تقویم تاریخ
 

 

مرگ روزولت
70‌سال پیش، برابر با دوازدهم آوریل 1945 میلادی، فرانکلین دلانو روزولت، سی‌ودومین رئیس‌جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، 3 هفته به پایان جنگ جهانی دوم در اروپا، در 63 سالگی درگذشت. روزولت قبل از رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری به دلیل ابتلا به بیماری فلج اطفال قادر به راه رفتن نبود. او با تکیه بر همراهی همسرش، النور روزولت توانست در صحنه سیاست باقی بماند. روزولت تنها سیاستمدار ایالات متحده بود که 4 بار به مقام ریاست‌جمهوری این کشور دست یافت. بعد از روزولت معاون او هری ترومن به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا رسید.

شب یوری
54‌ سال پیش، برابر با دوازدهم آوریل 1961 میلادی، یوری الکسی‌یویچ گاگارین، خلبان هواپیمای میگ-۱۵ ارتش اتحاد جماهیر شوروی، توسط فضاپیمای «وُستوک-۱» به فضا رفت و به مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور به‌طور کامل پیمود. عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز آغاز شد. گاگارین به خاطر سفر فضایی تاریخی خود تبدیل به ستاره‌ای جهانی شد و نشان‌ها و عنوان‌های افتخار بی‌شماری از سراسر دنیا دریافت کرد. شب ۱۲ آوریل هر ‌سال به‌عنوان «شب یوری» گرامی داشته می‌شود و جشن‌ها و گردهمایی‌هایی در سراسر جهان به یاد نخستین فضانورد جهان برپا می‌شود.

تحریم المپیک
35‌ سال پیش، برابر با دوازدهم آوریل 1980 میلادی، ایالات متحده آمریکا بازی‌های المپیک تابستانی مسکو را با هدف اعتراض به استقرار نيروهاي اتحاد جماهیر شوروي در افغانستان تحریم کرد. برخی کشورهای غربی و ایران نیز قید حضور در المپیک مسکو را به دلیل حمله ارتش سرخ به افغانستان زدند. 4‌ سال بعد مسکو و تعدادی از کشورهای اروپای شرقی به تلافی اقدام آمریکا از حضور در المپیک لس‌آنجلس سر باز زدند. ایران نیز ازجمله کشورهایی بود که المپیک 1984 لس‌آنجلس را به دلیل مشکلاتش با آمریکا تحریم کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/28172/تقویم-تاریخ