شهروند| تهران در شرایط اضطرار آلودگی صوتی قرار گرفته و مناطق 9، 14 و 19 پر سروصداترین مناطق پایتخت هستند.
رئیس ستاد محیطزیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تأکید بر اینکه تهران در شرایط اضطرار آلودگی صوتی قرار دارد، گفت: آلودگی صوتی در شهر تهران ۱۵ تا ۲۵ دسیبل فراتر از حد مجاز است. علی محمد شاعری ادامه داد: در حال حاضر، بیشترین سهم آلودگی صوتی در کلانشهر تهران ناشی از سیستم حملونقل موتوری است، بهطوری که موتورسیکلتها به میزان 83 دسیبل آلودگی صوتی تولید میکنند و این در حالی است که میزان حد مجاز آن 77 دسیبل است.
او با بیان اینکه 60درصد وسایل حملونقل جادهای را خودروهای سواری در بر میگیرد، افزود: در خیابانها و اتوبانهای شهر تهران حدود 50درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از 81 دسیبل ایجاد میکنند، در حالی که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری، 74 دسیبل است. شاعری گفت: طبق آمارهای به دست آمده در شهر تهران، سهم انتشار آلودگی صدا توسط موتورسیکلتها 49درصد، خودروهای سواری 30 درصد، ماشینهای سنگین 20درصد و اتوبوسهای شرکت واحد یکدرصد اعلام شده است. او با بیان اینکه مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگراههای تهران در روز حدود 70 تا 80 دسیبل است که این رقم 15 دسیبل از حد مجاز مناطق مسکونی (55 دسیبل) بالاتر است، یادآور شد: همچنین 76درصد مراکز درمانی و 32درصد مراکز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز و در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند.
شاعری، منطقه 9 تهران را دارای بیشترین آلودگی صوتی در سطح شهر عنوان کرد و افزود: میزان تراز صدا در این منطقه در دوره زمانی روز تقریباً 76 دسیبل و در شب 75 دسیبل است که از علل اصلی میزان بالای آلودگی صوتی در این منطقه میتوان به وجود میدان آزادی و تردد خودروها و موتورسیکلت و همچنین استقرار فرودگاه مهرآباد اشاره کرد.
به گفته او، منطقه 14 دومین منطقه آلوده و منطقه 19 سومین منطقه آلوده به لحاظ صوتی در شهر تهران است.
شاعری خاطرنشان کرد: بیشترین میزان آلودگی صدا در سطح مناطق از لحاظ ترافیکی به ترتیب در مناطق 6-10-11-12-13-3-19-18-2 هستند که تراز صوتی در بیشتر خیابانهای اصلی این مناطق بیش از 70 دسیبل است.
او گفت: به منظور مدیریت و کنترل آلودگی صوتی، راهکارها و روشهای فنی و مدیریتی مختلفی وجود دارد که از آن جمله میتوان به نوسازی و جایگزین کردن خودروهای فرسوده، استفاده از سدهای آکوستیکی، جلوگیری از تردد خودروهای سنگین غیراستاندارد و با آلودگی صوتی غیرمجاز در خیابانها به هنگام شب و استفاده از پوشش گیاهی مناسب اشاره کرد.
شاعری اضافه کرد: انتقال فرودگاه مهرآباد، نصب دیوارهای جاذب صوتی در حاشیه راهآهن داخل شهر، احداث پارکینگ بیشتر برای جلوگیری از ترافیک، ساماندهی مشاغل مزاحم صنعتی و طراحی سطوح کاربریها براساس میزان تولید آلودگی صوتی راهکارهای دیگری است که میتوان برای کاهش میزان آلودگی صوتی عنوان کرد. شاعری در ادامه با اشاره به نقشه وضع آلودگی صوتی در شهر تهران، تأکید کرد که وضع آلودگی صوتی هیچیک از مناطق پایتخت خیلی خوب نیست.