رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد:
 
رشد 5 برابری سازمان‌های مردم‌نهاد در دولت یازدهم
 

 

شهروند| سازمان‌های مردم‌نهاد در دولت یازدهم 5 برابر رشد کرد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، با اشاره به رشد سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: در یک‌سال و نیم اخیر، در برخی استان‌های کشور و حتی می‌توان گفت در کل کشور شاهد رشد 5 برابری سازمان‌های مردم‌نهاد بودیم که این رشد نویدبخش یک جریان اجتماعی صحیح بوده و نقش خانم‌ها در این عرصه بسیار پررنگ است.
معصومه ابتکار با تأکید بر این‌که با امضای این تفاهمنامه فصل نوینی از همکاری‌های مشترک بین دو دستگاه در راستای حفظ محیط‌زیست ایجاد خواهد شد، یادآور شد که با جلب مشارکت جامعه زنان قطعا شاهد حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی خواهیم بود، چرا که زنان در بخش‌های مختلف مدیریتی نقش بسزایی دارند و می‌توان از این پتانسیل در راستای حفظ محیط‌زیست که امروزه شاهد بحران‌های جدی است، استفاده کرد.
او ادامه داد: می‌توان از مدیریت زنان در منازل در راستای حفظ منابع آب، انرژی و کاهش تولید پسماند استفاده کرد و آن را به جامعه تعمیم داد. امروزه باید شیوه زندگی در جوامع اصلاح شود. باید به سمت کاهش تولید پسماند پیش برویم که نقش زنان در این تغییر روش غیرقابل انکار است که امیدواریم با اجرای تفاهمنامه مشترکی که به امضا رسید، برنامه‌های آموزشی و پژوهشی سازنده‌ای در پیش داشته باشیم.  معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که برنامه‌های آموزشی محیط‌زیستی برای زنان در برخی از استان‌های کشور آغاز شده، یادآور شد که یکی از این برنامه‌ها، برنامه آموزشی در دریاچه ارومیه است که محور اصلی آن را زنان روستایی تشکیل می‌دهند.  پس از سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان محیط‌زیست و معاونت امور زنان امضا شد. تفاهمنامه‌ای که هدف آن بسیج سرمایه اجتماعی جامعه زنان و دختران برای حفاظت و احیای محیط‌زیست با تأکید بر برنامه ششم توسعه، ایجاد ساز و کارهای لازم برای ایفای نقش موثر زنان و دختران جهت دستیابی به محیط‌زیست سالم و توسعه پایدار، اصلاح شیوه زندگی و ترویج فرهنگ تولید و مصرف پایدار و ارتقای دانش، ترویج سواد و اخلاق محیط زیستی با رویکرد حفظ حقوق نسل آینده اعلام شده است.
شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، نیز پس از امضای این تفاهمنامه با اشاره به نقش پررنگ زنان در پیشبرد اهداف زیست‌محیطی گفت: امیدواریم بتوانیم از نقش‌ها و ظرفیت زنان برای حل مشکلات و بحران‌های زیست‌محیطی کشور بهره بجوییم.
او با بیان این‌که آغاز‌ سال ۹۴ همچنین با پایان برنامه پنجم توسعه و آغاز برنامه ششم توسعه متقارن شده است، ادامه داد: درحال حاضر در نیمه چشم‌انداز ۲۰ساله که در ‌سال ۱۴۰۴ به پایان می‌رسد، قرار داریم و باید تا این‌ سال از نظر محیط‌زیست به وضع مطلوبی دست یابیم. بنابراین صرف‌نظر از این‌که در ۱۰‌سال گذشته این برنامه از ظرفیت زنان استفاده چندانی نشده باید در ۱۰‌سال باقیمانده از این ظرفیت به نحو مطلوبی بهره برد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/28150/رشد-5-برابری-سازمان‌های-مردم‌نهاد-در-دولت-یازدهم