تقویم تاریخ
 

 

ترور ژولیوس سزار
2059‌سال پیش، برابر با پانزدهم مارس 44پیش از میلاد، گایوس ژولیوس سزار، حکمران نامدار و شخصیت پرآوازه پهنه سیاسی و نظامی جمهوری روم، توسط تعدادی از سناتورهای مجلس سنا به قتل رسید. سزار در کنار کراسوس و پومپی یکی از فرماندهان سه‌گانه روم بود. اکثر مورخان گشایش سرزمین «گل» به دست او را یکی از مهمترین وقایع دوران باستان و آغازگر شکل‌گیری تمدن کنونی فرانسه می‌دانند. دلیل سناتورها برای قتل سزار، میل او به اِعمال دیکتاتوری عنوان شده بود.

ملی شدن صنعت نفت
64‌سال پیش، برابر با بیست‌وچهارم اسفند 1329خورشیدی، طرح ملی شدن صنعت نفت پس از سال‌ها مبارزه با تلاش دكتر مصدق و يارانش به اتفاق آرا به تصويب مجلس شورای ملی رسيد. با انتشار این خبر مردم ايران به خيابان‌ها ريختند و تا نيمه‌های شب به شادي پرداختند. به روایت روزنا‌مه‌ها مردم نمايندگان مجلس را روي دوش از بهارستان به خانه‌هايشان رساندند. 4روز بعد (29 اسفند) مجلس سنا نیز به‌رغم اعتراض شديد دولت انگلستان طرح را تصويب کرد. بعدها به پيشنهاد دكتر مصدق «29 اسفند» روز ملي و تعطيل عمومي اعلام شد.

قتل کریم‌پور شیرازی
61‌سال پیش، برابر با بیست‌وچهارم اسفند 1332خورشیدی، امیرمختار کریم ‌پور‌شیرازی، شاعر، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی هوادار ملی شدن صنعت نفت ایران که در پی کودتای ۲۸مرداد از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده بود، پس از مدت‌ها شکنجه در زندان دژبان مرکز ارتش جان باخت. برخی روایات حاکی از آن است که او را در زندان آتش زدند. کریم‌پورشیرازی مدیر روزنامه «شورش» بود و در جریان ملی شدن صنعت نفت انتقادات تندی علیه شاه و خانواده‌اش ابراز کرد. محل دفن او روشن نیست و احتمال داده می‌شود که در گورستان مسگرآباد توسط ماموران دفن شده باشد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/26718/تقویم-تاریخ