختلف مورد استفاده قرار گرفته و کمک بزرگی به شهروندان یمنی کرده است. محموله دیگری هم که در فرودگاه داریم چیزی در حدود
 20 تن است که باز هم عمدتا اقلام دارویی و لوازم پزشکی را شامل می‌شود. ما منتظریم که شرایط حداقلی فراهم و محموله‌ها فرستاده شود و در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یمن مورد استفاده قرار بگیرد.
محموله‌های ارسالی با چه هزینه‌ای تهیه
 شده است؟
آنچه که تابه‌حال ارسال کرده‌ایم بیش از 2میلیارد تومان بوده که از ظرفیت‌های هلال‌احمر صورت تهیه شده است و امیدواریم برای ادامه این کمک‌ها بتوانیم از منابع دیگری هم بهره‌مند شویم.
آیا نیازسنجی خاصی برای پی‌بردن به مواردِ احتیاجی مردم یمن صورت گرفته است؟
بله، ما این موارد را هم از هلال‌احمر یمن و هم از وزارت بهداشت یمن دریافت کرده‌ایم. آنها مجموعه نیازمندی‌هایی که شامل داروها و اقلام پزشکی می‌شود را به ما اعلام کرده‌اند و ما این لیست را در اختیار داریم و محموله‌هایی هم که تهیه کرده‌ایم در راستای مواردی بوده که به ما اعلام کرده‌اند.
در خبرها داشتیم که سعودی‌ها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه صلیب‌سرخ مداخله کرده و شرایط را برای حضور هواپیمای این کمیته فراهم نمی‌کردند؛ آیا برای محموله‌های جمعیت هلال‌احمر هم‌چنین مشکلی
 ایجاد شده؟
بله، مشکل اصلی ما هم همین مورد است. البته کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ موفق شده که یک محموله 20 تنی را ارسال کند که البته این مقدار تنها می‌تواند نیاز چند ساعت از مردم یمن را پاسخگو باشد. فضای امنیتی یمن را کشور حمله‌کننده یعنی سعودی‌ها باید تضمین کنند که محموله‌ها فرستاده شود. البته یک شرایط حداقلی فرودگاهی وجود دارد و از این نظر مشکلی نیست؛ اما خب مجوزهای لازم برای این کار را سعودی‌ها باید صادر کنند.
همکاری‌هایی با کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ صورت گرفته که بتوان راهی برای حل این مشکل پیدا کرد؟
بله؛ ما با کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در تماس هستیم و اطلاعات مختلفی رد و بدل می‌کنیم. ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که هرکدام زودتر بتوانند مجوزهای لازم براي حضور در یمن را دریافت کنند و شرایط برایشان فراهم شد، محموله‌های دیگر را هم با خود به یمن ببرند. ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که محموله‌های خود را کاملا در اختیار آنها بگذاریم که در کشور یمن توزیع کنند. در روزهای گذشته هم یک
ویدیو کنفرانس با دفتر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ژنو داشتیم که در این زمینه صحبت‌هایی صورت گرفت. ما منتظریم که در صورت فراهم شدن حداقل شرایط، محموله‌ها را ارسال کنیم.
برای جذب حمایت‌های بین‌المللی هم اقدامی صورت گرفته؟ بیانیه خاصی منتشر شده؟
بله، اطلاعیه‌هایی صادر شده و ما هم در جمعیت هلال‌احمر و کمیته ملی حقوق بشردوستانه یک بیانیه‌ای را به امضای رئیس جمعیت هلال‌احمر که رئیس کمیته ملی حقوق بشردوستانه است، صادر کردیم که متن آن انگلیسی است و فارسی آن هم آماده و منتشر خواهد شد.
در این بیانیه به چه مواردی اشاره شده؟
به کشتار غیرنظامیان به‌ویژه زنان و کودکان، به استفاده از سلاح‌های ممنوع مثل بمب‌های خوشه‌ای و همچنین محدودیت‌هایی که در ارسال کمک‌های بشردوستانه انجام می‌گیرد؛ همه این موارد جزو موارد نقض حقوق بشردوستانه است. ما در این بیانیه نسبت به این موضوع‌ها اعتراض خود را اعلام کرده و همه این موارد را محکوم کرده‌ایم.
بیانیه مشترکی هم منتشر شده است؟
نه؛ کمیته بیانیه خود را داشته و ما هم بیانیه خودمان را آماده کرده‌ایم.
در آخر بفرمایید که در صورت مهیا بودن شرایط، پزشکان و امدادگران هم به یمن اعزام خواهند شد؟
بله؛ تیم‌های پزشکی ما آماده هستند که در صورت آماده شدن شرایط برای کمک‌رسانی اعزام خواهند شد. چند تیم امدادی و درمانی آماده کرده‌ایم تا بتوانند کمک‌های امدادی، بهداشتی و درمانی را در یمن
 ارایه بدهند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/28187/آماده-اعزام-پزشکان- و-امدادگران-به-یمن-هستیم