کیمیایی رمان جدید نوشته است
 
من به نوشتن مبتلا هستم
 

 

شهروند| مسعود کیمیایی یک کتاب تازه
نوشته است.کتابش «سرودهای مخالف، ارکستر بزرگ ندارند» است. این سومین کتاب کیمیایی است. سومین اثری که بعد از «جسدهای شیشه‌ای» و «حسد» است که هفته‌ دیگر، همین موقع با حضورش در مؤسسه‌‌ فرهنگی‌، هنری مکتب تهران رونمایی و امضا می‌شود.
گویا فیلمساز کهنه‌کار دو ‌سال وقت صرف
کرده است تا این رمان را بنویسد و برای چاپ بدهد به دست انتشارات اختران. کتاب، سه جلد است که پنج‌ سال نوشتن آن به طول انجامیده است. کیمیایی می‌گوید: «زبان این اثر با زبان «جسدهای شیشه‌ای» متفاوت است. نمی‌توان سربه‌سر ادبیات گذاشت و این حوزه برای امتحان کردن نیست، مثل موسیقی که با آن نمی‌توان شوخی کرد. در واقع ادبیات برای این‌که نادانسته‌ها را رنگ‌آمیزی کند، نیست. در این رمان آدم‌هایی که در ادبیات هستند در جریان درگیری با پیرامون، ترسیم و شناخته می‌شوند. بخشی از ادبیات که با مفهومات، ذات و واژه‌هایی که فراموش می‌شوند، در ترسیم‌بندی یک جمله استفاده نمی‌شود و اگر به موقع استفاده شود، نمایندگی یک طبقه را می‌کند.» جسدهای شیشه‌ای اما تا حالا مهم‌ترین اثر کیمیایی در زمینه‌ کتاب است با وجود آن‌که او حتی یک کتاب شعر هم دارد. این اثر اولین‌بار در‌ سال ۱۳۸۰ توسط انتشارات آتیه به چاپ رسید. سپس در سال‌های متفاوت، توسط ناشران مختلف تجدید چاپ شد. آخرین ناشری که رمان مسعود کیمیایی را به چاپ رسانده، نشر اختران است. این فیلمساز درباره‌ علاقه‌اش به حوزه‌ کتاب گفته است: «همانطور که گفتم ذهن نسل ما با ادبیات شکل گرفت و هنوز بازمانده‌های بزرگی از آن روزگار در ما هست. البته من در مورد خودم می‌گویم. من دچار نوشتنم. یعنی باید بنویسم. نه این‌که بگویم مثلا در«جسدهای شیشه‌ای» من بلد بودم بنویسم یا نه؛ اما در این مورد مطمئن هستم که برای نوشتن این دو رمان دچار نوشتن بودم. این را هم توضیح بدهم که در این نوشتن چه اتفاقاتی می‌افتاد. هر نویسنده‌ای ممکن است یک برنامه کلی برای نوشته‌اش و شخصیت‌ها داشته باشد و از روی آن داستان را پیش ببرد؛ اما من واقعا نمی‌دانستم قرار است صفحه بعد چه اتفاقاتی برای آدم‌های این داستان بیفتد. آنها خلق‌الساعه کارهایی می‌کردند که من به ادامه آن کار  یا واکنشی نسبت به آن، تصمیم می‌گرفتم.
زمینه اصلی جسدهای شیشه‌ای دوران مصدق است. مردم، گروه‌های سیاسی و من به‌عنوان نویسنده به این دوره نگاه متفاوتی داریم. طبیعی است که من نویسنده باید از جایی بنویسم که چندان تاریک نباشد و با دقت از سایه روشنی حرکت کنم که هم بتوانم بنویسم یعنی اثر از یک اثر ادبی فاصله نگیرد و هم بتوانم ادامه دهم. به اضافه این‌که به تحقیق و پژوهش هم نیاز بود.» این اما تمام‌ کاری نیست که کیمیایی در دست دارد. آخر اردیبهشت‌ماه می‌خواهد پیش‌تولید فیلم جدیدش را نیز آغاز کند؛ فیلمی که «تنفس» نام دارد؛ البته کیمیایی به ایسنا گفته است که این روزها همچنان مشغول نوشتن فیلمنامه است و امیدوار است تا شرایط تولید تا آخر اردیبهشت‌ماه فراهم شود. وی پیش‌تر، موضوع فیلم را یک تسویه حساب با ماجرای مافیای اعتیاد که به گفته خودش؛ متاسفانه امروز به یک مساله‌ سیاسی تبدیل شده است دانسته و گفته بود:  «فیلم با محوریت یک خانواده است که چراغش خاموش شده و باید روشن شود.»
کیمیایی که پیش از این از فریماه فرجامی به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی بازی در این فیلم خبر داده بود، همچنین به این مساله اشاره کرده که به‌زودی سراغ این بازیگر خواهد رفت و امیدوار است شرایط حضورش در این فیلم فراهم شود. این کارگردان همچنین قرار است تهیه اولین ساخته سینمایی پولاد کیمیایی را که آن هم به‌زودی کلید می‌خورد، عهده‌دار باشد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/28133/من-به-نوشتن-مبتلا-هستم