آنچه در پایگاه اطلاع‌رسانی «سفر سالم» می‌بینید
 
کوله‌ای برای یک سفر آسوده
 

 

گروه هلال| «کوله قهوه‌‌ای کمرنگ»، «ماهی قرمز»، «گل» و جمله «بی‌گدار به جاده زنیم؛ ظریف برانیم»؛ اینها قسمت‌هایی از نوار بالایی پایگاه اطلاع‌رسانی «سفر سالم» را تشکیل داده‌اند؛ پایگاهی که در راستای طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی و کمپین ملی کاهش تصادفات از سوی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر ترتیب داده شده است. این پایگاه علاوه بر دسترسی آسان و سرعت بالا در رویت داده‌ها، محصولات مختلفی را به بازدیدکنندگان ارایه می‌دهد. اگر می‌خواهید از امکانات رایگان این پایگاه باخبر شوید، این گزارش‌ هزار کلمه‌ای را بخوانید.
طرح راهنمایی مسافران نوروزی
طرح ملی راهنمایی مسافران نوروزی از ‌سال ۱۳۷۹ با تأکید بر راهنمایی مسافران به اماکن تاریخی و نقاط دیدنی شهر از طریق توزیع بروشور، نقشه، کاتولوگ و همین‌طور ترویج فرهنگ نوعدوستی در بین اعضا راه‌اندازی شد. در طول این مدت به فراخور نیاز جامعه، هرساله فعالیت‌های جدید امدادی و بشردوستانه به فعالیت‌های سال‌های پیشین طرح اضافه شده است و حالا پس از گذشت ۱۳سال، سازمان جوانان با بازنگری در این طرح ضمن پرهیز از موازی‌کاری با سایر سازمان‌های متولی در ارایه خدمات به مسافران از ائتلاف نیروی انسانی و هزینه تخصیصی جلوگیری کرده و به خدمات‌رسانی اعضا داوطلب براساس نیازهای فعلی مسافران و در قالب اصول و اهداف سازمانی می‌پردازد. از جمله دغدغه‌های روز مسئولان کشوری کاهش تلفات انسانی در جاده‌های کشور، کاستن جرایم اجتماعی ناشی از رفتارهای پرخطر جوانان، ایجاد روحیه نشاط و پویایی در سطح جامعه، کاستن تلفات انسانی در حوادث طبیعی کشور با آموزش‌های همگانی و فرهنگ‌سازی در بین آحاد مردم است و برای همین مسأله پانزدهمین مرحله این طرح با هدف پیشگیری از تصادفات و داشتن سفری ایمن و سالم در ایام نوروز با همکاری و تلاش داوطلبان جوان به مرحله اجرا درمی‌آید. این طرح امسال با عنوان «طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی» و با شعار «بی‌گدار به جاده نزنیم، ظریف برانیم» اجرا می‌شود و امسال ۲۰‌هزار نفر از اعضای سازمان جوانان به صورت داوطلبانه در حدود یک‌هزار پست در سراسر مشارکت می‌کنند.
سامانه تلفنی  مهرگویان
شبکه مهرگویان با برخورداری از امتیاز و تجربیات شبکه واگو از ابتدای ‌سال 1390 فعالیت خود را آغاز و برای نخستین‌بار در ایران جهت اهداف عام‌المنفعه با سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر شروع به همکاری کرده است. با توجه به این‌که مکان‌ها و شیوه‌های آموزشی متفاوت بوده و هر شیوه مناسب مکان خاصی است (مثلا برای بعضی پیام‌ها بهترین راه انتقال شبکه اینترنت است) در برخی شرایط بهترین راه انتقال صحبت و پخش پیام شفاهی است؛ مثلاً تجربیات شخص امدادگر در یک زلزله؛ این فرد در شرایط و محیط قرار داشته و شنیدن صدایش می‌تواند تأثیر بیشتری بر مخاطب داشته باشد. یا مثلا در استان‌های شمالی و حادثه‌خیز دریا نصب بنر در نقاط مختلف درباره تجارب دیگران پیرامون شنا کردن می‌تواند موثر باشد. این شبکه توانسته خدمات زیر را در اختیار تماس‌گیرندگان قرار دهد:  تولید و نشر پیام‌های گویا با موضوعات آموزشی و امدادی از طریق تلفن ثابت، تلفن همراه، اینترنت و نمابر و همین‌طور گردآوری و ضبط نظرات مردمی در مقیاس گسترده و اطلاعات ایرانشناسی و قصه‌های کودکان با محتوای آموزشی- امدادی. بعضی از پیام‌ها هم با استفاده از صندوق ضبط تجربه تلفنی شبکه ایجاد می‌شود. برای استفاده از پیام‌های این شبکه می‌توانید با شماره 0216427 تماس گرفته، سپس کد پیام موردنظر را وارد کرده تا پیام موردنظر را بشنوید. مثلا می‌توانید با ارسال این کد (6427921185) به اطلاعاتی درباره «دره دوهزار استان مازندران» دست پیدا کنید.
اپلیکیشن  سفر سالم
با نصب این اپلیکیشن که مخصوص سیستم‌های اندروید است می‌توانید به اخبار راه‌ها و جاده‌ها، نقاط حادثه‌خیز، پایگاه‌های مختلف هلال‌احمر و معرفی استان‌های مختلف دسترسی داشته باشید. با داشتن این اپلیکیشن در تمام لحظات سفر خود از این اطلاعات برخوردار خواهید بود؛ نرم‌افزاری که تنها 16 مگابایت از فضای آزاد گوشی شما را به خود اختصاص خواهد داد، اما در عوض بیشتر از آنچه تصور می‌کنید به شما امکانات می‌دهد. به گفته مسعود آسیما مدیر روابط‌عمومی سازمان جوانان هلال‌احمر «اپلیکیشن سفر سالم به منظور دسترسی ساده‌تر به نکات ایمنی و سلامت در سفر و همچنین با توجه به رشد روز افزون استفاده از تلفن همراه طراحی شده است.» او در ادامه گفته: «سفر سالم یک نرم‌افزار آفلاین است که کاربران حتی بدون اتصال به اینترنت نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. این اپلیکیشن هنگام اتصال به اینترنت به‌روزرسانی می‌شود و بعد از به‌روزرسانی دیگر نیازی به اینترنت ندارد.» گفتنی است این اپلیکیشن در نشانی اینترنتی
 app.safaresalem.com قابل دریافت است.
گزارش فعالیت استان‌ها
با انتخاب زبانه «گزارش‌گیری از فعالیت استان‌ها» می‌توانید به «نمای کلی استان»، «پایگاه‌های نوروزی»، «مناطق دیدنی»، «صنایع‌دستی»، «آب‌وهوا»، «گزارش ترافیک» و «نقاط حادثه‌خیز» استان موردنظر خود دست پیدا کنید؛ البته همراه با تصاویر و نقشه استانی که انتخاب کرده‌اید. در این بخش می‌توانید از اخبار فعالیت‌های استانی هم باخبر شوید؛ مثلا در جریان قرار بگیرید که «در تاریخ پنجشنبه 21 اسفندماه نشست کمیته‌های ستاد تسهیلات سفرهای استان با حضور استاندار یزد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و دبیر کشوری ستاد تسهیلات سفر، معاون امور عمرانی استاندار یزد، فرمانداران شهرستان‌ها و دستگاه‌های اجرایی عضو این ستاد در سالن شهید موحدین استانداری یزد برگزار شد که در آن از جمعیت هلال‌احمر استان به‌عنوان دستگاه برتر در این ستاد تفدیر شد.» از دیگر زبانه‌های تعبیه‌شده در پایگاه سفر سالم می‌توان به «ایمنی در سفر»، «سلامت در سفر»، «ظریف برانیم»، «فرهنگ سفر» و «محیط‌زیست»
 اشاره کرد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/26648/کوله‌ای-برای-یک-سفر-آسوده